Knuppelupp Skrevet 31. august 2006 #1 Skrevet 31. august 2006 Hei jeg har en liten gutt på 5 måneder (i dag)...og jeg vet ikke helt om han sover tilstrekkelig mye..eller om jeg "tvinger" han til å sove mer enn han skal... Så her er spørsmålet: Hvor mye sover/sov deres ca 5 mnd.gammle babyer?? Hadde vært kjekt om noen ville svare meg..sliter litt med sovingen hans
firemerkersmør Skrevet 31. august 2006 #2 Skrevet 31. august 2006 Min er mye mindre, så jeg vet ikke, men tviler sterkt på at du klarer å "tvinge" han til å sove mer enn han vil
Knuppelupp Skrevet 31. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 31. august 2006 Mener ikke sånn tvinge..men vi har litt problem med å få han i seng, og jeg er redd at det er fordi jeg prøver å få han til å sove når han ikke er så trett...??
Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #4 Skrevet 31. august 2006 Tror ikke bebier kan få for mye søvn. Er han ikke trett sovner han vel ikke.
Ranveig R Skrevet 31. august 2006 #5 Skrevet 31. august 2006 Viss han sovnar så er han trøtt. Eg trur det er umulig å tvinge nokon til å sove når dei ikkje er trøtte, baby eller voksen. Då guten vår var ca 5 mnd sov han veldig lite på dagtid. Det var snakk om 2-3 lurar på mellom 15 og 30 minutt, som regel rundt ein time til saman i løpet av ein dag. Til gjengjeld sov han frå ca 18.30 til ca 08 - så han hadde lang natt. Så for å svare på spørsmålet ditt; han sov vel ca 14 - 15 timar i døgnet då han var 5 mnd.
Halloween-mamma Skrevet 31. august 2006 #6 Skrevet 31. august 2006 Mener du at du kanskje prøver å legge ham uten at han er blitt trøtt? Må tenke litt på hvor mye min faktisk sov på den tiden.. Om jeg husker rett så sov han tre lurer pr. dag, på en halvtime hver gang. På natten sov han vel fra 21-22 til .....hmmm.... 9 eller 10, tror jeg.. Ammet masse på natt da, men han sov nå fint mellom ammingene. Jeg slet også veldig med søvnen til gutten min i den perioden, for han var veldig grinete når han våknet igjen etter å bare ha sovet i 30 minutter, tydelig at han trengte mer søvn. Han sov i min seng, og det jeg etterhvert gjorde var at jeg gikk inn til ham med en gang jeg hørte at han våknet, og så ammet jeg ham og la ham ned igjen. Og om han var "i humør" til det så sovnet han da igjen og sov i 30-45 minutter. Det var ca. en gang for dagen at dette funket, de 2 andre lurene var han for våken til å sove videre. Var våken alt fra 1,5 - 3 timer i strekk før han ble trøtt igjen. Søvnen til min gutt ble egentlig ikke kjempebra før han begynte å rulle masse og være veldig fysisk aktiv. Men straks han begynte å bevege seg (og slite seg ut) mere så sov han også lengre for hver gang. Det ble gradvis bedre fra 5-6 måneder, så det er mulig at bedre tider ikke er så lang unna for dere heller Sånn generelt så kan du jo prøve en dag å bare se etter tegn til trøtthet, og så se hvordan han blir om du venter med å legge ham. For kanskje er han ikke egentlig trøtt.. Eller han blir trøtt tidligere enn du tror, og det viser seg at han egentlig må legges litt tidligere enn han pleier for ikke å bli overtrøtt? Hvis han i det hele tatt protesterer på å bli lagt, da? Er ikke så lett dette... Søvn er det jeg føler jeg har slitt mest med hele veien.. Men som sagt så ble det utrolig mye lettere her når han ble mer aktiv! Nå er han 10 måneder, og sover som regel 2,5 timer på dagtid fordelt på 2 lurer. Og er (som regel) våken og opplagt resten av tiden Lykke til
Anonym bruker Skrevet 1. september 2006 #7 Skrevet 1. september 2006 Tror søvnbehovet varierer veldig fra barn til barn. Mange har barn som sover 16 timer i døgnet helt til de er 1 år, mens andre (jeg) har barn som sover 12-14 timer i døgnet fra de er 3 mnd for så å trappe enda mer ned på søvnbehovet mot 1 år. Helsesøster sa at hvis han er våken og opplagt så har han fått nok søvn.
*ulvemor* Skrevet 1. september 2006 #8 Skrevet 1. september 2006 da jenta mi var fem mnd hadde hun tre dupper på dagen, ca en time hver, og noen ganger en halvtime om kvelden. ca 16-17 timer i døgnet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå