Reveenka Skrevet 1. september 2006 #1 Skrevet 1. september 2006 Så et innlegg på skravle om folk hadde begynt å planlegge julen ennå, overfører den hit jeg - det er jo bare 3 mnd og 3 uker igjen ag alle vet at tida flyr....! Dessuten er det litt høst i lufta; et litt kjølig drag og mørkt om kveldene så nå er liksom sommeren over Vet det er litt tidlig, men kanskje dette blir året, jenter, da vi alle sammen er ferdig når desember begynner og bare kan nyyyyte adventstiden og alle juleavslutningene? Jeg ble litt stresset da jeg så overskriften; begynte umiddelbart å tenke på vasking, rydding, gaver, mat, juletre og hvem skal kjøre og hente mormor som blir 100 til våren, kommer tanten min fra USA og har hun med mannen sin og hvor skal de bo, og når skal jeg begynne for å bli ferdig før min planlagte carpal tunnell-operasjon osv.... Alt dette rakk jeg å tenke på to-tre skunder, og så åpnet jeg innlegget. Innlegger skulle feire sin første jul uten mammaen sin, og etterlyste hyggelige tradisjoner. Har dere noe spesielt dere gjør før/i jula? Vi hadde noen år før mamma døde innført tradisjon med feiring hos oss, siden det bare var her det var barnebarn - så alle som ville kom til oss. Det fortsatte vi med, men det var viktig for meg å holde fast ved en del tradisjoner som mamma også hadde hatt, ting som jeg tidligere syns var litt unødvendig. Nå ble dette plutselig ting jeg ville overføre til mine egne barn. Blant disse tradisjonene var å reise på kirkegården julaften om formiddagen med krans og lys, og kanskje være med på julegudstjeneste.Pusse sølvtøy(ja, det er sant - kanskje unødvendig, men gir julestemning c",)! ) Ellers har vi jo alltid hatt: Grøt på trappa til nissen. Forberedelser med ungene; lage julepynt og gaver, og bake selvsagt. Julekalender hører med. Den store juleboka: Bok du skriver i /setter inn bilder i. Hvordan feiret du jul når du var liten, dine foreldre og besteforeldre. I min bok er bl.a.min mormors jul beskrevet; hun var småjente i Sverige FØR 1. verdenskrig! Dette blir en fin minnebok etterhvert. Så kan man også skrive om nåtidens juler.(jeg kjøpte min bok i en bokhandler; den het Den store Juleboka) Før jeg fikk barn pleide vi alltid å reise med venner på hytta på fjellet 2. juledag, og være til 1.nyttårsdag - romjulen på fjellet er utrolig flott, med det lyset som er på fjellet i desember. Og så får man sånn ro i seg. Anbefales! Hmmm, nå begynte jeg jammen å glede meg litt til jul; enda det sikkert er mange varme fine høstdager igjen til å holde fast i minnet om sommeren, før det blir ordentlig surt og mørkt og vinterlig!
MAJA-67 Skrevet 2. september 2006 #2 Skrevet 2. september 2006 Å, nå gleder jeg meg også ! Tenk så koselig med babyen, og søsteren min har ei jente på 1,5 år- og de skal feire sammen med oss i år. Vi skal kjøpe oss pulk, så kanskje blir det noen små skiturer i romjula også..?? Skal jammen begynne å tenke på gaver, sånn at det er unnagjort før adventstida- så slipper det å bli så mye stress. Men før det så får vi forhåpentligvis mange fine høstdager- og kvelder.
Gummelillan Skrevet 2. september 2006 #3 Skrevet 2. september 2006 Og jeg gleder meg!!! Er skikkelig julejente som tar lett av i førjulstida ;-) Og i selve jula blirf jeg jo nesten salig - skikkelig naturlig rus! (Eneste skåret i gleden denne julen er at min eldtse skal i år til sin far... Synes selvsagt at det er flott at hun har god kontakt med sin far, men akkurat julaften blir mamma'n lett kjempedeppa over å ikke ha alle rundt seg). Har faktisk startet innkjøpene av gaver allerede også. Og i dag kom sms fra Selma 62 med spørsmål om jeg ville være med på førjulstur i november til europeisk storby for gaveshopping. Kjempeidê synes nå jeg! Har ikke helt avtalt når og hvor, men kommer tilbake til dette i tilfelle det er flere modenmammaer som har lyst til å slå følge?!
temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 3. september 2006 #4 Skrevet 3. september 2006 Jeg nekter å være med på denne!!!!!!!!!!!!!! For når jula kommer da er permisjonen min over... For en grusom tanke!!! Jeg vil bare være hjemme!
Gummelillan Skrevet 3. september 2006 #5 Skrevet 3. september 2006 Uæh! Da legger vi den død med en gang og sier at det er leeeenge til! Kommer dere på treff i morgen da?
temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 3. september 2006 #6 Skrevet 3. september 2006 Mandag er så dum dag... Jeg skal nesten alltid på helsestasjonen... føler jeg, selv om det ikke er hver uke. I morgen skal jeg både til legen selv og på helsestasjonen med Theodor (ekstra måling av hodet fordi det hadde vokst for fort. Det er ikke første ekstraundersøkelsen vi er på. Fint at de følger opp, men de stresser meg opp på alt mulig... Smilte sent og svak i nakken. Lurte på om det var noe feil. Osv...) Jeg er ikke så bekymret denne gangen... Klarer liksom ikke bli det etter så mange ekstrarunder! Neste treff, kanskje...
Gummelillan Skrevet 3. september 2006 #7 Skrevet 3. september 2006 Uff, slitsomt når helsestasjonen er overhysteriske. Og selv om man vet at de kanskje er litt vel raske med ekstraundersøkelser, så blir det jo til at man bekymrer seg litt ekstra uansett. Da jeg møtte dere på storsenteret før sommeren var nå Theodor den herligste og blideste gutten jeg kan tenke meg! Satser på at dette bare er nok en unødig ekstraundersøkelse og at de roer seg ned etter dette ;-) Satser på at vi sees ved neste treff!
Trollmora Skrevet 4. september 2006 #8 Skrevet 4. september 2006 Oj, nå ,å jeg snart søke om fri i jula! Gleder meg til mange av forberedelsene. Faktisk kan sølv og messingpuss være kanske koselig. Mannen og jeg, film på tv og ett glass m/rødvin. Lage julekalender til eldstemann. Strømpe på senga julaften, til både voksne og barn, med juleknask og en liten presang. Stive servietter......brukes kun i jula og er noe helt annet enn papir! Vaske...ikke så spennende.... Bake...dele bakst med en venninne - kjempekoselig. Joda - jeg gleder meg både til forberedelsene og selve høytiden:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå