Anonym bruker Skrevet 1. september 2006 #1 Skrevet 1. september 2006 Jeg er ikke kristen, men tror det finnes noe mer der mellom himmel og jord ja. Om det heter Per eller Kari eller Gud er ikke det som er viktigst. Og jeg er døpt, konfirmert, og som de fleste unge så synes jeg kristendommen var noe tull da jeg var yngre. Jeg fikk så mine egne barn, og tenkte som så" jeg vil døpe de i kirken, de skal få den kristendommen de har krav på, de skal få lære seg den gjennom søndagskoler, meg selv og skolen og faddere, besteforeldre. Når de så ble konfirmert så nektet jeg de til og med å tenke tanken på borgelig konfirmasjon. fordi jeg mener: De er ikke gamle nok til å ta et valg. den dagen de er myndige kan de selvvelge å gå ut. De har aldri blitt formant av noen. Og kristendommen er ingen daglig ting hos oss. Men de har fått den inn og er klare som voksne til å den avgjørelsen selv. Jeg spurte de om de hadde likt om jeg ikke hadde døpt de så de ikke kunne konfirmere seg eller måtte døpe seg først. Da sa de at det var de takknemmelige for. Og om noe hadde skjedd med de underveis hadde jeg ikke klart tanken på at min barn ikke hadde blitt døpt og hadd et sted jeg visste de kom til. det var mine tanker og meninger
NEI-TIL-LAKEN Skrevet 3. september 2006 #2 Skrevet 3. september 2006 det er en måte å se det på! Godt vi er ulike og har våre valg! Jeg kaller meg personlig kristen, men praktiserer ikke kristendommen ant enn at jeg har lært min sønn på 3 år "fader vår", og det er et fint legge-"rituale", og de kveldene han ikke vil be, synger vi i stede, og av og til velger han sanger som er myntet på kristendommen t.d "dette lille lyset vårt, det skal skinne klårt..osv osv) jeg går til kirke når det er bryllup, dåp, konfirmasjon og begravelse...ellers bruker jeg ikke kirken noe...har skjedd, men er ingen fast kirkegjenger...ikke på julaften engang (da jeg vet mange velger å gå oga tradisjon, men hvorfor ikke, er jo en fin tradisjon). Jeg velger å døpe mine barn, for jeg ser heller ikke at det er noe annet valg, for ett eller annet er der ute som du sier...og jeg tror ikke på mange av de andre relgioner av flere grunner, en av grunnene er vel at norge er kristent, og slik har landet vokse opp, på kristendommen! Andre relgioner praktiserer så mye dritt, underkuing av andre medmennesker..mens kristendommen er en relgion der medmennesket er likeverdigt som en selv! for det som står i skriften er jo det en skal følge, er jo det som er relgionen..ikke hvordan andre mennesker bruker relgionen til egen vinning! finnes sikker relgioner som har alle mennensker som likverdige, men de har jeg ikke blitt misjonært om.....og vet heller ikke om noen hadde greid overbevise meg, siden jeg ser på meg selv som kristen...! Nei jeg og mener at en kan døpe barna, lettere å melde seg ut av statskyrkja, enn å måtte døpes og meldes inn i voksen alder.....vist en har det ønsket! men jeg er ikke motstander av de som avstår frå dåpen, men jeg føler da at dåp i regi av humanetisk forbund virker helt fjernt..hvorfor døpes de ungene? forlating for syndene???+de praktiserer jo ikke relgion, så derfor skjønner jeg ikke deres dåpshandling....., men at folk velger å holde navnefest...det skjønner jeg, for jeg elsker selskapeligheter og sosiale sammenhenger, men da feirer de navnet, barnet og dets fødsel..men hva feirer humanetikerne når de gjør en kristen handling om til noe ikke kristent greier?? blir ikke det litt dobblemoral? men jeg burde ikke uttale meg så voldsomt om de...for kjenner jo ikke til ritualene ved dåpen...men ett eller anna er det vel?
Anonym bruker Skrevet 3. september 2006 #3 Skrevet 3. september 2006 Kjære vene, det er da ingenting som heter Humanetisk DÅP!!!!!!!! www.human.no Og hvis det er det at man skal følge skriftene som er religion- så ber jeg deg lese Bibelen og feks Koranen sammenlikne de to bøkene( eller ta en anna religion) før du utaler deg om hva som er en bra religion. Så mye forjævlig bibelen oppfordrer til, nei vettuhva!! Mye værre enn mange andre religioner, hvis man skal følge skriften. Gjør leksa di først du ingunn24, før du begynner å formane om ting du ikke har noe greie på
~mamma~ Skrevet 3. september 2006 #4 Skrevet 3. september 2006 Ingunn: Der klarte du å provosere meg skikkelig! Du mangler nok litt kunnskap både om religioner og Humanistiske seremonier...
Gjest Skrevet 5. september 2006 #5 Skrevet 5. september 2006 Du vet vel ikke helt hva du snakker om nå vel Ingunn?!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #6 Skrevet 7. september 2006 det heter ikke relgion - det heter religion!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #7 Skrevet 8. september 2006 Var i dåpen til babyen til en venninne og presten sto og snakket om hvor syndige alle mennesker var, at vi var født syndige. Trodde hodet mitt skulle eksplodere før dåpen var ferdig. Jeg vil ikke ha noe en religion som mener at små uskyldige babyer må renses for synd å gjøre! VIl mine barn konfirmere seg, må de ta valget om dåp først. Da må de i alle fall ta et bevisst valg, og ikke bare dilte med resten av flokken der 90 % konfirmere seg kun for å få penger. Ganske kvalmt, spør du meg!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #8 Skrevet 8. september 2006 Kristendommen en religion der alle mennesker er likeverdige? Tror du trenger å lese litt historie! Opp gjennom historien har det blitt begått så mange grusomheter i kristendommens navn at det nesten ikke går an å fatte det. Forresten trenger man ikke gå tilbake i tid engang, det er nok å se på hvordan enkelte kristne den dag i dag behandler f eks homofile eller annerledes tenkende.
*bubbs* Skrevet 9. september 2006 #9 Skrevet 9. september 2006 Jeg er ikke døpt og tok selv valget om å ikke ville konfirmere meg da den tid kom. Jeg er veldig glad for at foreldrene mine skjønte jeg var voksen nok til å ta det valget den gang og at jeg faktisk har et valg enda. Mine foreldre gav meg blanke ark. Og jeg er takknemmelig!
Dubbe Skrevet 10. september 2006 #10 Skrevet 10. september 2006 Jeg føler at for min del, så vil ikke jeg døpe våre barn når den tid kommer, selv om jeg er døpt selv, konfimert og ble gift. For meg, så mener jeg at de kan ta det valget selv, når DE vil. Enhver unge som blirl født idag, kommer under statkirken uansett..
MES81 Skrevet 24. september 2006 #11 Skrevet 24. september 2006 Det stemmer ikke at et hvert barn kommer under statskirken Dubbe! Barna blir medlem der om en eller begge av foreldrene er medlemmer ikke ellers. Ellers er jeg hjertens enig med deg
MES81 Skrevet 24. september 2006 #12 Skrevet 24. september 2006 HELT UTROLIG innlegg. Vær så snill å sett deg litt mer inn i saken før du velger å svare. Dette blir bare tull Ingunn24.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå