LivLaga Skrevet 31. august 2006 #1 Skrevet 31. august 2006 Så langt i utredningen var alt normalt. Alle hormonprøver og temperaturkurver var normale. Jeg hadde bare hsg-røntgen og evt. lapraskopi igjen. Jeg var innom Rikshospitalet i går for å ta en hsg. Normalt tar det visst ikke noe mer enn 5-10 minutter for selve undersøkelsen. Men ikke med meg... I stedet for å ha den normale ”rett opp” kanalen i livmorhalsen har visst jeg en kanal som bukter seg oppover. Å føre inn et rør med metalltupp gikk bra siden tuppen på denne var avrundet og klarte å bukte seg oppover. Men selve plastrøret med den lille ballongen* som skulle sprøyte inn vesken hadde radiologen problemer med. --- *jeg trodde ”ballongen” var en stor ballong, men denne er visst bare på størrelsen med tuppen av en fyrstikk og blåses opp for å feste/holde på plass selve kateteret idet røntgen-bildene skal tas. Sånn, i tilfell noen lurte... --- Det tok mange runder og en time med mindre og mindre instrumenter (og her snakker vi ikke musikkinstrumenter) før røret endelig gikk igjennom til selve livmoren og legen/radiologen kunne ta bena mine ut av ”gynekolog-benholderne” (hva de nå heter) og radiografen kunne dra meg oppover benken og gjøre klar røntgenmaskinen. Vel, jeg er ikke lenger UFORKLARLIG barnløs, som min gynekolog mente. Jeg hadde to tette eggledere, men den ene ble blokket ut under undersøkelsen. Nå vet ikke jeg om det heter å ”blokke ut”, det kan være terminologi på en annen prosedyre, men det var i hvert fall slik: Væsken kom ikke gjennom den venstre egglederen med én gang, den stanget litt og det gikk litt rundt for meg et lite øyeblikk pga. smertene som var som en slags forsterket menssmerte. Etter å ha lest litt på nettet kommer denne smerten gjerne som et resultat av at væsken endelig finner passasje eller åpner der det er tett. Stakkars spermier, de må jo ha vært så fortvilet der de har stått og stanget... Radiologer og radiografer har ikke lov til å si noe til pasienten. Det skal visst gynokologen gjøre, han/hun som har henvist til undersøkelsen. Selv om Rikshospitalet sa at det skulle ta under en uke å få sendt papirene (visstnok ikke selve bildet, men en tolkning av hva de har sett.) til gynekologen, sa helsesekretæren hos min gyn.at det sjelden stemmer. Ofte tok det en måned. Vet ikke helt om jeg tror på henne, siden det så viste seg at neste ledige time hos dem tilfeldigvis var eksakt en måned frem i tid. Sukk... Jeg vil jo ha svar NÅ! Jeg flørtet meg heldigvis til å kunne få ta et bilde av skjermen som viste livmor og eggeledere - slik at jeg kan studere det selv og google/sammenligne med bilder av ”normale” menneskers indre. Det undrer meg at det kan se ut som om min venstre eggleder (den som ikke lenger er heeelt tett) deler seg i to, en del ned til eggstokken og en som bukter seg oppover? Noen som har hørt om dette før? Eller vært gjennom lignende undersøkelse? Sukk, så nå venter vi på å bli satt på IVF venteliste. Det kan jo skje et mirakel i mellomtiden, siden det er økt sjanse i tre sykluser etter en hsg-”injeksjon”. Og den ene egglederen så jo ut til å ha blitt åpnet i går...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå