Gå til innhold

Nå begynner skrikekuren... noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat lagt ham og sunget nattasang, han gråter ikke enda, men begynner vel om ca ti minutter... Noen tips til hva jeg kan gjøre for å holde ut kvelden? Hvor ofte og hvor lenge bør jeg være hos ham før han sovner... Hvordan gjorde du det? Funket det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først, hvor gammel er han?

Skrevet

Hvis du har bestemt deg for å gjennomføre skrikekur så greit - ikke les videre.

Men hvis du føler den minste aning om at dette kjennes feil - så prøv andre måter. For de finnes!

Et barn som gråter gjør det fordi det vil noe. Og da er det vår oppgave som foreldre å oppfylle dette behovet.

Jeg ville selv ønsket at noen skulle vært hos meg og trøstet meg om det var det jeg ønsket, så da skal selvfølgelig mine barn få det også! Uansett tid på døgnet.

Skriver ikke mer nå, men er du interessert i å høre om alternativer, så skriver jeg gjerne :)

Skrevet

Jeg er !!!...er ikke aktuelt enda, men jeg sluker all informasjon.

Skrevet

Skrikekur. Barnet gråter fordi det vil ha kontakt eller noe.. lar man bare barnet skrike lærer det etterhvert at det ikke blir hørt og gråter da mindre eller gir opp.. hurra da virker skrikekuren da ! Men er det egentli riktig.? Tar man opp barnet når det skriker lærer barnet at det blir hørt. Det lærer å kommunisere. Har aldri latt jenta mi gråte. Hun er nå 10 mnd og stort sett veldig blid. Hun sitter leeeeenge i lekegrinda og pusler for seg selv.. for hun VET at når hun ikke vil vær der lenger og hun sier i fra så blir hun tatt ut derfra. Jenta er harmonisk og trygg. Det er det viktigste for meg. Om jeg bruker litt lengre tid på leggingen enn andre får så være. jeg bærer henne gjerne i til hun sovner. Synger og nynner og småprater til hun legger hodet på skuldra og sovner. Det er en veldig koselig stund for mor og barn, eller far og barn. Hun vet at når nattdressen er på og vi begynner å bære og synge så er det natta.. av og til protesterer hun vilt, da roter vi henne bort i noe annet til hun har roet seg og da går det som regelt greit, for hun LIKER jo å bli båret og kost med. Håper dette er litt til hjelp.

Skrevet

jeg er helt enig men Anonym over her. Mi jente får heller ikke skrike. Det er nesten et lite tillitsbrudd og la dem skrike.....

Jeg bærer ikke i søvn, men legger meg inntil henne til hun sovner. Tar ca et kvarter -halvtime

Skrevet

Er veldig enig med hun som har svart under her.

Hvis du har litt tid på deg, og leser engelsk, anbefales "The no-cry sleep solution" av Elisabeth Pantley.

Utrolig mange gode tips til hvordan en kan løse "problemer" rundt legging.

Er lagt opp til loggføring og litt skjema. Jeg har personlig ikke brukt disse, men bare brukt boken som tips for å få til gode rutiner rundt legging og slikt.

Står også masse om hva en skal forvente av søvn og søvnmønstre hos babyer. Finnes en utgave for litt eldre barn også.

En veldig logisk bok - mye av det er slikt som en egentlig vet kanskje, men ikke egentlig har tenkt på.

Her er en link til hjemmesiden hennes, som også inneholder en del info: http://www.pantley.com/elizabeth/

Skrevet

Hei, jeg er vel heller ikke akkurat fan av disse skrikekurene, som nevnt over babyer gråter av en grunn... men det jeg tenker litt på når mange sier de har problemer med å legge barna uten at de skriker, er hva man gjør i forkant, hva slags rutiner har man og hvor bestemt er man? Hva gjør man når barnet er lagt og det skriker? Hvor rolig og tolmodig er den voksne? Jeg tror litt på det at babyene føler mor eller far sin sinstilstand, hvis feks mor føler leggesituasjonen ubevist stressende fordi hun forventer eller vet at det blir en masete kveld, vil babyen merke dette, om mor føler seg "utrygg" i leggesituasjon vil babyen merke dette.... kankje babyen forbinder senga med noe utrygt fordi den vet at den blir "forlatt" og dermed gråt... bare noen tanker og det er overhodet ikke lett å finne ut hva man skal gjøre, men å la babyen skrike tror jeg ikke hjelper, nå skal jeg si at jeg vet ikke hva disse skrikekurene går ut på, men jeg antar at de ikke innbærer at babyen blir liggende å skrike i evigheter... Uansett det jeg har tro på er en enorm stor posjon tolmodighet og at man må belage seg på å ikke bruke kveldene på seg selv en stund før babyen er trygg og sovner av seg selv:)... dette var bare noen tanker fra en som egentlig ikke vet hvordan det er å ha barn som skriker når de blir lagt;) begge mine (4år og 12 uker) blir lagt og sovner av seg selv uten et knyss, enten er jeg kjempe heldig eller så har jeg gjort noe riktig eller kankje en kombinasjon....

Skrevet

Jeg gjør akkurat som deg "alvefrøken" ligger inntil til han sovner, tar ofte bare 5-10 min. Jeg har ikke hjerte til å la han stå å skrike, føler da at jeg har sviktet han som mor. Det å sovne i sengen selv tror jeg kommer etterhvert uansett. Er ikke noe grunn til å mase med det, så lenge det er andre måter å få dem til å sove på som fungere både for foreldre og barn

Skrevet

varför göra det till en så stor grej?? Jag sätter mej vid sidan av sängen till gutten min de kvällar han gråter, sitter där och stryker honom över kinden o säger "mamma är här" (eller om det är pappa så gör han det samma) Det kan ta en stund, men så somnar han gott. Tror man bara gör sej själv en björntjänst när man håller på att kolla klockan o löpa ut o in av soverummet, det stressar ju både föräldrar o barn...

Skrevet

jeg gjør også som alvefrøken. sovner alltid da. men da ligger han jo i min seng. hvordan få dette til i grindsengen? og få pappaen tilbake i foreldresengen? ;O)

Skrevet

Helt ærlig så må jeg bare svare: Ikke begynn med det i det hele tatt! Det finnes alternativer, og skrikekuren er ikke noe som moderne forskere på barneutvikling anbefaler lenger.

Skrevet

Hei c",)

Jeg satte inn en radio til småen min, har på den lokale stasjonen...etter det har han sovet natta gjennom og føler seg ikke ensom...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...