Gå til innhold

Hvor mye spiser deres 2,5 åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer bare på hvor mye som er vanlig å spise på en vanlig dag for en 2,5 åring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frokost: 2-3 skiver

Lunch: 3 skiver pluss litt frukt

Fruktmåltid: en eller to frukt tilsammen

Middag: Lite, med mindre det er spaghetti eller pølser...

Kvelds: To skiver eller yoghurt med musli i.

Skrevet

Frokost: 1 brødskive og et glass biola og litt frukt

Lunsj: 1 eller 2 skiver brød

Middag: Spiser for eks: 1 kjøttkake + 1/2 potet, en fiskekake m/litt tilbehør, 4 fiskepinner m/tilbehør, en halv laksefilet, 1 pølse, kylling og kalkun skjærer jeg opp i passe stykker før det tilbredes. Han spiser lite grønnsaker (er liksom inne i en periode nå da han liksom skal bestemme alt selv), ellers er han veeeldig glad i makaroni, så hvis det er mat med makaroni spier han masse.

Kveldsmat: 1 brødskive og 1 drikkeyoughurt.

Ellers masse vann både til og utenom måltidene

Skrevet

Frokost: 1 skive + yoghurt

Lunsj: 1 banan + yoghurt

Middag: 2 poteter + 1 medisterkake f.eks. Alltid 2 poteter, det er han veldig glad i..

Mellommåltid: 1 liten skål med frukt: druer, appelsin, kiwi

Kvelds: 1 skive

Skrevet

Frokost:2 brødskiver og et glass melk

Lunsj:Suppe eller 2 brødskiver

Middag:grønnsaker, kjøtt eller fisk, ris eller makaroni. Er ikke glad i poteter, men veldig glad i all slags fisk

Kvelds:2 brødskiver

Spiser frukt og drikker vann og juice hele dagen i tillegg.

Skrevet

Alt for lite! Hun er sååå småspist at jeg begynner å lure.

Frokost: kanskje 1/2-1 skive

Lunch: d samme

Middag: tre-fire skjeer m et eller annet, så lenge d ikke er fiskegrateng da, da spiser hun 3/4 av en sånn kjøpagrateng alene

Kvelds: samme som frokost

I bhg får hun så mye frukt hun vil og masse yoghurt (for noe må hun jo få i seg) Jeg har sagt at de bare må pøse på gjennom hele dagen.

Skrevet

Min gutt er bare 2 år og 1 mnd, og har liten matlyst om dagen. Han er mer glad i middag enn i brødmat.

Til frokost får vi kanskje i han en halv brødskive eller en liten yoghurt eller litt banan og enten melk/biola/juice.

Lunch har han i bhg 2 ganger og da har han matboks med brødskiver. Han spiser aldri opp alt, og på en god dag har han spist halvparten og det er vel ca 2 skiver. Ellers spiser de masse frukt i bhg og får melk og vann å drikke. De får ikke lov å ta med yoghurt i bhg.

Middag spiser han en porsjon som f.eks kan være fullkornspasta med hjemmelaget kjøttsaus hvor det også er bl.a gulrøtter og løk i. Eller fiskegrateng med poteter og gulrøtter lurt inni (han er ikke glad i "synlige" poteter og grønnsaker). Erter er de eneste "synlige" grønnsakene han spiser. Han elsker makaroni, og vi har derfor begynt å kjøpe fullkornsmakaroni også, så det er litt mere næring i det.

Kvelds blir enten brødskive eller grøt + melk + litt frukt etterpå. Mengden han spiser avhenger av hvor mye middag han spiste den dagen. Men tror nesten aldri det har forekommet at han har spist mer enn en skive til et brødmåltid.

Det er vel perioder for barna hvor matlysten ikke er på topp. Flere venner som har barn rundt 2 år sier at de også har begynt å spise mindre nå. Kanskje fordi vekstutviklingen flater såpass ut i forhold til det første leveåret? Gutten min spiste i alle fall mer da han var 1 år enn nå. Men han er helt gjennomsnittlig i str - ca 90 cm og ca 12,5 kg.

Skrevet

Skjønner at min pode spiser lite.

fra han står opp til middag;

1,5-2 skiver (somregel 1,5)

1 youghurt

en kvart-en halv frukt

middag: en liten posjon.

kvelds; havregrynsgrøt eller max 1 skive.

Skrevet

Jenta vår er 2 år og småspist :

Frokost : 150ml velling eller 1 Litago Yoghurt

(noen ganger litt brød når hun kommer i barnehagen en time senere)

Lunsj og mellommål (begge i barnehagen, så vet ikke hvor mye hun spiser til hvert mål) ca 3 skiver tilsammen + frukt+ yoghurt.

Middag : kommer an på - dersom makaroni eller ris eller suppe kan hun spise en liten prosjon, dersom poteter eller grønnsaker spiser hun nesten ingenting.

Vi spiser middag så sent som 18 og hun legger seg 19, så kveldsmat serverer vi kun hvis hun har pirket i middagen.

Da består kveldsmaten av en porsjon grøt eller velling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...