ettbarnsmammaen Skrevet 31. august 2006 #1 Skrevet 31. august 2006 Overskriften på dette innlegget er nok litt misvisende, men min lille datter på syv og en halv måned tror visst at man fint kan leve på det.....med litt pupp innimellom naturligvis. Hun tror dessuten at jeg fullammer fredeles, noe jeg aldeles ikke gjør. Det måtte jeg slutte med før hun var fire måneder gammel. Det tok over en måned å få noe fart på grøtmåltidene. I løpet av sommeren har vi fått etablert en meny som består av grøt formiddag og kveld med middag midt imellom. Aldri store posjoner, riktignok, men et lite tilskudd til melken som ikke strakk helt til. For et par-tre uker siden ville hun plutselig ikke ha det første grøtmåltidet lenger, deretter kuttet hun ut kveldsgrøten. Så ble det å kjøre middagsmat 2-3 ganger daglig. I det siste har hun også gjentatte ganger takket nei til middagsmaten For et par dager siden prøvde jeg grøt igjen, og så til min store glede at det gled ned. "Aha," tenkte jeg, så liker hun i hvert fall grøt igjen. Jeg fikk også i henne litt fruktpuré som hun ikke har likt tidligere. Og det var det. Bare et blaff. De to siste dagene har hun ikke villet ha noe! Bare litt pupp innimellom. Jeg gjør alt jeg kan for å øke produksjonen, men hva hjelper vel det når man har et barn som liker bedre å patte enn å suge? Har latt henne smake litt vanlig middag et par ganger. Tok derfor i dag litt karbonade og knuste med potet, gulrot og blomkål. Et par bittesmå munn uller og deretter full stopp. Hva gjør man som mor? Begynner nå virkelig for alvor å tro at mitt barn lider av spisevegring. Det skal visstnok være et begrep, også i forbindelse med babyer. Det har jo atldri vært så mye fart over ammingen min, men fikk høre at alt skulle bli så mye bedre når vi begynte med fast føde. Men det ser jo ut til at problemene står i kø! Er det virkelig ingen andre her inne som har erfaring med så små barn som nekter å spise? Føler meg liksom så alene når jeg hører om hvor glade alle andre babyer er i grøt m.m. Og her hjelper det virkelig ikke å avlede med leker o.l. Klarte å lure i henne litt her om dagen, men nå lar hun seg ikke lure lenger, og mamma blir bare såååå sliten av dette tullet hennes. Så....dere modenmammaer som har mye erfaring på området. HVA SKAL JEG GJØRE FOR Å FÅ I DETTE BARNET MAT??? Hun har ikke et gram for mye på kroppen. Og til slutt: Moffi, hvordan går det med puppenekten? Er det like ille? Puh.....det var godt å få det ut.....!
strikkballen Skrevet 31. august 2006 #2 Skrevet 31. august 2006 Uff, dette høres slitsomt ut, føler med deg!!! Hvis det var mitt barn, ville jeg tatt en tur til fastlegen, bedt om henvisning til spesialist, og fått sjekket om hun har refluks eller ubehag ved spising av andre årsaker. Allergi, mageproblemer eller annet. Det er sikkert ikke noe, men personlig synes jeg alltid det er bedre å sjekke en gang eller to for mye, bare for å ha gjort det. Kanskje helsestasjonen kan henvise? Eller kanskje de har hørt om lignende problemer hos andre? Du er helt sikkert ikke alene om det. Håper du og søte gull-jenta finner ut av dette!
Reveenka Skrevet 31. august 2006 #3 Skrevet 31. august 2006 Jeg har akkurat samme problemet med grøt, middagsmat og pureer - gullet vil ikke ha noen ting! Ikke flaske heller, så gjett hvor all maten kommer fra... c",) riktig, fra puppen til mor.... Den siste uken har ammingen foregått sånn som hos deg også; hun bruker meg mest som smokk, men spiser liksom ikke ordentlig. Og dette gjør jo at det overhodet ikke blir noe årnings på soving om natten heller! Det verste er at dette liksom skal forestille å være den fjerde babyen; jeg burde liksom ha dreisen på dette syns jeg - men akk.... Trøsten er at hun er i godt hold, så vi har forsåvidt litt å tære på, men jeg vil jo gjerne ha i henne litt ordentlig mat etterhvert. Da er vi hvertfall flere i samme båt, det er jo en trøst om ikke annet c",)!
Reveenka Skrevet 31. august 2006 #4 Skrevet 31. august 2006 Glemte å si at hun er nesten 7 mnd. nå. Burde jo spise litt?!!!
ettbarnsmammaen Skrevet 31. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 31. august 2006 Vi har vært hos barnespesialist. Alt i orden, må bare få i henne litt mer mat, sa han. MEN HVORDAN???? Det var jo en liten trøst å høre at det er flere som er i samme bås. Men dere er jo heldige som har litt å tære på, da. Hvor stor er hun?
moffi Skrevet 31. august 2006 #6 Skrevet 31. august 2006 Hei! Min lille Stefansnusk er som vanlig veldig lett å distrahere i ammingen. Bare en snakker, blir hele opplegget avbrutt, og den lille herremannen får annet å tenke på i et par timer! Han vil sjelden ha før han skal legge seg også. Av og til angrer han seg når han blir lagt og oppdager at det ikke skjedde noe mer spennende enn det tilbudet han fikk om pupp. Puppiluppisnupp. Snupilupi. Å snupe, som vi kaller det å få pupp. Da tar jeg han opp og tilbyr igjen. Det er ikke mange på kafè som har sett puppene mine;) Der er det i hvert fall andre ting å gjøre enn å snupe, synes Stefan. Samme på barselgruppen der det var mye gøyere å rive ned et fullt glass sylteagurk på gulvet! På hjemturen fant han det for godt å snupe litt, for ligge i vogna hadde han gjort før, mente han, så der var det ikke så mye å gå glipp av. Så da ble det grøftesnuping på Stefan-vi fant oss et bittelite fjell å sitte på ved noen postkasser. Joda, Pregnanta..dette er oss i et nøtteskall. Om kvelden får han grøt i sekstiden, mens han sitte i babybjørnvippestolen sin og koser seg. Da sitter han og ser på barneteve, mens han dunker med beina i stolen slik at den får skikkelig fart! Sånn liker han best og mates. Jeg tror han synes at grøt er ganske godt. Vi var hos helsesøster og tok vaksiner. Da ble han også veid og målt. Han var 67 cm lang og 7,3 kg tung. Altså ingen tungvekter, men det er ikke faren heller. Han er veldig lang og tynn. Nesten som en slangekveil som ligger og snor seg der oppe i sofaen og ser tv-programmer som ikke jeg vil se. Men da fikk jeg endelig svart på noen innlegg her da:)
ettbarnsmammaen Skrevet 31. august 2006 Forfatter #7 Skrevet 31. august 2006 Hei, Moffi! Så hyggelig at du svarte, da. Har tenkt på dere. Puppenekt er slitsomt! Nussa mi slutter også å suge med en gang det kommer en lyd. Hun suger helst ikke borte. Det kunne jo hende hun gikk glipp av noe! Søvn er det også dårlig med. Da går man jo også glipp av ting. Du er heldig som får det til stående/gående. Jeg har en ringslynge, men forstår ikke helt hvordan jeg kan amme i den. Tror forresten ikke at nussa mi ville godta det. Sukk, skulle ønske jeg hadde hatt så mye melk at det ikke hadde gjort noe om hun hopper over den faste føden noen dager.
Amiga Skrevet 31. august 2006 #8 Skrevet 31. august 2006 Kanskje et "skudd i mørket" pregnanta - men har dere begynt med å pusse tennene hennes? Kom akkurat på at tannlegen min sa at det er viktig å pusse tennene til de små. Hvis ikke kunne det føre til vondt i gommene og dermed spisevegring.
Reveenka Skrevet 1. september 2006 #9 Skrevet 1. september 2006 hun er ca 70 cm og 8,1 kg, så hun tåler nok en liten periode med spisevegring. Men kan nok stemme som en lenger ned sa, at det kan være vondt i gommene. Prøvde med en paracet i går kvled, og siste amming gikk greit, og så var hun våken bare en gang i natt . hurra!
ettbarnsmammaen Skrevet 1. september 2006 Forfatter #10 Skrevet 1. september 2006 Hei, Amiga! Hyggelig å se deg her inne. Vi pusser tennene hennes en gang om dagen. (Om kvelden.) Det holder, sier tannlegen. Bruker en nesten usynlig mengde tannkrem Nussa har nok blitt litt forkjølet. Det kommer litt blankt slim fra nesen hennes og hun hoster og nyser litt. Har 38 i temp, litt i overkant. Er nok litt slapp, for hun er mer kosete enn vanlig. Kanskje hun er litt sår i halsen? Det er mulig at det er det som gjør at hun ikke har lyst på mat. Har forresten fått i henne to små porsjoner grøt i dag (mer enn på lenge) og litt moset frukt. En del pupp har hun også tatt til seg, så jeg er ganske fornøyd med matinntaket hennes i dag, faktisk. Hun ville ikke ha lapskausen sin, så forsøkte å lage noe selv. Moste litt av en svensk karbonade (smaker som svenske kjøttboller), litt kokt potet, gulrot og blomkål, samt noen nudler. Hun ville ikke ha det heller, men jeg syntes det smakte kjempegodt. Blandet i resten av nudlene. Skal lage det til henne når hun blir eldre! Til tross for det fine været har vi holdt oss inne. Hun må jo bli frisk til mandag da vi skal reise.
temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 1. september 2006 #11 Skrevet 1. september 2006 Hun høres ut som hun lett blir matlei... Jeg ville derfor prøvd å gi henne forskjellige ting til de ulike måltidene--- Theodor får til formiddagsmat f.eks. banan (eller annen frukt. Både pære, eple, avocado og melon glir ned på høykant) Til middag ulike grønnsaker og til kvelds får han grøt som jeg blander med moset banan. Han får så mye som han vil ha, og vil han ikke ha så er det også greit... Husk at ting endrer seg. Min mellomste (11-åringen) som er trinn og god i dag... Henne var helsestasjonen bekymret for som liten fordi hun var så innmari tynn! Dessuten finnes vi mennesker i alle størrelser. For å få et gjennomsnitt må noen være både over og under normalen. Og mat skal være kos, ikke stress! Lettere sagt enn gjort for oss hønemammaer, men............ Lykke til!
MAJA-67 Skrevet 2. september 2006 #12 Skrevet 2. september 2006 Hei Pregnanta! Jeg sliter også litt med spisingen til Oscar (snart 8 måneder), men som nevnt i tidligere innlegg får jeg det til hvis jeg avleder ham med leker og lignende. Han er imidlertid veldig sær på at det ikke må være klumper i maten. Grøten er derfor nærmest flytende- og jeg tilsetter fruktmos. Når det gjelder middagen spiser han kun grønnsaker med kalkun (6mnd.), eller de små glassene med grønnsaksmos (4 mnd.) Jeg har forsøkt forskjellige typer, men han brekker seg og nekter å spise. Han liker veldig godt å tygge på brødskalker og kavring, men når jeg har forsøkt å gi ham bittesmå brødbiter med leverpostei brekker han seg igjen. Nå lager jeg små porsjoner og prøver å gi ham mat 4-5 ganger om dagen. Når han ikke vil ha mer gir jeg meg. Forresten er han glad i yoghurt, har du prøvd det? Tror desverre at enkelte barn ikke er særlig glad i mat. Har 2 store gutter som fremdeles spiser for lite (etter min mening da). Nå er hverken de eller Oscar undervekige, men veldig slanke da. Håper det går seg til for dere, lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå