Gjest Skrevet 1. september 2006 #1 Skrevet 1. september 2006 Hva gjør dere?Kjøper dere middagsglass eller lager dere middag til minsten selv?
Gjest Skrevet 1. september 2006 #2 Skrevet 1. september 2006 kjøper mest... Prøvd å lage litt selv,men det falt vist ikke helt i smak..*hihi*
Anonym bruker Skrevet 1. september 2006 #5 Skrevet 1. september 2006 Jeg kjøper middagsglass. Det er et bevisst valg, og selv om noen sikkert vil kalle det latskap så er det omstendigheter i livet vårt som gjør at det å lage hjemmelaget babymat er noe jeg prioriterer bort. Middagsglassene er bra nok i massevis, det er sunt, lettvint, lett å gi babyen en variert kost ved å bruke forskjellige merker og typer, og det frigjør tid til andre ting vi er nødt til å gjøre med babyen i løpet av en dag.
firemerkersmør Skrevet 1. september 2006 #6 Skrevet 1. september 2006 Synes absolutt ikke du trenger å forsvare at du bruker kjøpt mat. Kjøp maten er veldig bra. Jeg synes det virker litt hyggelig og morsomt å prøve selv. Gutten min får bare melk, men r jeg skal starte med mat kan det godt hende jeg synes det blir mye pes, og prioriterer det bort. Er veldig gla i Toro til oss voksne så.....
Gjest Skrevet 1. september 2006 #7 Skrevet 1. september 2006 Har laget all middag selv til alle ungene.
Mor til Mini Skrevet 1. september 2006 #8 Skrevet 1. september 2006 Bra svart Anonym Vi har også kjøpt glass til nå -lettvint i ferietiden og når vi drev og prøvde ulike ting hele tiden for å finne noe Mini aksepterte. Har planer om å begynne å lage selv, men egentlig så er jeg ikke sikker på hvorfor? Hvis man ikke bruker bare ferskvarer og gir middagen rett etter at den er laget, så er vel næringsinnholdet vel så inntakt i kjøpeglassene. Jeg mener hvis man lager selv og fryser ned i porsjoner. Jeg har jobbet en del med holdbarhetstesting av biologiske materialer (innen bioteknologi da), og vil tro at å fryse og tine går vel så hardt ut over vitaminer osv. som steril lagring i vakuum (kjøpeglassene). Begge middager blir jo kokt. Å mose vår middag til Mini er ikke aktuelt av to grunner: For det første at vi lager middag og spiser etter at hun har lagt seg, for det andre at vi så ofte har middag som ikke egner seg for henne -thai-mat o.l.
Gjest Skrevet 1. september 2006 #9 Skrevet 1. september 2006 Snuppa er nå 4 mnd så skal kjøpe de første glassene til hun ... for oppskriftsboken jeg har gjelder barnemat fra 6 mnd ...
Anonym bruker Skrevet 1. september 2006 #10 Skrevet 1. september 2006 Du trenger ikke oppskrifter da! Kok og mos feks gulrot eller potet, og bland ut med litt mm, mme, kokevann eller olje. Introduser en og en matvare, så ser du om ungen er allergisk mot noe!
81-modell Skrevet 1. september 2006 #12 Skrevet 1. september 2006 Noen som kan anbefale en god oppskriftbok? Jeg kjøpte middagsglass den første måneden for på den måten å finne ut hva jenta mi likte og hva jeg kunne prøve å lage selv. Nå har jeg begynt å lage maten selv, men har ikke allverdens fantasi, så det blir gulrot og potet eller blomkål og brokkoli. Har lyst å prøve noe annet nå...
Vanilla Skrevet 1. september 2006 #13 Skrevet 1. september 2006 Hei! Jeg lager all mat til vesla på 7 mnd selv. Til middag koker jeg potet-gulrot-brokkoli-litt vårløk-kjøttdeig/kyllingfilet i biter til det er gj.kokt, moser med stavmikseren, tilsetter litt melkefritt smør og ev litt rismel for å jevne litt. Lager for ca ti dager i slengen og fryser ned. Det er kjempelett og fort gjort! Jeg lager maten selv pga allergi, og til storesøster leget jeg ikke maten selv. Ernæringsmessig er vel hj.laget og kjøpeglass like, men det er lettere å holde oversikt med hva barnet får i seg, og er billigere med hj. lagd. Det eneste som er litt pes med hj.lagd er når man skal være på farten en hel dag, da må man ha kjøleveske el.lign til den hj.lagde maten ppga fare for bakterivekst.
Ranveig R Skrevet 1. september 2006 #14 Skrevet 1. september 2006 Guten vår boikottar visst Nestlé han ;-p Egentlig spyttar han ut det aller meste av kjøpemiddag. Når det gjeld fruktmos likar han den eine typen frå Hipp, så den kjøper vi litt av. Greitt å ha i stelleveska når vi skal ut. Middagen lagar eg sjølv, og han er veldig glad i middag no. Som regel får han ete det same som vi et, men om vi et på feil tidspunkt eller om vi skal ha noko som ikkje passar for han, får han babymiddag. Og han er veldig glad i frukt i "original" form, så når vi har passande frukt i huset får han heller det enn fruktmos.
* Zoë * Skrevet 1. september 2006 #15 Skrevet 1. september 2006 Storebror fikk bare hjemmelaget middag. Prøvde med glass et par ganger vi var på farten, men det skulle han ha seg frabedt. Eneste glassmaten han likte var en slags fruktmos med hvetekim fra Hipp. Gutten vår var ikke så glad i most mat. Derfor har han stort sett spist hel mat siden han var 7-8 mnd. Er ikke så glad i halvfabrikat selv, så da lager jeg middag til barnet sammen vår middag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå