Gå til innhold

Hva er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ha egen garderode til barnet som er på samvær hver 14. dag eller at mor sender med klær?

frem til nå har vi hatt egen garderobe. Men nå vurderer vi å slutte med det. Siden mor i tillegg spør om penger til fritidsaktiviteter etc, så må vi prioritere..

Egentlig så trenger det jo ikke være noe å lure på... for det er jo klare regler for hva bidraget skal dekke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har samme problemet.

Jeg synes - helt ærlig - at det er ressurssløsing å ha 2 garderober til ett barn. Så mye elendighet som det er i verden..

MEN; mor her sender ikke med tøy. Vi har kontaktet familievernkontoret, vi har kontaktet Trygdekontoret, Innkrevinssentralen.. alt mulig. Men vil hun ikke sende med, så er det ingen som gjør noe som helst. Men setter far ned bidraget fordi han holder klær til ungene, så er de der og banker på døra før man får sukk for seg.

Reglene er klare for hva bidraget skal dekke - men om reglene blir brutt, så er det ingen som sier noe. Ingen fanger opp bidragsmottakeren. Synd - men sant.

Skrevet

fy flate... ja, det er vel sant..! Vi begynte med egen garderobe fordi mor bare sendte med for små og ødelagte klær.. det var rett og slett flaut å kle barnet slikt!

Da blir jo alternativet å ikke dele på andre utgifter da.. Vi bidrar jo mye allerede i tillegg til det faste bidraget pga innkjøp av klær.

Skrevet

Er det så klare regler for hva bidraget skal dekke da? Jeg trodde det var slik at bidragsmottaker får bidrag til å dekke utgifter når barnet er hos ham/henne og at utover dette skal både bidragsmottaker og -yter dekke det barnet trenger når det er hos respektive. Stemmer ikke dette?

Jeg er mor og vi har prøvd ulike løsninger. Jeg synes det er vanskelig å sende med dyre, fine klær som blir liggende hos far og blir sjelden brukt når sønnen er der bare annen hver helg. Dessuten blir jeg så sur når de har vasket det feil slik at plaggene blir små og misfarget... En periode gjorde vi det sånn at klær kom tilbake skitne og jeg vasket dem. Da ble de heller ikke liggende hos far til neste gang gutten kom. Nå er han skolegutt og kan ikke bære garderoben med seg selv. Det gikk bra så lenge han gikk i barnehagen og ble kjørt frem og tilbake. Nå gjør vi det slik at gutten alltid har et skift hos pappa som kommer "fra meg". Det tar han på seg når han drar på skolen etter å ha vært hos dem. Det han hadde på seg da han kom blir liggende til neste gang han kommer. Jeg sørger for at han har på seg klær han ikke vil savne de neste 14 dagene når han drar dit. Det han trenger av klær mens han er der, sørger faren og kona for. Klær etter hennes sønn. Utvaskete og slitte, men helt greie. Ytterklær, sportsutstyr, sko osv sendes med fra meg og tas med tilbake etter samvær. Det betyr at faren aldri kjøper slikt til bruk der og han bidrar heller ikke utover de 1300 kronene han betaler i bidrag. Jeg synes dette er skjevt, men dere som mener det er klare regler for dette mener kanskje ikke det?

Skrevet

HI her:

vel, vi betaler også ca 1300,- i bidrag.

men det er ikke vi som får dobbel barnetrygd, stønad til barnetilsyn og skattelette slik som moren? Hun tjener det samme som far, så hun bør vel legge til den samme summen selv også.. det blir sånn ca 5-6000 i mnd det...

Og selv om barnet er hos oss bare annenhver helg, så har vi faktisk eget rom og utstyr til det hos oss.. så jeg mener ikke det blir skjevt.. i så fall må det bli den andre veien enn den du mener.

Skrevet

Jeg får ikke dobbel barntrygd, ikke støtte til barnetilsyn heller. Gutten min har ikke eget rom hos far. Det er heller ikke viktig, han deler med søsteren og synes det er fint. Pappa'n kjøper som sagt ikke sykkel, ikke ski, ikke kjelke, ikke yttertøy, ikke sko, han er aldri med dem på ferie... Han har klær der som er arvet (det fungerer fint!) I vår situasjon synes jeg altså at det er skjevt. Bare SFO koster mer enn det pappa betaler i bidrag. Hvis pappa'n skulle delta likt, burde han betale for 1/3 av SFO-kostnadene (gutten er der 10 dgr i mnd). Det er 650 kroner. Dermed betaler han 650 til annen utgiftsdekning og ingenting annet. Det synes jeg er lite!

Trodde det var noe med at større utgifter skal deles mellom foreldrene. Blir provosert av at han sier gutten trenger ny sykkel og ikke vil betale, at han mener gutten skal gå på svømmekurs og ikke vil betale osv. Vi gjør valgene utfra hva vi mener han trenger og betaler for det. Spør aldri faren om han kan dele utgiftene lenger. Har prøvd og blitt avvist.

Hvordan kan 1300 i bidrag tilsi at mamma skal legge til 5-6000 i måneden??

Skrevet

dobbel barnetrygt+1300 fra far+1300 fra mor+stønad til barnetilsyn +skattelette blir sånn ca 5-6000 kr i mnd.

underholdskosnadene for dette barnet er mindre enn dette.

synes du det blir skjevt hos oss da...?

Skrevet

klær som også skal sendes med når barnet er på samvær..

Skrevet

ville du (hvis du var mor i denne situasjonen) reagert hvis vi insisterte på at enten så har vi egen garderode hos oss og betaler ikke noe mer utover bidraget, -eller så kan hun sende med klær og vi kan spleise på fritidsaktiviteter.

vi har kommet til det punktet at vi kan ikke yte begge deler. FORDI: vi i tillegg har andre kostnader også.. som nevnt eget rom, sykkel etc..

Barnebidraget bør i utgangspunktet være nok i seg selv..

Skrevet

Hvis det er meg du spør, så ville jeg ikke ha reagert. Ganske enkelt fordi en slik avtale ville innebåret at pappa'n betalte langt mer enn han gjør nå. Ingen spleising på fritidsaktiviteter og ingen sykkel og eget rom. Det kan nok hende at den aktuelle mamma'n blir sur. Hun vil oppleve at dere plutselig blir gniene og ikke vil betale ting dere tidligere har betalt for. Det retter seg sikkert og det er ingenting urimelig i det dere legger opp til.

Skrevet

Dette er så utydelig at jeg tror det er mulig å lese dette slik fanden leser bibelen, altså at man kan finne støtte for det man vil ha støtte for. Det står at bidraget skal dekke barnas klær, men det står ikke klart at det er bidragsmottaker som skal pakke, vaske, holde oversikt og sende med klær barnet trenger hos bidragsyter.

Noe annet som faktisk er tydelig er at det står at bidragsmottakers skattefritak er regnet inn når man beregner hvor stort bidraget skal være. Dette skattefritaket gjør dermed bidraget mindre og bidragsyter kan ikke regne dette med når man "ramser opp" hvor mange ytelser mottaker for. Man kan ikke si både bidrag og skattefritak fordi man da regner skattefritaket to ganger.

Summen av alt dette må vel være at man prøver å begrense alle diskusjonene om økonomi. Som foreldre som ikke lever sammen er det så mye viktig man må bli enig om og da er det dumt å forkludre det med mange diskusjoner om penger. Jeg mener fortsatt at pappa'n til sønnen min betaler mindre enn det som er rimelig og enn det som forventes ut fra beregningsreglene, men jobber heller for å komme til enighet om det som er viktig for hans fremtid (grensesetting, føle seg inkludert, unngå å snakke stygt om hverandre, treffes av og til og ha det hyggelig sammen, følge opp skole osv)

Skrevet

skattefritak i denne forbindelse som du nevner, -Betyr at mor ikke betaler skatt på bidrag som mottaes.

Det jeg mener med skattelette er at mor har skatteklasse 2, og det er noe helt annet og faktisk vesentlig. Hun betaler jo mye mindre skatt enn far, og har dermed mer utbetalt.

og nå var jeg ute etter å høre andres mening om vår situasjon, Maud...

Skrevet

ja, den var til deg.

jeg synes du høres fornuftig og rettferdig ut..

HI

Skrevet

Neida, Maud. Det er ikke uklart (iflg Trygdeetaten og Trygdeetatens innkrevingssentral som jeg ringte til nå i formiddag =)

Det står at bidragsmottaker skal dekke klær - dette er inkl i forbruksutgiftene som bidraget blir regnet utifra.

Fars andel er ikke iberegnet klær, men mat drikke osv når barnet er hos ham. Dette blir trukket fra i samværsfradraget.

(ok, mulig jeg uttrykker meg klønete, men det var sånn de forklarte det når jeg ringte.)

En ting er at man ikke skal henge seg opp i detaljer - det kan jeg være med på. Men når "detaljene" utgjør 2 komplette garderober (2 barn), sykler, ski og annet fritidsutstyr, så synes vi det er vel verdt å ordne opp i.

Trygdekontoret har til og med ringt barnas mor, men hun bare fnøs og la på røret. Saksbehandleren sier da at det ikke finnes lovverk for å sette igang tiltak ang dette. Skal vi få orden på dette må vi gå rettens vei.

DET er trist, det..

Hadde vi hatt penger til å betale både bidrag og tøy/utstyr til barna her, så hadde vi ikke hengt oss opp i det - men det er begrenset av midler her også. Vi tør f.eks ikke å få noen barn sammen enda, da vi føler at økonomien ikke vil strekke til.

Skrevet

dette har jeg også fått opplyst av TT.

Bidraget skal dekke alt som trengs av klær og utstyr.

Kun konfirmasjon, briller, tannregulering og andre store nødvendige utgifter kan kreves bidrag på i tillegg.

HI

Skrevet

Her betaler far 4500 i bidrag, mor holder klærne, og etter eget ønske vasker hun mesteparten selv. Vasker jeg en maskin som passer til de klærne jr har som er skitne, så vasker jeg dem selvfølgelig.

Det hender at sokketrollet tar en sokk, det hender at en genser blir gjenglemt. Ingen krise.

han har en sykkel, som reiser frem og tilbake, ski osv har han på hytta, stort sett - og den brukes av både mor og far faktisk.

far spleiser med mor om det er noe ekstra, selv om vi syntes det var noe unødvendig med klokke til 700,-... Den er slvfølgelig borte:)

Stort sett går det greit... men vi har god økonomi, heldigvis!!!

Skulle være unødvendig å ha to garderober for et barn sånn i all hovedsak, iallefall når det er snakk om vanlig samvær.

Det som irriterer meg er at det fnnes INGEN sanksjoner som fungerer på bidragsmottaker om vedkommende saboterer samvær osv. Det er veldig merkelig i dagens samfunn!!

Skrevet

Til Maud: "Det står at bidraget skal dekke barnas klær, men det står ikke klart at det er bidragsmottaker som skal pakke, vaske, holde oversikt og sende med klær barnet trenger hos bidragsyter"

Dette vil jeg kalle kverulering på høyeste plan. Det står heller ikke at barna skal gå nakne når de er hos far...(ja, kverulerer tilbake) Herregud...send med gutten klær for å ha hos faren da...så veldig vanskelig kan det da ikke være. Ikke trenger du å sende med det beste og dyreste heller. Men en garderobe hos mor og en hos far er vanvittig bortkasta penger.

Skrevet

Tror ikke det finnes noe facitsvar på hva som er best, jeg! Hver enkelt familie må finne ut hva som fungerer best i fellesskap. Jeg er mor som har godt samarbeide med min eks som har felles datter annenhver helg og annenhver onsdag. Vi har forsøkt begge måtene og har endt opp med en garderobe som jeg holder i orden og stort sett vasker. Nå som hun har begynt på skolen ser jeg vi får en ekstra utfordring mht bagasjen, men da får jeg kjøre henne på skolen de dagene hun flytter i mellom oss. Værre er det vel ikke. Det hender rett som det er at jeg kan irritere meg over manglende tøy og kanskje ødelagte klær også, men prøver å heve meg over slikt. Det å ha et godt samarbeide er for viktig til at jeg vil at det skal forkludres av krangel over en manglende genser.

Det jeg imidlertid reagerer på er at mange innlegg her inne av stemødre tar det for gitt at mot "tjener" så mye på bidrag? Håper dere er klar over at mange av oss ikke mottar dobbel barnetrygd, skatteklasse 2 eller stønad til barnetilsyn? Personlig har ingen av de delene. Far betaler bidrag etter veiledende satser for lik lønn, selv om han i realiteten tjener minst det dobbelte av meg. I stedet lar jeg han heller få kjøpe ting direkte til vår datter når han ønsker det. Tror ungene setter mye mer pris på at pappa kan få gi henne ting når han selv ønsker enn at jeg skal "flå" han i bidrag.

Skrevet

Til Maud

Kan det vere at faren til guten din, rett og slett ikkje har pengar til å betale ekstra, eller til å kjøpe utstyr? At han rett og slett lever over evne? Du sa han ikkje hadde så høg inntekt, eller du sa han hadde dårleg råd ein annan stad.

Min mann er litt slik, når han er ferdig med dei faste utgiftene sine, så har han nesten ikkje noko att. Han betaler bidrag, og han heldt klær og hus til ungane når dei er her. Han har og hatt dei mykje ekstra, og dei vekene går han over på reservekontoen kvar einaste gang.

Vi har ikkje råd til dette om vi skal komme oss i ein posisjon der vi faktisk kan kjøpe eit hus som er stort nok til å ha plass til heile familien. Vi er nødt til å prioritere. Vi kunne sikkert ha fått råd til det eine, men ikkje det andre.

Kan det vere noko slikt?

Skrevet

Det er mange her som synes noe om mine svar. Saken er at akkurat nå fungerer vårt samarbeid greit. Tror ingen av oss synes at de praktiske tingene gjør det vanskelig å samarbeide akkurat nå. Han har alltid et skift fra "meg" hos faren. Det holder stort sett når han er der en helg. I ferier sender jeg med ham mer. Det er klart jeg setter det på spissen når jeg sier at "det ikke står noe sted at jeg skal pakke og sende med..." eller hva jeg skrev. Jeg gjør det, det er ikke noe stort problem, men av og til synes jeg han krever mye og gir lite.

Når dere stemødre argumenterer, synes jeg mange av dere er dårlige til å se den andre siden, jeg er sikkert dårlig til å se deres side også. Jeg er enig med Heldige meg at det er trist og unødvendig at man skal måtte kjøpe to av alt fordi de voksne ikke samarbeider.

Min eks har dårlig råd fordi han ikke tjener kjempemye, kona er ikke i jobb pga sykdom og får derfor lavere inntekt. Dessuten betaler de bidrag for hennes barn også. Det jeg reagerer mest på er at de kjøper ting til hennes barn, har hennes barn med på ferie osv. De har nok en stram økonomi uten at de lever over evne, men jeg synes det er trist at det aldri er ham de prioriterer når de har litt ekstra.

Jeg kjenner meg igjen i det en annen skriver; at jeg som mor ikke får mange stønader. Jeg får ikke støtte til barnetilsyn, jeg får ikke dobbel barnetrygd og jeg har ikke skatteklasse 2. Det er imidlertid ikke synd på meg, jeg og samboeren er aldri (nesten da) blakke på slutten av måneden. Det stemmer imidlertid ikke alltid at mødre får masse og far får ingenting!

Skrevet

Det er jo bra at det fungerer nå:-)

Jeg er også enig i at vi stemødre er dårlige til å se den andre siden, og det er også vice versa (synes vi). Men det er jo derfor så mange problemer i mine-dine-vårefamilier dukker opp:-)

Ut i fra det du skriver så vet jeg at du er irritert over at faren til barnet ditt ikke betaler noe ekstra til sønnen ut over bidrag. Men det er jo en grunn til det, nemlig at han har dårlig råd... Kona også...

Vi har også noe av den samme problemet hos oss. Mannen min tjener akkurat nok til å betale bidrag, og opphold for seg selv. Og han er ofte i minus. Jeg tjener heller ikke voldsomt. Men jeg har alltid mer enn han (vi har så å si separat økonomi). Når JEG sitter igjen med noe ekstra på slutten av måneden, så må jeg også innrømme at jeg prioriterer vår datter, og ikke hans to andre barn. Ikke at jeg aldri kjøper noe ekstra til dem for mine penger, for det gjør jeg. Men jeg hadde aldri kjøpt en ny sykkel for eksempel. Og heller ikke mannen min, fordi han aldri sitter igjen med noe ekstra. Det er heller jeg som må spe på og betale mat den siste uka etc. Hvorfor det er slik? Han betaler bidrag til de andre barna sine. Og han har så lite penger at han sjelden har råd til å betale for noe til datteren vår. Og da prioriterer jeg fellesbarnet når jeg sitter igjen med 500 kr ekstra på slutten av mnd. Eller setter det inn på sparekontoen hennes, eller på feriekontoen vår.

Vi har heller aldri med oss de andre barna på ferie. De er på ferie 3-4 ganger pr år med mor (hun har det veldig greit økonomisk).

Mange sier det er urettferdig at de ikke er med på ferie. Men de andre barna hans får som sagt 3-4 sydenreiser pr år, vårt fellesbarn kanskje en. Og det blir enda sjeldnere om vi også skal spare og betale for to barn til.

Jeg tror ikke man skal ha som krav at barnet SKAL være med far på ferie (hvis ikke så er han urettferdig), men at man skal se hele situasjonen an (hvordan det er hos mor/hvordan det er hos far). Barn må også lære at de ikke kan få i bade pose og sekk...

Det jeg mener er at kanskje faren til barnet ditt ikke tar med han på ferie hvis dere er på ferie mye oftere enn han?? Kanskje sønnen sjelden får noe ekstra fordi det lille som er til overs er kona sitt overskudd, og du kan vel ikke regne med at hun skal dele den 500-lappen mellom sitt barn og ditt når hun vet at du har mye mer penger enn det hun har... Eller???

Skrevet

Til Maud igjen.

Meinte det ikkje som noko kritikk, men kan hende som ei forklaring.

Eg føler at i vår familie er vi i typisk ein slik situasjon, at det vert feil samme kva vi gjer. Eg må legge til at vi prøver så godt vi kan.

Det er som ei vekt som må vere i balanse.

Det må totalt sett vere balanse mellom meg og han, når det kjem til gje og ta. Og det må vere balanse mellom kva ungane får hjå oss, og kva ungane får totalt sett.

Det er vanskelg å få dette til. Om det gjeld tid, pengar, gjeremål, haldningar. Det er ikkje alltid like lett.

Det var det eg meinte om mannen din. Eg er så enig så enig i at det vert heilt feil å aldri bruke overskudde på sonen. Eg vil sjølv ikkje vere sånn, og eg merkar litt eg går den veien, men det fordi eg føler så mykje har gått andre veien så lenge.

Eg set på pengane her i huset, og det skemmer meg av og til kor mykje makt det er i det.

Skrevet

HI her igjen...

nå i helgen har vi vært i selskap. Ordnet klær selv. Det eneste vi spurte om var om mor kunne sende med pensko. Det fikk vi ikke med..

Enden på visa da var at vi måtte kjøpe et par nye. Vi var greie og sendte disse skoene med mor, siden de likevel blir sjelden brukt hos oss. Synes ikke det var noe hyggelig jeg.. hun sier ikke takk engang...

så jeg må igjen si det fort blir veldig dyrt å holde på slik...!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...