Gå til innhold

En til? hva lønner seg.. trenger mange synspunkter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har en gutt på snart 8mnd, jeg er 22 sambo 27.

Han har fast jobb men ikke jeg. jeg har ingen jobb å gå tilbake til.

Planen er å begynne på hjelpepleien i januar som er 1årig og vente etter skolen med å begynne med nr 2. men nå lurer jeg faktisk på om det lønner seg å behynne på nr 2 nå økonomisk sett...

Hva mener dere?

Takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Økonomisk sett lønner det seg å være i jobb slik at man opparbeider seg rett til fødselsperisjon.

Skrevet

Hva får man hvis man blir gravid i permisjons tiden da? trodde man fikk det samme.. for det har blitt nyeregler på det?

Jeg kommer jo ikke til å jobbe uansett pga skolen..

Skrevet

Dette må du bestemme selv, men hadde det vært meg, ville nok jeg gjort skolen ferdig først, for så å jobbe et halvt år sånn at du opparbeider deg fødselspenger. Du vil da få utbetalt mer penger, samtidig som det er mye tyngre å få tid til å ta en utdannelse når du har to små enn èn. Lykke til med valget!!

Skrevet

Hvis du ikke har jobbet før du går ut i ny permisjon, så tror jeg du bare har krav på et engangsbeløp. Det er på 30 000 eller noe, men de skal jo holde under hele permisjonsperioden. Også får du vel kontantstøtte til den du har fra før, hvis du ikke vil ha ham i barnehagen, samt at du får den faste måntlige støtten på 930kr (husker ikke hva den kalles eller det eksakte beløpet,, Hihi, ammetåke) til hvert barn. Ikke akkurat noe å bli feit av.. Men unnskyld at jeg spør, men hvordan klarer dere dere nå da?

Jeg kan egentlig ikke så mye om dette, så hvis jeg har sakt noe feil så korriger meg gjerne..

Skrevet

Pass på å sjekke skikkelig før dere bestemmer dere. Var ei i avisen som ble gravid mens hun fikk permisjonspenger ,også fikk hun vist ikke mer etter ei viss stund. Var noe med at man kun får 1gangstønad da.....

Skrevet

Å vente til du bare akkurat er ferdig med studiene er jo det absolutt dårligste alternativet for da får du jo garantert bare engangsbeløpet, så jeg gikk automatisk ut fra at det du mente med å vente var å vente til du hadde jobbet en stund etter studiene.

Du må ha hatt inntekt i minst 6 av de siste 10 mnd før permisjonsstart så om du har tenkt å få utbetaling på bakgrunn av de utbetalingene du har nå i denne permisjonen må du virkelig skynde deg å bli gravid om du skal rekke det, siden du vel snart er ferdig med permisjonen? Kan ikke ha mange mnd igjen om barnet snart er 8 mnd?

Skrevet

Det som vil lønne seg for deg er å ta utdannelsen, jobbe en stund og så få neste.

Ellers sitter du der uten penger, utdannelse , to unger og avhengig av samboeren din for alt av penger.

Skrevet

Det er hvertfall bedre å bli gravid under studiene heller enn rett etter (evt. etter 6 mnd i jobb som noen har nevnt, men du trenger jo bare vente til du faktisk har jobb da du må ha jobbet 6 mnd før permisjonen starter, ikke før du blir gravid).

Du kan da få fødselsstipend fra lånekassen, som er rundt 9200 i mnd skattefritt, bedre enn engangsstønad. Du kan ta permisjon fra studiene eller la være, uansett får du stipend i 42 uker. Kravet er at du har hatt rett på støtte fra lånekassen i minst 6 mnd før fødsel. Skulle du bli gravid mot slutten av studiet melder du deg opp til et nytt fag høsten/våren etter slik at du fortsatt har status som student. Dette er faktisk noe lånekassa selv anbefaler, så ikke noe snusk.

Skrevet

Men, jeg trodde at fødselspenger ble regnet som inntekt? så hvis jeg ble gravid nå så er jeg faktisk nesten 4mnd på vei når perm går ut..

Men tydeligvis så er det kanskje ikke lønnsomt jeg bare tenker det at skal jeg vente etter skole og 6mnd jobb så går tid fort.. da blir det jo fort 3-4år mellom søsken.. men det er kanskje ikke så galt..

ønsket i utgangspunktet 2 tette.

Skrevet

Du er nesten 4 mnd på vei når permisjonen går ut ja, men da er det enda 5 mnd til du føder, og da har du hatt inntekt bare 5 av de siste 10 mnd før permisjonen og har dermed ikke rett til fødselspermisjonspenger.

Skrevet

så da har jeg ingen rett? ikke eventelt med en sykemelding en gang?

Skrevet

skjønner.

Synes egentlig det var veldig rart. hvis man skal være uheldig at det skjer. og man blir syk i svangerskapet osv.. at man ikke orker og jobbe eller rett og slett ikke får jobb.

Hva gjør man da liksom.. hvis man har bil,hus og alt.. hm...

Skrevet

Permisjonspengene teller vel også som opptjening til ny permisjon, gjør de ikke?

Skrevet

Dersom du ikke har noen jobb når du er ferdig i permisjon vil du får dagpenger fra aetat. De regner ut hva du får på grunnlag av et gjennomsnitt av de tre siste årene. Eventulet bare det siste året, det spørs hva som lønner seg for deg. Dagpenger regnes som arbeidsinntekt og vil da regnes inn når de skal kalkulere nye permisjonspenger.

Når dette er sagt, så er det tøft å studere med små barn, så jeg ville helt klart ha ventet til jeg var ferdig med den biten av livet mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...