Gå til innhold

Dere som har mye lån og er alene???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kjøpe hus, det ser ut som det er ikke noe lurt vente. Har faststilling. Ikke noe lån fra før.

Inntekten min ligger på 240 000 fast + ca. 10000 i året i tillegg. Overgansstønad 2,5 år til som ligger på ca. 2000 i mnd. dobbel barnetrygd.

Tror dere jeg har håp, kan jeg ha grav på bostøtte?

Etter min regning skal det gå , men tror dere jeg har håp?

Vet at det er enklest å snakke med banken , men vil høre erfaringer til dere som har erfaring selv.

Gidder ikke å leie hele livet , og det går jo ikke spare, klarer o aldri spare igjen den prisøkningen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si at lånet skal ligge på rundt 1.000.000

Skrevet

Bankene låner ut max 3 ganger din inntekt.

Dvs 240 000 x 3 = 720 000

Tviler på du får så mye i lån, men klart du kan prøve :o)

Banken min tok med i beregningen os og barnetrygd, og bidrag.

Os vil de egentlgi holde utenfor, for den stopper jo etter kort tid.

Lykke til :o)

Skrevet

Jeg har en årsinntekt i underkant av ca 300 000. Har huslån og studielån på tilsammen 1,2 mill. Går fint det. Fast mndlønn på 15000+ ca 8000kr i stønader. Har 2 barn under 3 år. Begge i barnehage. Skal søke bostøtte nå, men vet ikke om jeg får...

Skrevet

Vet at de regnet 3 x årsinntekt, men hvem kan kjøpe seg bolig da i norge ,du får ju ingenting under 1 mill. og tror ikke alle tjener over 300.000.

Med 5% rente betaler jeg 50 000 i året på renter - 28 skatt det blir ca. 3000 kr. i mnd + kommunale avgifter ol.

Hvis vi tar med renteøkning på 2% i tillegg kommer jeg på ca. 5.500 i mnd. Dette er jo minimums leiepris til tilsvarende bolig.

Synes dette går veldig bra jeg , men selvsagt er det banken som bestemmer, derfor ville jeg høre om det var noen som fikk lån selv om lånet er større enn 3x årsinntekt.

Hovedinnlegger

Skrevet

man får ikke bostøtte om man har mer enn 171000 i inntekt i året. står på sidenen dems

Skrevet

Husk at de fleste leiligheter har husleie i tillegg.

Skrevet

Bankene låner ofte ut mye mer enn 3xinntekt, det sier seg jo selv når studenter o.l får kjøpt seg deee boligene. Pappa får 6x.

Alt avhenger av hvilket forhold man har til banken, om de kjenner deg som en pålitelig og trofast kunde osv.

Prøv flere banker, men sats på de som kjenner deg best først.

Få med at du har ambisjoner om å komme deg på et høyere lønnsnivå osv. Tipper du kan få 1,5 på en bra dag i en bra bank...;)

Skrevet

Jeg fikk 1,6 på min inntekt som er 450000,- i året! I tilegg har jeg billån på som det gjenstår 130 000,- på.... Så det er ikke umulig å få mer enn 3X inntekten!

Prøv å snakk med banken du ;-) Det ordner seg for snille piker!!!

Skrevet

Heisann!

Jeg ville sjekket med banken. Hvis ikke de vil låne deg penger så sjekk ut med husbanken (samme sted i kommunen som man søker om bostøtte) og noe som heter "startlån". Du finner info om startlån på denne linken; http://www.startlan.no/hb/startlan.nsf

Ellers må du endre skatteklassen til klasse2, det vil gi en god reduksjon i skatten som også bør tas med i det månedlige regnskapet.

Og ja, du har også krav på bostøtte, hvis boligen og inntekten tilsier det. Du kan gå inn på husbanken og sjekke på den kalkulatoren de har der.

Lykke til! :o)

Skrevet

Heisann !

Du kan antageligvis få et så stort lån, hvis du har noen til å stille som kausjonist(sikkerhet i fast eiendom) for deg. Da er banken vanligvis villig til å strekke seg litt lenger.

Min situasjon: 1.460.000 i lån på huset (spyttet i nesten 200.000 i egenkapital), 10 år med avdragsfrihet, lånetid 30 år. Mine besteforeldre stiller som kausjonister med sikkerhet i deres hus, og fikk hele lånet til mest fordelaktige rente i banken min. Nedbetalt bil -95 modell, har et barn på snart 3år, venter nå nr 2 i september. Dvs jeg blir gående hjemme i nesten ett år med fødselspermisjon. Har ca 20.000 i mnd utbetalt + barnetrygd og -bidrag.

Håper du får hjelp i banken til å investere i egen bolig.

Lykke til !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...