Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det normalt med "sovedager" og "spisedager"? Ungen er 1 mnd... Og kan jeg la henne sove om natten hvis hun ikke våkner av seg selv? Hvor lenge kan hun sove om dagen uten å¨vekkes? Er det greit med en og en pupp med en times mellomrom? Hadde det ikke vært bedre med begge puppene med lengre mellomrom mellom måltidene? ("skikkelige" måltider...)

Hører med til spørsmålet at hun er 6 uker prematur...har det noe å si???

Blir så usikker her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville nok latt henne sove om natten, hvis du ikke har fått beskjed om noe annet. På dagen ville jeg gitt etter hennes rytme - dvs når hun ønsket det. Er du usikker ang om hun legger på seg nok, kan du dra ned på helsest og få veiet henne.

Skrevet

Med andre ord: la henne sove til hun ber om mat uansett natt eller dag? Da hadde hun fått til sammen hele to pupper de siste tolv timene...litt lite, kanskje??? HUn har spist fint helt til i dag... Er det vanlig med sånne spise lite-dager????

Skrevet

Jeg har også opplevd en sånn spise lite - sove mye dag:-) Jeg har kun opplevd det en gang, og siden jeg var alene (min samboer var vekke med jobben) fikk jeg min mor til å komme å se på min datter. Hun ville bare sove, våknet ikke engang da jeg skiftet bleie på henne. Hun sov da i 6 timer i strekk mitt på dagen, og sovnet for natten uten problemer også. Hun var helt fin og hadde nok bare behov for søvn. Jeg syns det var så merkelig at det kunne gå mer enn 3 timer uten at hun våknet og ba om mat

(med oss så hadde Oda vært plaget med tett nese i en uke, så derfor var jeg bekymret for at hun kunne ha blitt verre selv om jeg egentlig så an til bedring.)

Skrevet

Siden hun ennå ikke har kommet til termin, tror jeg at jeg hadde lagt henne til brystet i alle fall en gang i løpet av natten uansett.

Tror ellers at i alle fall så små babyer godt kan ha "sovedager" ja. Men om det fortsetter, ville jeg ha prøvd å vekke henne litt opp innimellom for å få mat for å forsikre meg om å holde oppe produksjon, og at hun ikke skal stoppe i vektoppgangen.

Snakk gjerne med helsestasjonen - du får vel litt ekstra oppfølging derfra?

Hvis du har rikelig med melk, er det ingen ting i veien for å la henne spise et bryst i gangen, og ofte måltider ennå i alle fall. Er vanlig med svært hyppige måltider i alle fall til 6 uker - og da snakker vi etter termin.

Viktigst er uansett alder at hun har i alle fall 5-6 våte bleier pr dag og er fornøyd - og går rimelig greit opp i vekt på sikt.

Skrevet

Min er 6 uker prematur, fikk beskjed ved utskriving på sjukhuset om å ikke gå mer enn 3 timer mellomhvert måltid.

Fikk` godkjenning`av helsesøster til å slutte å vekke om natten da han passerte 3kg.

Nå er han 7 uker, 4,3kg og bestemmer selv.

Han har også noen sove eller spise dager.

desverre hatt lyst til å sove lengst på dagen i det siste :(

går seg vel til, prøver å ha leggerutine så han skal forstå at det er natt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...