Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #1 Skrevet 31. august 2006 Gutten min på snart 3 år er småspist og har vel alltid vært det. Til mors store fortvilelse. Han var liten og tynn da han ble født og slik har det fortsatt. Enkelte dager spiser han nesten ingenting og virker fornøyd med det, selv om han av og til innrømmer at det gjør godt å få litt mat i magen... Han drikker veldig mye da. Helst ville han vel levd bare på melk hvis han fikk bestemme selv, og det er ikke fullgod ernæring til en så stor unge!! Skulle så gjerne fått litt mer kjøtt på sidebeina hans, og det er kjekt og ha når han blir syk og av den grunn ikke spiser på mange dager. Faktisk får jeg av og til vondt når jeg ser han avkledd fordi han ser så mager ut. Jeg prøver "alt" for å overtale ham til å spise. Prøver med belønning, og straff. Enkelte ganger lykkes jeg, andre ganger ikke. Poenget er at dette begynner å bli fryktelig slitsomt nå, og jeg tror ikke det er sunt heller å fokusere slik på at han må spise. Men hva skal jeg gjøre?? Skal jeg bare prøve å stole på at friske barn ikke sulter ihjel dersom de får tilbud om mat?? Hva om han ikke spiser nok til å få en normal utvikling...? Noen som kan hjelpe meg her?
leona Skrevet 1. september 2006 #2 Skrevet 1. september 2006 hei, er i samme situasjon som deg. ville gjerne mailet med deg så vi kan utveksle erfaringer!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2006 #3 Skrevet 1. september 2006 Hei hei..Det som slo meg når jeg leste innlegget ditt er at han kanskje metter seg på melk??Noen barn(oxo jenta mi) er jo såå glad i melk.. Melk er jo ganske mettende i seg selv.Kanskje du bør bytte ut melken med vann en periode og se om han spiser mer da??Blir mere sulten? Lykke til:)
Gjest Skrevet 19. september 2006 #4 Skrevet 19. september 2006 Prøv å innføre faste måltider. Dere spiser feks kl 07.30, 11.30, lite mellommåltid, 16.30, og før legge tid. Prøv å ikke gi ham noe uten om måltidene, kun vann. Til frokost og kvelds kan han få melk, men ellers kun vann til måltidene. La ham bli sulten. Så er det å belønne. Klistremerker feks. Hver eneste positiv opplevelse blir belønnet. Negativ opplevelse (han spiser ikke) overses totalt. Si at når han er ferdig å spise kan han gå fra bordet. Ikke vær streng, da. Hold på med dette lenge, gi det i allefall en mnd. Ha det hyggelig ved måltidene og la ham gjerne få være med å lage maten selv, når det er mulig. Bak feks brød og spis ferskt brød med brunost på etterpå. ha et tynt lag med margarin på skiven og gå fra lett-melk til H-melk, siden han trenger litt mer på bena, som du sier. Lykke til. Fortell oss gjerne hvordan det går.
Gjest Skrevet 19. september 2006 #5 Skrevet 19. september 2006 Heisann. Ville vel egentlig bare si at jeg også syntes at sønnen min var veldig tynn og han spiser ikke mye. Vi var på helsestasjonen for en ekstra sjekk med vekt og høyde slik at vi kan bli fulgt opp der. Du kan jo høre på helsestasjonen hva de sier ? Hvor mye veier sønnen din forresten og hvor høy er han??
Fiffi Skrevet 20. september 2006 #6 Skrevet 20. september 2006 Har samme problem som deg. Vi har vært hos ernæringsfysiolog, og et av tipsene vi fikk var en næringsdrikk fra apoteket som heter "Fortini mulifiber". Den er fullverdig sammensatt, dvs den inneholder alle nødvendige næringsstoffer. Barn som er alvorlig syke kan leve kun på denne. Gutten min får en om dagen, noe som gjør at han legger på seg litt, og jeg tar det litt mer med ro, fordi jeg vet at han ihvertfall får i seg et "måltid" med riktig næringssammensetning. Men den er dyr, desverre. Koster litt under 30 kroner stykk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå