Føken siruppsnipp Skrevet 1. september 2006 #1 Skrevet 1. september 2006 Lurer på et par ting i forhold til barnepark, jeg finner ikke så mye info om det på nettet. Jeg får sansynligvis plass til sønnen min i en barnepark. Jeg ønsker å ha han der 2 dager i uken (åpningstiden er 10-14) for at han skal få lekt med andre barn og slippe å gå rundt beina mine hele dagen. Men, går det utover kontantstøtten? Må jeg si fra at han har fått plass. Og hvordan fungere barneparken for deres barn, trives de? Sønnen min er 18 mnd. Og noen som vet om det finnes noe info på nettet om barnepark??
Anonym bruker Skrevet 1. september 2006 #2 Skrevet 1. september 2006 Vår datter gikk i park i forfjor og da fikk vi kontantstøtte for de to første månedene da hun fortsatt var under 3 år. Vi måtte ikke oppgi det, spurte om det, det var fordi parken var privat, og det tror jeg faktisk alle barneparker er. Vi fikk trekke fra betalingen på skatten, så det er jo på en måte som en hvit dagmamma. Jenta vår likte seg kjempe godt i park, og vi var godt fornøyd også! Vår park var vel litt spesiell har jeg forstått i ettertid i og med at de ikke var ute i de fire timene, men først inne to timer, så ute to timer. Og hvis det var virkelig ille vær, så var de gjerne bare en halv time ute. Jeg trodde i utgangspunktet at de ikke tok i mot så små barn som 18 mnd, men det varierer sikkert fra park til park. I jenta vår sin park måtte de være bleiefri og i stand til å spise lunchen sin selv. Varierer som sagt sikkert fra park til park, men jeg ville nok ikke ha sendt sønnen min til parken nå og han er nesten to år. De var bare to ansatte på 16-18 unger, så det blir ikke noe mulighet for dem til å ta seg ekstra av så små. Kan vel også være et problem med soving gjerne, var i alle fall ingen av ungene i parken som hadde middagslur når hun gikk der. Men sånne ting må du jo bare snakke med de om. Vet ikke om dette var til noen hjelp jeg! Håper du finner ut av det i alle fall:-)
Føken siruppsnipp Skrevet 1. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 1. september 2006 Tusen takk for svar! De tar inn små barn fra 1 1/2 i den parken de har her. Og de har mulighet for å sove, men da i sin egen vogn vi tar med. Vet ikke hvordan det vil fungere, men vil prøve, har hørt mye positivt fra andre mødre som har barna i denne parken.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2006 #4 Skrevet 2. september 2006 Hei! Ja, det er veldig forskjellig fra park til park. VI hadde vår gutt i park før han var bleiefri, og de skiftet bleier på de som trengte det, forutsatt at de oppdaget behovet, selvfølgelig. Men soving var vanskelig i vår park, men så var aldersgrensen to år der. Vår gutt stortrivdes! Grunnen til at man får beholde kontantstøtter er at park egentlig ikke er et passtilbud som gjør det mulig å jobbe, men et tilbud til barn om å få leke med andre. De får heller ikke de samme tilskuddene fra det offentlige. I disse desperate barnehagetider er det selvsagt mange som må bruke dem til barnepass likevel..... Men et problem i så måte er at parkene stenger i ekstremt dårlig vær, eller kaldt vær. De har også ofte stengt i alle skolens ferier. Vårt barn stortrivdes, men han var et helt år eldre. Jeg ville ikke sendt et så lite barn dit, tror jeg, men om du er hjemme kan du jo ta ham ut igjen hvis det ikke funker. Dessuten er det jo forkskjell på parker, har de så lav aldersgrense må de jo nødvendigvis være forberedt på å ta seg av dem også....
Meg og snuppene 05 & 09 Skrevet 3. september 2006 #5 Skrevet 3. september 2006 Julie har begynt i parken nå, hun er 11 mnd-og det går kjempefint. De sa i parken at det var en fordel å begynne nå på høsten og ikke evt vente til vinteren for da ble hun vant til klær og dress og alt det der med en gang før det ble kaldere...... Fikk dessuten anbefalt denne parken av helsesøster, da jeg er en av mange som ikke har fått barnehageplass....... Det er fra 10-14, og Julie stortrives i parken nå-de som jobber der er kjempeflinke og de større barna i parken hjelper med å passe på de minste............ Vi har hvertfall bare positive erfaringer foreløpig...... Og til kontantstøtten-ja du får kontantstøtte frem til han er 3 år sålenge han ikke går i barnehagen!!!! Dvs park, dagmamma etc gir rett til kontantstøtte.......
Anonym bruker Skrevet 4. september 2006 #6 Skrevet 4. september 2006 Du beholder kontantstøtten. Du må ikke si ifra noen steder. Vet ikke om de egentlig har lov til å ta inn unger under to år (mange gjør det). Hvis det er riktig kan det hende at du ikke er "med" i regnskapet.... Dermed kan det bli vanskelig å trekke av på skatten. Min begynte når han var 18 mnd, det gikk kjempefint. Der måtte de kunne gå og spise selv. De sov i vogner ute etter maten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå