Gå til innhold

å sitte selv8,5 mnd........farlig eller u-farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 8,5 mnd gamle baby greier IKKE sette seg opp selv.

Hun ruller heller ikke enda.

Men dersom jeg setter henne opp, kan hun sitte i opp til 15 minutter alene på gulvet. Jeg sitter bak for å ta imot om hun skulle falle. Hun bikker jo noen ganger, men stort sett sitter hun fint.

Både min mor og svigermor sier at dette er bra trening, og at jeg bør og skal la henne sitte mye slik.

Andre sier babyen overhodet IKKE skal bli satt sånn på gulvet før den grteier å sette seg opp selv.

Så, hva gjør jeg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår satt sånn som du beskriver da han var 5,5 mnd han. Vi lot han ikke sitte så lenge om gangen da, men han satt helt stødig uten å vippe. Tror ikke at dette er farlig, og spesielt ikke når bebien din er 8,5 mnd. Men alt med måte. Dessuten ville nok bebien din "klaget" hvis h*n ble sliten i ryggen.

Skrevet

det er ikke farlig, men det kan ta lengre tid før han lærer å sette seg opp selv.

var akkurat på hs i dag og ble plenta inn med masse info..

Skrevet

De sa på helsestasjonen at de ikke skal sitte før de klarer å sette seg opp selv. Det var visst anbefalinger fra fysioterepeutene mtp ryggplager senere i livet.

Selv mener jeg at det er jo en helt annen motorisk ferdighet å kunne sette seg opp enn det å sitte så jeg ser ikke sammenhengen. Jenta mi sitter rak i ryggen og vifter med armene og vrir seg rundt på baken uten å falle. Mens sønnen til ei venninne satt krum i ryggen og brukte hendene sine til å støttte seg på.

Jenta mi var heller ikke noe interessert i å rulle, hun har igrunnen vært mest opptatt av å prøve å reise seg opp ved å ta "sit-ups". Når hun endelig fikk lov til å sitte ble det antagelig mer interessant å øve på rulling, så nå veksler hun på å rulle og skyve seg rundt på golvet og sitte oppreist på matta si.

Jeg er igrunnen nyssgjerrig på om det er noen fysioterepeuter som virkelig gjør det slik med egne unger, altså venter til de setter seg opp selv før de får sitte. Hva blir det neste, vente med å gi de mat til de klarer å spise selv?

Skrevet

Fysioterapauten som hadde barseltreff med oss sa også "alt med måte". Ikke gjør noe som er unaturlig for barnet. Klarer hun å stort sett sitte alene, så kan hun jo sitte.... men som du sier, ikke for lenge om gangen.

Hun sa også at det "heter egentlig" at barnet ikke skal settes på rompa før det klarer å sette seg selv - men det å komme seg fra rygg eller mage og opp på rompa er faktisk en helt annen ferdighet enn å kunne sitte selv.

Som hun sa, det viktigste er hva du gjør dagen lang - og ikke innimellom. Du setter ikke et barn som ikke kan sitte selv verken i en vippestol eller en høystol stort sett hele dagen - det skal ligge på gulvet og bevege seg og stimuleres der. Men om du har behov for å sette det i stolen for å selv spise middag eller gå i dusjen, så gjør du jo det uten at det skader barnet - sa hun! Det viktigste er hva du gjør som en vane.

Så jeg ville nok satt barnet mitt slik av og til, men ikke MYE som din mor/svigermor sier. Litt øvelse hver dag gjør mester.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...