Gå til innhold

Dagpenger og kontantstøtte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flytte til Norge for 3 uker siden og vet ikke så mye om reglerna deres. Hvis man er arbeitsløs og går hjemme med barna sine, får man dagpenger (for arbeitsløsheit) eller kontantstøtte? Jeg har to barn på et og tre år, ingen barnehageplass og inget jobb. Håper dere forstår, til tross for min dårliga norsk...

Jill

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du arbeidssøkende uten jobb, får du dagpenger. MEN du må ha jobbet før du fikk unger, slik at de kan beregne hva du kan få i dagpenger. Du må ha tent penger før du fikk barn-altså ha en lønnsinntekt slik at de kan regne dette ut. MEN, viss du sier du er hjemme med barn regnes du ikke som arbeidssøker siden det liksom skal være fulltidsjobb å være arbeidssøkende. For min del jobber pappan på kveldene og jeg sa bare at pappan jobber kveld og passer barn på dagtid......

Men sjekk www.aetat.no

Ang.kontantstøtte får man det selv om man får dagpenger eller er i jobb. Du må søke om dagpenger på trygdekontoret. Hente skjema der og levere inn, eller laste det ned fra nettet www.trygdekontoret.no

Kontantstøtten gjelder for barn mellom 1-3 år. Dvs. Ikke før de er 1 år, og ikke etetr de er 3 år. Du får 3300 kr i mnd,. utbetalt. Begynner den ungen som får kontantstøtte i barnehage full plass mister du kontantstøtten. (men de aller fleste mødre i norge sender ungene i barnehagen og tenekr ikke på at en mister kontantstøtten siden barnehage er et veldig bar og fint alternativ til små barn...) Går 1 åringen halv plass i barnehage får du halv kontantstøtte utbetalt.

Skrevet

Eh...ikke søke om DAGPENGER på trygdekontoret, men KONTANTSØTTE. Sorry skrev feil.

Skrevet

Ta kontakt med Aetat. Dersom du har jobbet i hjemlandet ditt og det er et EU land så er det mange egne regler å ta hensyn til. Jeg vet at jeg som nordmann kan "eksportere" mine dagpenger til et annet land et visst antall uker. Det vil si at jeg kan reise til fx Frankrike og søke etter jobb der med norske dagpenger. Ellers er det bare barnetrygd 970,- (per barn) og kontantstøtte, litt over 3000,- du har krav på. Spør Trygdekontoret om det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...