Gå til innhold

Noen råd om melken??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp ... Jeg pumpet meg tom i går ,for min søster skal passe lille jenta. Men nå kommer det nesten ikke noe ny melk,noe jeg kan gjøre med det? Jeg får jo helt panikk for at ho ikke får nok!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du? Kommer det ikke noe når du pumper?

Skrevet

hei, jeg måtte pumpe i starten og de på sykehuset sa at jeg skulle pumpe i ti min på hvert bryst, ikke lengre. vet ikke hvorfor, men det kom mye melk og brystene fylte seg raskt opp igjenn. hvor lenge pumpet du?

Skrevet

vet ikke hvor lenge, men de fyller seg ikke opp igjen, men jeg tømmte de helt i går tror jeg...

Skrevet

kan man spise nboe for å få det igang igjen?

Skrevet

Er du sikker på at det ikkje er noko melk der inne? Klarar du å handmelke? Er babyen med deg no eller har søstera di ho?

Skrevet

ho sover :) det er ikke før lørdagen. ho sutter noen ganger så hyler ho å får ikke ut noe for da hadde ho ikke sloppet taket..

Skrevet

Kjennes puppene tomme og "slappe" ut? Eller kjennes det ut som om det er noko der inne? Det er mulig du har litt treig utdrivingsrefleks. Viss babyen er veldig sulten vil ho gjerne bli utålmodig viss melka ikkje begynner å renne med det same ho tar tak. Og så slepper ho puppen i frustrasjon.

Det kan vere lurt å prøve å få i gang utdrivingsrefleksen før du legg ho til. Det kan du gjere ved å "rulle" brystknoppen mellom fingrane, og ev. prøve å handmelke litt så du ser at det kjem noko, før du legg ho til. Då slepp ho å jobbe så lenge før det kjem noko, og ho blir mindre frustrert.

Det virkar veldig usannsynleg at det skal vere tomt der inne.

Skrevet

jeg kjenner at det er noe på vei inn der nå, men burde jeg å pompe litt da eller vente? ho sover jo så det er sikkert en stund til ho skal ha mat igjen nå!Eller burde jeg la de fylde seg opp? JEg føler meg som verdens mest uerfarende mor, men det er jo første det er vel derfor også..

Skrevet

Alle førstegongsmødre er uerfarne!

Du kan gjerne prøve å pumpe litt, berre for å sjå om du får det til, men ikkje stress med det om det er vanskeleg. Det er ei kjent sak at babyen er uendeleg mykje flinkare til å få ut melka enn pumpa er. Kor mykje ein klarer å pumpe ut har lite samanheng med kor mykje melk det er der inne.

Ein annan ting er at ting kan lett "gå i stå" viss du er stressa eller nervøs. Så både når du pumpar og når babyen skal drikke, er det lurt å prøve å stresse heilt ned. Stress kan føre til at utdrivingsrefleksen blir treigare enn vanleg. Dessutan kan babyen reagere med å bli stressa sjølv, og dermed enno meir utålmodig.

Prøv å ikkje bekymre deg for om det kjem ut noko når du pumpar/ammar. Sitt godt og drikk rikeleg. Viss du ikkje klarar å slappe sikkelig av når du ammar sittande, kan det vere lurt å prøve å legge seg ned saman med babyen og amme. Dersom du får ho til å ta puppen i halvsøvne, vil ho gjerne vere meir tålmodig og, fordi ho ikkje er heilt klar over kva som foregår.

Skrevet

ja, jeg prøver litt med pompa det gikk jo så fint her om dagen. Men vet du om man kan blande melk som er pompet samme dag, for jeg har jo en del skvetter her!! Tusen takk for svar, jeg ble litt roligere nå kjenner jeg. Å det er gull verdt nå..

Skrevet

Ja, du kan fint blande melka.

Viss det er ei stund til den skal brukast, kan du med fordel fryse den ned. Då kan du tømme nypumpa melk oppå den frosne, så sant mengda nypumpa melk ikkje er større enn mangda frosen melk.

Om det er nokon trøst så klarar heller ikkje eg å pumpe noko meir enn ein skvett her og ein skvett der, men mindre eg har vore leeenge vekke frå guten vår.

Om eg har klart å gjere deg litt rolegare, så har eg oppnådd noko av verdi i dag og.

Klem!

Skrevet

Jeg tømmte jo ut noen skvetter for det virket så lite, å det var før det stoppet opp, men nå virker det jo som en del da! har du mange barn du? ja du har reddet min natte søvn du nå :)

Skrevet

Har berre ein eg :o)

Men eg er ein uforbederlig lesehest, og har brukt det siste året på å tilegne meg så mykje kunnskap som mulig innanfor spedbarnsområdet. Og i og med at guten vår nærmar seg året no, så har eg ein del erfaring etter kvart.

Og det meste eg har lært (spesielt om amming) har eg faktisk lært her inne. Det er mange utruleg flinke og kunnskapsrike damer her :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...