Anonym bruker Skrevet 2. september 2006 #1 Skrevet 2. september 2006 Når kan man drikke alkohol igjen? Jeg har hørt at etter en stund kan man drikke f.eks ett glass vin, uten at det gjør noe, når du ammer. Mitt barn er 6 uker, og sover minst 7 timer hver natt. Kan jeg drikke vin eller annet, på kvelden, eller er det fortidlig?
Blomman Skrevet 2. september 2006 #2 Skrevet 2. september 2006 Alkohol og amming 18.4.2006 12.13.49 Generelt anbefales ikke bruk av alkohol under graviditet og amming. Det er likevel viktig å skille mellom alkoholbruk i disse to periodene: Under svangerskapet får fosteret den samme promillen som mor fordi det ernæres direkte via hennes blod. Gravide bør derfor avstå helt fra alkohol, fordi en ikke kjenner det laveste inntak som ikke er forbundet med helsefare. I ammeperioden er forholdene noe annerledes. Konsentrasjonen av alkohol i morsmelken vil være som i mors blod, men barnets promille vil bli lavere, fordi melken først drikkes og deretter fortynnes videre i barnets kropp. Jo yngre barnet er, desto forsiktigere bør man være med alkohol. Nyfødte barn er umodne, med minimal evne til å nedbryte selv små mengder alkohol. Generelle regler om alkohol og amming: Du bør derfor avstå helt fra alkohol til det er gått iallfall 6 ukeretter termin. Dersom du av og til bruker litt alkohol senere i ammeperioden, er det viktig å begrense mengden. Etter inntak av ett glass vin bør du vente 3 timer før barnet igjen ammes. Alkohol lagres ikke i melken. Promillen i morsmelken synker parallelt med nivået i mors blod. Det har derfor ingen hensikt å pumpe og kaste melken, annet enn for å lindre melkespreng. Kilde Hvordan du ammer ditt barn, Elisabeth Helsing og Eli Heiberg, utgitt av Helse- og Sosialdirektoratet. copyright©Ammehjelpen
Anonym bruker Skrevet 2. september 2006 #3 Skrevet 2. september 2006 Du kan fint drikke en øl el et glass vin, hvis du venter 3 timer etterpå før du ammer. Jeg kjenner derimot en lege som gjerne tar en øl mens hun ammer, fordi hun vet hvor minimalt av alko som går via melka.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2006 #4 Skrevet 2. september 2006 Jeg tar et glass vin til maten i helgene og nyter det som bare det. Bra for blod prosenten er det også!
M@mmamøh Skrevet 2. september 2006 #5 Skrevet 2. september 2006 Jordmor sa engang at tommelfingerregelen var, kan du kjøre bil, kan du amme. Jeg har tatt et glass vin av og til. Da var han fire-fem mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå