Gå til innhold

Skrekk og gru!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kveld gikk krybbedøds alarmen. Jeg satt her på dataen, han var i sengen sin 2 meter unna. Jeg skrek, og sprang over og dyttet i han. Han begynte å stor hyle. Jeg tok han opp, han fikk en flaske. Vi ble enige om at det var sikkert bare noe galt med kontakten. Rommet var mørkt, bortsett fra pc skjermen, så jeg kunne ikke se han før han begynte å hyle.

Er nå litt urolig, men han er helt fin, og i stor slag. Det var en guffen natt. Tør ikke gå på do, dusje, når han sover, det må alltid være noen innen i rommet med han i tilfelle alarmen går. Vi bytter på, og har kallet inn forsterkelser.

Noen som har erfaring. Noen som vet. Var det snakk om at han hadde sluttet å puste, er det da større sjangse for at det kan skje igjen? Bør jeg ringe legevakten? Men satser på dårlig kontakt, eller at han har pustet så lett at de ikke er blitt registrert. Finne teorier som gir ro, er problemet. Er helt frynsete nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er en slik alarm?har ikke hørt om andre som har det. Hva går det ut på?

Skrevet

Husk det er sjelden med krybbedød nå. Bare 11-12 stykker døde av det i fjor.

Tenk på hva som kan føre til krybbedød:

mor og/eller far røyker - eller røkte i svangerskapet

ikke ammes

overopphetes

sover på mage

svarer du nei på dette....kan du slappe litt mere av. Men hvis du er bekymret og redd, ta en tur på legevakta. Hvor gammel er barnet ditt?

Skrevet

Hei på deg.

Uff ja får støkk i seg da. Har endel erfaring med disse alarmene. Brukt to forskjellige til mine barn. Den vi har til minstemann heter babysense 2. Vet ikke hva du har? Den er det ikke noe stikk-kontakt på, går på batterier. Egen varsletone hvis de begynner å bli dårlige. Hvis det er en slik med plate til sengen (?) du har kan du sjekke om babyen har krabbet utenfor rekkevidden av platen. Da må du legge inn en ekstra plate. Hvis kontakten til varsleren blir brudt går alarmen.

Til datteren vår fikk vi med en hjem fra sykehuset grunnet prematur. Dette er 9 år siden. Den gav mange falske alarmer. Der var det en dings vi tapet fast på magen hennes. Den slo ut hvis hun pustet lett. Den var ikke så fintfølende som den vi har idag.

Du kan og se på alarmen om den er stilt for lav, noen kan stilles på 10 sekunder, 20 sekunder osv. Altså hvor fort de skal varsle. Og still den på 20 sek, for det er helt normalt for spedbarn å ha lengre opphold enn oss voksne. De puster ujevnt og dette er helt normalt. De har og noen pustepauser og det er helt normalt. Alle har det. Tror du skal ta det helt med ro. Prøv å bli kjent med alarmen dere har og test den ut litt hvor lang tid det tar før den slår ut osv.

Skrevet

Syv og en halv måned. Vi røykte langt ut i svangerskapet for vi visste ikke vi var gravid. Var en av disse rare menneskene som hadde mens lignende blødninger i 4 måneder. Nå røyker vi ikke.

Ammet i 7 uker, da ble det tomt.

Han sover på siden, i samme stilling som sin far :o)

Tenker på å ringe legevakten. Bare for å høre.

Skrevet

Takk for svar igjen. Hadde glemt å trykke Lagre knappen på det andre svaret mitt.

Har sånn en plate under madrassen. Det er det jeg satser på har skjedd, at han var kommet så langt ut på kanten at bare tyngre pust ble registrert. At det ikke var 20 sekunder siden han pustet, men 20 sekunder siden han pustet tungt nok til å bli registrert.

Han er like frisk og tidig i dag som i går, og som i natt, etter han fikk litt mat. blid og fornøyd, sprellsk og levende.

Men fikk et støkk. Alarmen har vi hatt siden han ble født, den er i flittig bruk. Fordi om en vet at krybbedød er et fattighetfenomen, og at det som oftest skjer ressurss svake mennesker som ikke er i stand itl å ta godt vare på barna sine. Så finnest det jo de få som det bare skjer med, at det er svikt i kroppen, eller hjernenet sted.

Uff nei.

Skrevet

"Fordi om en vet at krybbedød er et fattighetfenomen, og at det som oftest skjer ressurss svake mennesker som ikke er i stand itl å ta godt vare på barna sine. Så finnest det jo de få som det bare skjer med, at det er svikt i kroppen, eller hjernenet sted.

Uff nei. "

Hæ? Hvor har du hørt dette da? Jeg tror du tar litt hardt i her..?!

Skrevet

Man skal være veldig forsiktig med slike uttalelser, det er jeg helt enig i. Men det er faktisk sånn at krybbedød er vanligere i lavere sosiale klasser. Jeg har medisinsk ordbok hjemme, som blir brukt av leger og sykepleiere, og under 'krybbedød' står dette faktisk. Men det er bare statestikk, og statestikk sier aldri noe om enkelttilfeller.

En kollega av mannen min er barnelege og han sier at i fagmiljøet blir krybbedød faktisk omtalt som et fattighets syndrom, men dette er selvsagt veldig kontroversielt (m.a.o ikke noe som blir sagt til pasienter).

Personlig kjenner jeg et par som mistet barnet sitt i krybbedød for ca 30 år siden. De er begge velutdannede og velinformerte, og var fantastiske foreldre så jeg vet godt at dette i noen tilfeller ikke stemmer.

Skrevet

Jeg sa ikke at det alltid var slik, men at det ofte er så. Det er det konsensus om i fagmiljøet, og i samfunnet for øvrigt.

Da vi spurte legen på seksmånederskonrollen om når risikoen for krybbedød gikk ned, fikk vi til svar, at vi måtte ikke tenke på det, for krybbedød var først og fremst et fattigdomsproblem, og rammet først og fremst ressurss svake mennesker.

Dette er i samsvar med hva som står å lese i baby bøker, og andre informative kilder.

Vi er sikkert ikke mer redde for krybbedød enn andre foreldre, men vi kjøpte nå en slik en, vi trodde ikke vi var immune for krybbedød fordi om vi sammenlagt har svært mange år på universitetet bak oss.

Nå gikk alarmen, fordi om fornuften tilsier at han sikkert var av plata, så setter det et lite støkk. Får en sånn ånei følelse, skulle aldri ha sagt noe her, går ikke an å ha vanlig samtale, noen må bare kjefte hele tiden.

Skrevet

Interessant...

Men vil det egentlig si at hovedvekten av tilfellene ligger hos uopplyste foreldre? (Som ofte er ressurssvake og fattige, men ikke nødvendigvis)

Og at det som gjør at krybbedødtilfellene oftest opptrer hos disse er at de ikke tar hensyn til risikofaktorene? (..fordi de enten ikke vet om dem eller ikke bryr seg om dem)

Skrevet

jeg vet ikke hvordan du tolket innlegget mitt, men mitt svar var mer et svar til innlegget ovenfor, ikke noe kritikk av deg eller at dere bruker den alarmen. Jeg har sånn alarm selv jeg. Har enda ikke hatt falske alarmer (bortsett fra, selvsagt, nesten hver dag når jeg glemmer å skru av alarmen når jeg tar henne opp..:-) ) og skjønner godt at en falsk alarm er stressende.

Skrevet

nemlig:-) høyrisikofaktorer som røyking og brukte madrasser er vanligere i lavere sosiale klasser. Ved røyking og samsoving øker risikoen 16 ganger, og ved bruk av brukte madrasser 8 ganger.

Skrevet

Uansett hvilke statistikker det er på krybbedød, syns jeg dette er drøyt lesning her inne.

Her er det ekte mennesker som lever ekte liv bak de forskjellige nickene, og det er helt sikkert folk som har opplevd krybbedød her inne. Man kan ikke skåne alle for alt mulig, men dette er vel en av de tingene jeg ville trådt veldig varsomt når jeg uttaler meg om årsakene til.

Så uansett hva du har hørt, krybbedød kan ramme alle...og det finnes da vel nok av såkalte ressursterke mennensker som røyker også.

Skrevet

Og røyking og brukte madrasser er vanlig ved lavere sosiale klasser skriver du, hva er lavere sosiale klasser i Norge da????

Jeg selv røyker ikke, og bruker ikke brukte madrasser til barna mine, men det tror jeg har lite med sosial klasse å gjøre.

Skrevet

Syns dere virker litt i overkant.......Ringe legevakta??? Da skjønner jeg jo at det vanskelig å få hjelp når unga mine er sjuke.

Har ikke noe kontroll på når hun sover. Har hatt eget rom fra hun var 3 uker, legger henne kl19.00 og der sover hun til mårran. Sjekker ikke el. har noe alarm. Du kan jo ikke være der hele døgnet vel.....? Bytter på å sitte hos han når han sover? Er han alvorlig sjuk, da kan jeg jo skjønne det. Men er dette en helt vanlig unge skjønner jeg ikke noe, jeg......

Velger å svare anonym siden du gjør det selv............

Skrevet

Jeg regner med at grunnen til at man ikke tar med dette når det er snakk om krybbedød er at man vanskelig kan skille ut en hel gruppe på denne måten på grunnlag av kanskje bare 10-12 babyer på et helt år.

Jeg synes også man skal trå svært varsomt rundt dette.. kan nesten få inntrykk av at dersom en "ressurssvak forelder" mister et barn i krybbedød så har man seg selv å takke, mens hvis det samme skjer med en med masse utdannelse og god jobb så er det ingen som kan lastes..

For hvis jeg nå er en av disse ressurssvake foreldrene så bør jeg strraks bli overbekymret og få panikk fordi det er større sjanse for at MITT barn dør enn at DITT barn dør... skjønner?

Skrevet

Ja, og du kan jo tenke deg følelsen hvis du har mistet et barn i krybbedød og leser her at det er ressurssvake mennesker som gjør det. Det er nok tungt nok i utgangspunktet, alle kan vel sette seg inn i at det må være det mest grusomme man kan oppleve, om det ikke i tillegg skal settes spørsmålstegn ved din omsorgs-og vurderingsevne i tillegg(som jeg tipper HI mener når hun sier ressurssvake)

Så dropp det, til denne synsingen er tallet for lavt til å kunne finne noe sammenheng i det hele tatt.

Skrevet

trodde det bare var premature barn som brukte dette jeg, ikke normalt friske barn på over 6mnd....har iallfall aldri hørt om andre som har brukt det. er det normalt eller???

bare lurer..............................

Skrevet

Nå får du gi deg Luca. Dette er ikke synsing det er fakta.

Om du tror at et tall på 20 barn i året er lite, i forskningsmessig sammenheng er du ganske lite informert. Krybbedød er faktisk den vanligste dødsårsaken til barn under 2 år. Det har blir forsket utrolig mye på krybbedød, det er ikke bare i Norge det forkommer vet du, og det er klart at, med så høy prioritet i forskingen over så mange år, de kan uttale seg om hvilke grupper som er mer utsatt enn andre. Du kan lese om krybbedød i "New England Journal' (verdens mest annerkjente forskings journaler).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...