Gå til innhold

2-åring vil ikke spise "normal" middag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår 2-åring har visst bestemt seg for at hun ikke liker fiskekaker, fiskegrateng, kjøtt, poteter i all slagts fasong og form, grønnsaker etc

Fiskekaker og grateng og stekte poteter, samt mais spiste hun for inntil noen måneder siden iallefall - hva har skjedd ?

Det eneste hun vil ha er kokt makaroni eller ris og ingenting ved siden av.

Hun gråter hvis jeg heller saus på risen for eks. og blander vi fisk inn i makaronien så piller hun det nøye ut igjen.

??

Så hennes middager består enten av suppe (veldig populært !) risgrøt eller havregrøt, tørr ris eller makaroni med smør på.

Hun vil ikke ha grønnsaker i noen form, hverken wok, kokte, stekte eller rå.

Ikke middagsglass og ingen form for poteter, hverken mos, stekte eller kokte.

Blir dette for ensformig og lite næringsrikt for henne i det lange løp, tro?

Hun får jo ikke proteiner i seg ?

Hun virker pigg, masse energi, veier det hun skal og har ingen plager.

Flere 2-åringer som har det slik, er dette en fase som går over ?

Da hun var mindre ville hun smake på alt, og det fikk hun også- nå sier hun bare neitakk og skyver det vekk uten å smake først.

Vet snart ikke hva jeg skal servere henne?!

Tips og råd ?

Mottas med stor takk !!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår er også vanskelig i matveien, men litt mer middagsvillig enn din.

Jeg har kjøpt en søt bok med blanke ark, og masse små klistremerker. Hver gang hun smaker på noe nytt, eller er flink og spiser potet eller grønnsak osv, får hun velge et klistremerke som hun limer i boka si.

Det fungerer ofte, men ikke alltid. Om ikke annet, tar hun det på tunga og smaker.

Pass på å gi henne tran og evnt. Sanasol, så kommer hun seg nok fint gjennom denne fasen også.

I suppe kan du ha mye sunt og godt. Finmos noe kokte grønnsaker med stavmikseren, og bland i suppa. Hun mergker sikkert ikke at de er der.

Hva med pålegg, er hun vanskelig der også? I leverpostei får hun i seg mye av det sunne hun får i kjøttet. Og kaviar er jo sunt!

Spiser hun frukt, er det sikkert ikke så nøye med grønnsakene

Skrevet

Heia

Min sønn på 3,5 år er helt lik datteren din, han sluttet å spise vanlig middag i 2 års alderen og siden har jeg prøvd absolutt alt for å få han til å spise det. Har god dialog med helsesøster ang dette problemet men desverre har ikke hennes råd vært til noe hjelp.

Hun mener at dette vil rette på seg med tiden og dersom han ellers er sunn og frisk og spiser grovbrød samt frukt, så er det ikke grunn til bekymring.

Men det uroer meg alikavel, Jeg vet snart heller ikke hva jeg skal by han å spise. De andre ungene våre er kjempeflinke i matveien.

Skulle ønske jeg hadde gode råd å gi deg, men det har jeg desverre ikke. Henger meg på ditt ønske om tips og råd, det finnes sikkert noen der ute som har erfaring på det området.

Skrevet

Takk for svar jenter - da får vi bare fortsette å prøve, og se om det en dag endrer seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...