Gå til innhold

........buhu ;/ Briller.......;/

Anbefalte innlegg

Skrevet

.....og nå dukka de første "senskadene" opp.

Både jeg, hs og lege på helsestasjon trodde det kunne være skjeling.

Ble sendt på sykehuset.

Resultat: Langsynt, skjeve hornhinner og noe annet småtterier.

Så nå skal tøtta mi på 10mnd/8mnd korrigert begynne med briller....

Så nå er det store spørsmålet;

Hvordan får man et "lettere hyperaktivt" lite knøtt, som allerede har ødelagt to par solbriller med strikk, til å bruke vanlige briller hele dagen???

Gode råd mottas med takk ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun hatt ROP?Gutten vår på snart 3 er nærsynt(-2),men foreløpig skal de se det ann en stund til før det blir briller.Har lurt på det samme selv hvordan det evt hadde gått nå hvis han skulle startet med briller nå.Er gla vi kan vente litt ennå.

Skrevet

Hvor mye prematur er hun?

Vesla mi på 3 år snubler og faller mye så jeg lurer på om også hun kan trenge briller..

Skrevet

.....Ca. to måneder prematur, dvs tøtta mi er nå 10mnd, men skulle vært bare 8mnd.

Legene på St. Olav var kjempeflinke til å måle hvordan synet var, og for meg var det lege ved helsestasjonen som først "søkte" om time for henne på sykehuset, mens min svært så flinke/greie/faglig veldig dyktige helsesøster ringte og maste, og fikk henne inn temmelig raskt.

Så jeg anbefaler deg å bestille deg en time hos lege ved helsestasjonen for sjekk og videre oppfølging.

Selv er jeg nærsynt, og i følge mor mi satt jeg nesten inni tv'en til stunder, og var svært lite flink til å se meg for, så det kan jo en mulighet for at også jentungen din ender opp med briller??

En liten trøst oppi dette for meg, er at det finnes masse søte innfatninger for jenter, og at jeg får brillene til tøtta mi på blå resept, slik at jeg får dekket mesteparten.......;)

Skrevet

Hei:-)

ROP er en øyesykdom som premature kan få grunnet mye O2-behandling og at øye er umodent.Det er svært få i året som trenger å opperes for det.Tror det var snakk om i underkant av 10-15stk på landsbasis i året.Kan ende opp med netthinneløsning som igjen kan resultere med at barnet blir blind hvis det ikke blir behandlet.I ettertid har barnet en økt sjanse for å bli nærsynt,langsynt eller begynne å skjele.

De barna som er utsatte for ROP blir tett fulgt opp på nyfødtintensiven av øyeleger for å føle med om det er"forandringer i øyet"som de sier.

Skrevet

har ein sønn på 4 år som er født 12 uker for tidig. han fikk laserbehandling på augene mens han var innlagt på nyfødt på grunn av rop..har idag heilt normalt syn...

Skrevet

Heisann.

Jeg har ei jente på 20 mnd som bruker briller. De fikk vi da hun fyllte 1år. Hun er prematur,men klarte seg nesten uten o2 i kuvøsa så det er ikke ROP. Vi blei sendt til øyelegen av vår barnelege på sykehuset fordi hun skjelte litt. Det viste seg at hun har skjeve hornhinner, +5 på det ene øyet og -2 på det andre. Stakkar,det er ikke rart hun snubla i masse......

Starten var hard fordi vi kom til butikken m ei jente på knappe 6kg som skulle ha briller. Da kan du jo tenke deg at utvalget er supert! Fikk beskjed om et par butikker i oslo som hadde,men det er ca 2 timer å kjøre! Heldigvis fant vi tilslutt et par i hjembyen vår som passet. De første dagene ville hun ikke ha de i nærheten av ansiktet en gang. En dag som vi hadde en ny bok m masse farger og bilder i ,tok vi på brillene på bakfra og siden det så har det vært greit. Tror hun bare skjønte det da,at dette funka bedre liksom! Nå smiler hun og ler hver morgen når jeg tar de frem. De er av og på 1000000 ganger i løpet av en dag og de har vært knekt i to to ganger,men det var heldigvis innenfor garantien til butikken. Hun bruker også lapp 2 timer hver dag på begge øynene noe som ikke fungerer hjemme,men i bhg er de super engasjert og der går det helt strålende.

Mange skjær i sjøen,men alt går til slutt:-)

Skjønner frustrasjonen din kjempe bra,vi synes også at dette har vært en tørn,men nå smiler vi hver dag over hvor mange timer hun bruker de.......

Skrevet

Hei Kick.

Tusen takk for et kjempefint svar ;)

Ja, det skal sannelig bli spennende om ei uke å se hvordan det her bær seg åt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...