Gå til innhold

Økedager - hvor mange og hvor ofte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødte for 12 dager siden. Har en mistanke om at vesla er inne i en periode med økedager nå. (Merker det best om natta, men det er antagelig fordi jeg er så innmari trøtt at jeg legger bedre merke til det når jeg helst vil sove...)

Jeg har massevis av melk, pumpet 100 ml av den ene puppen nå nettopp, og den var ikke tom. Så mat får hun nok av. Hun spiser mye og ofte, ligger i kanskje 20 minutter før hun slipper taket og er forsynt. Så gulper hun litt og raper litt og sovner. Så raskt som 20 minutter senere, kan hun våkne igjen og være like sulten. Slik kan vi holde på i 3-4 runder før hun endelig blir tilfreds og sover i kanskje 3 timer uavbrutt.

Høres dette ut som økedager? Har hatt 3 slike dager og netter nå. Hvor mange flere kan jeg regne med før det roer seg litt? Blir jo fryktelig trøtt av å aldri få sove mer enn en halvtime i strekk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om jeg kan hjelpe deg her, men jeg husker også at jenta mi skulle ha pupp hele tida i begynnelsen. Hos oss var døgnet snudd opp ned, mye soving om dagen (for babyens del hvert fall) og svært lite om natta.. Det var veldig slitsomt.

Det kan hende det er økedøgn, men ikke tenkt på det, bare gi henne det hun vil ha. Du har masse melk og det er bra! Du får nesten bare holde ut tror jeg at jeg må si, babyene er ikke like, men en dag roer det seg nok, hun spiser mer effektivt og sjeldnere.

Ammer du liggende eller sittende? Hvis du synes det er greit kan du jo ha babyen ved siden av deg i senga og amme liggende, så blir det lettere. Jeg gjorde det litt, men sov dårlig fordi jeg var redd for å legge meg oppå henne. Du finner nok ut av det og jeg lover deg at nettene blir bedre etter hvert. Prøv å få sove når babyen sover :)

Lykke til!

Forresten, jeg har i grunnen ikke merket så mye til disse økedagene, tror det varierer mye det der.

Skrevet

Har måttet ta henne opp i senga til oss et par timer de siste 3 nettene. Ellers ville jeg aldri sovet. Men det er som du sier - jeg er redd hun skal få dyna mi over seg (hun sover med egen dyne hvis jeg har henne i senga vår, men det kan jo skje) eller at hun rett og slett skal falle ut av senga. Hvis hun ligger der, må jeg ligge i akkurat samme stilling hele tiden, noe som ikke er særlig behagelig.

Hun er generelt mye våken, sover kanskje noen timer på dagen og et par korte lurer om natta. Skjønner ikke at hun orker! Hehe. Trodde nyfødte skulle sove mye. :)

Skrevet

Vi har det likt vi, Dodge;-)

Det er slitsomt, helt enig. Det lureste jeg noensinne har gjort var å slutte og tenke på klokka og bare følge babyen. Hvis en ikke har ambisjoner om å ha rutiner osv i starten, men fullstendig la babyen regulere livet, er det meste enklere (synes jeg da..). Det blir ufattelig mye amming, nesten sånn at en kan bli helt utslitt. Husk på å drikke masse vann, gjerne en kopp med ammete eller to i løpet av dagen, få i deg riktig næring og sov når jenta di sover (i den grad et går an).

Vi samsover delvis om natta, men jeg har også festet hennes sprinkelseng på vår dobbeltseng (tatt vekk den ene siden og festet hele senga med remmer slik at hennes madrass er på høyde med vår. Da skyver jeg henne bare forsiktig over i egen seng etter amming, slik at jeg slipper å stå opp. Enten det eller så sovner vi sammen. Like greit..

Det er viktig å nyte disse dagene også, dagene hvor alt dreier seg om amming, gulping, soving og bæsjing. Dette er en nydelig tid, selv om en går rundt i ørska og har gulp over hele seg og ikke husker om en har skiftet klær på to dager...

Skrevet

Hei på dere jenter... Ja da var vi her da, med nye spm om våre små håpefulle... Jeg kjenner meg igjen i dette med amming men verre er det nesten med at lille gutt ikke sovner ordentlig.. Ligger likssom med det "ene øye" oppe", gnir og gnur og finner ikke roen... Han roer seg en stund ved puppen, men kan godt begynne å gnu der og for å så begynne med gråt..

Tror ikke det handler om mage vondt da han først sovner er det for noen timer, og det tyder vel på at han ikke har smerter??

Skrevet

..Men økedagene skal roe seg igjen etter en tid, skal de ikke? De fortseter jo ikke i all evighet. Hvor mange er det vanlig å ha, og hvor ofte? 4-5 dager - en gang i måneden? To ganger i måneden? Noen som vet?

Skrevet

Hei :)

Hadde det slik vi også i begynnelsen. Lærte oss det at alle spedbarn slettes ikke sov 20 timer i døgnet, men heller toppen 8-9 (et lite sjokk ja). Amming omtrent kontinuerlig, og veldig lite soving. Lillegull fikk sove oppå meg etter første amming om natta, eneste måten noen av oss fikk sove på... For vår del var det nok ikke snakk om økedøgn for det var sånn en god del uker. Vi lot bare babyen bestemme, og prøvde oss ikke på rutiner (for det virket nesten uoverkommelig..). Det var ganske så slitsomt med den maratonammingen, men det går seg til etterhvert :) Lillegull er 3 mnd nå, og sover 9 timer uten pupp om natten, så den litt vanskelige startfasen er allerede nesten glemt!

Håper det går seg til hos dere snart:)

klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...