Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er nå 18 mnd, og har fortsatt ikke begynt å gå. Og det ser ikke ut som han har tenkt å gjøre det med det første heller... Han reiser seg opp, går rundt bordet og med vogn etc, men han har ennå ikke sluppet seg. Jeg begynner nå å bli litt bekymret og ganske frustrert! Han har bra finmotorikk og godt språk (setter sammen tre ord), og er ellers blid veldig aktiv, så jeg tror jo ikke det er noe galt med "hodet" hans, om dere skjønner. Men jeg lurer jo litt på om han kan ha noe slags handicap...? Jeg har hørt mange historier om barn som ikke går før de er 19-20 mnd - kanskje ennå senere - uten at det nødvendigvis er noe galt, men det finnes jo også historier som bekrefter det motsatte. Dersom det skulle være noe galt, er det noe spesielt jeg burde holde utkikk etter? Noen faresignaler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel som regel ikke noe galt selvom de begynner å gå etter 18 mnd. Men hvis du er bekymret skal du ta det på alvor syns jeg - ta i så fall kontakt med helsestasjonen (håper du har en der du føler du blir tatt på alvor.) De henviser evnt videre til fysioterapeut. Skjønner tankene dine, "sikkert ikke noe, men hva hvis.." Lykke til og gratulerer med en gutt som virker veldig ålreit!!

Skrevet

Det er neppe noe galt, men jeg trodde faktisk det var en rutine som tilsa at alle barn som ikke går når de er 18 mnd skal sendes til utredning bare for å være sikker. Ta kontakt med helsestasjonen og si at du lurer og at du ønsker en vurdering av ham. Det at han snakker så bra, er blid og aktiv tilsier at du ikke trenger å bekymre deg. Han er jo på gang motorisk også. Min helsesøster sier at det viktige er at det er en uvikling, ikke hvor rask den er eller hvilke trinn som kommer i hvilken rekkefølge.

Skrevet

Jenta vår er 16 mnd og går ikke ennå. Men hun reiser seg opp selv og i det siste har hun tatt et eller to eller faksisk også 10 skritt mot en av oss. Men da må hun være skikkelig trygg. I bhg synes jeg ikke de er så flinke til å stimulere henne.

Eldstejenta vår var 17 mnd da hun begynte å gå. Jeg er også litt bekymret enkelte ganger med som Maud skriver over her så er det jo det viktigste at hun er i utvikling og det er hun absolutt;o)

men jeg skal bestille en ny time på helsestasjonen snart.

Skrevet

Jeg har en liten paa 17mnd, hun maatte ha fysio for aa begynne aa krabbe (12mnd!), kan i teorien gaa, men hun skjoenner ikke poenget, det er mer et sirkustriks? Mye av det er temperamentsbetinget, sies det, de gaar ikke foer de er klare til det. Det er faktisk mer viktig for utviklingen at barnet krabber en stund enn at det begynner aa gaa tidligere! Noe saant som 70% av dyslektikere krabbet ikke, og de sier det har med maaten hjernehalvdelene sammarbeider paa.

Foroevrig sa en mann til meg i dag at "smarte barn lar en baere dem til de er 2"...

Hadde ikke barnet ditt dratt seg opp langs moeblene og ikke gaatt rundt bordet og slikt saa kunne det vaere et problem...

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver, har selv vært litt bekymret for vår datter som ikke så ut til å ville gå. Hun reiste seg opp og begynte å gå langs møblene da hun var ti måneder, men da hun var seksten måneder hadde hun fremdeles ikke sluppet seg. Hun er som din sønn, veldig flink med språk og finmortorikk, og ellers også en ganske forsiktig type. Vi klarte noen ganger å lokke henne til et par skritt, men ellers så trødde hun rundt her med gåvognen. Jeg hadde hørt at noen barn venter med å gå til de er sikre på at de kan det, og det tror jeg var tilfellet her. Nå er hun snart sytten mnd, og begynte å gå for en uke siden. Går rundt med den største selvfølge, akkurat som om hun aldri skulle ha gjort annet. Ingen uhell eller fall i det hele tatt, hun har rett og slett ventet til hun var helt sikker på å få det til : )

Snakk med helsestasjon for å få luftet din bekymring, men jeg tror nok at du snart vil oppleve det samme som vi gjorde. Det kan være lurt å la ham gå med en kjeks eller noe i hånden, det gjorde jenta vår da hun plutselig glemte seg ut, og var mer opptatt av kjeksen enn å holde seg i sofaen. Plutselig så gikk hun rundt her og spiste : )

Lykke til!

Skrevet

Jeg tror jeg ville tatt en prat med helsesøster om dette. Tror ikke du skal bekymre deg for at noe er galt, men det kan hende du har en sønn som trenger litt ekstra stimulering på det området for å forstå at han skal begynne..

Min sønn var litt treg til å rulle seg og jeg fikk noen tips til hvordan få han til å ønske å rulle rundt. Bare etpar dager etterpå fikk han til det. Og rullet som bare det. (Etter det kom også både krabbing og gåing som det skulle etter boka, og gikk før han var året)

Ellers så lærer jo alle barn i forrskjellig tempo. Min gutt er like gammel som din og prater nesten aldri. Kan bare noen få ord enda, og de er veldig utydelig. (men nå i det siste hører jeg at han ihvertfall har begynt å prøve)

Skrevet

Sånn var det med datteren vår også, hun begynte ganske tidlig å reise seg opp og holde fast i møbler for å stå alene. Hun gikk også fint rundt bord og fra A til B om de naturligvis var så nærme at hun ikke måtte slippe seg lenger enn det ene sekundet for å rekke det.

Jeg ble også bekymret, for hun har også ligget litt i forkant på utviklingsstadiet på motorikken. Helsesøster sa at det ikke var noe å bekymre seg for og at hun kom til å slippe seg ganske plutselig.

Hun var vel 17-18 mnd. da hun plutselig innså at det ikke var farlig å slippe seg likevel.

Holdt på å sette tunga i halsen, da ungen plutselig labbet over gulvet som om hun aldri hadde gjort annet. Hun falt litt på rompa den første uka, men har vært veldig stødig etter at hun slapp seg :-)

Dersom du er bekymret, ta en tur på helsestasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...