Anonym bruker Skrevet 2. september 2006 #1 Skrevet 2. september 2006 Er det vanlig at alle babyer på 7/8 mnd. klarer å åle seg framover og/eller krabbe? Jenta mi klarer ikke det, men jeg ser jo at mange gjør det. Hun virker som hun er langt i fra å klare det også. Drar seg bakover og rundt i sirkel, men aldri framover. Hun liker heller ikke særlig å ligge lenge på golvet. Bør jeg gjøre noe for å "trene" henne?
81-modell Skrevet 2. september 2006 #2 Skrevet 2. september 2006 Jenta mi krabbet rett før 6mnd. Det er ganske tidlig. De andre på barselgruppa oppførte seg mer slik du beskriver jenta di. Jeg har hatt henne utrolig mye på magen da hun begynte å få flatt bakhode. Tror det kan ha hjulpet henne til å bli sterk nok. Ellers kom hun på det helt av seg selv, så du kan nok slappe av en stund til:-)
Anonym bruker Skrevet 2. september 2006 #3 Skrevet 2. september 2006 Tulla mi er 8,5 mnd. Hun dro seg også bakover og rundt i sirkel før hun nå for en uke siden begynte å åle seg framover også. Hun finner nok ut av det snart! Og hvis ikke så er det normalt det også. Storesøster begynte ikke å krype før hun var 11 mnd. Hun er en normal 3,5 åring nå
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 2. september 2006 #4 Skrevet 2. september 2006 Sånne ting er så utrolig forskjellig. Sønnen min åler seg raskt fremover, og klarer nesten å krabbe. Han er 61/2 mnd. Nabogutten er fem timer eldre (!) og kan å snu seg til magen, men vil helst ligge i ro på rygg å titte :-) De er som du forstå veeldig langt fra hverandre både i utviklingen og LYSTEN eller evt behovet, for å komme seg rundt. Datteren til venninna mi ålte seg ikke fremover før hun var over ni mnd. Hun er nå litt over ett år, og er frisk og rask, og går som bare det nå... :-) Anbefaler deg å øve henne opp i å ligge litt mer på gulvet, for da "trener" barna egentlig automatisk. Lek med henne for å gjøre det litt mer attraktivt å være der nede. Ikke noe å bekymre seg for i alle fall :-)
Livmor Skrevet 2. september 2006 #5 Skrevet 2. september 2006 Tror det er like vanlig å klare det så tidlig som det er vanlig å ikke klarte det. Gutten vår begynte å åle framover rett før han ble 9 mnd:)
Ranveig R Skrevet 2. september 2006 #6 Skrevet 2. september 2006 Eg veit ikkje korleis det er med åling, men gjennomsnittet for å begynne å krype er 10 mnd. Normalen er frå 8 til 12 mnd! Det finst dei som kryp før/rundt 6 mnd, men det er ekstremt tidleg. La jenta di ligge på golvet så lenge ho har det fint der. Viss du absolutt vil "trene" med ho, kan du holde ein leike rett utanfor rekkevidde, for å sjå om ho prøver å kome seg framover. Men husk på at babyar ikkje lærer noko som helst før dei er modne for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå