Gå til innhold

Atopisk eksem i stor grad!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutten vår på 4,5 mnd har i den siste uka fått veldig mye atopisk eksem i ansikt og på baksiden av knærne. Han har mange tørre flekker på magen også. Men i ansiktet, dvs pannen, tinningene og hodebunnen er eksemet hissig, rødt og veldig varmt. Tykk, tørr hud som flasser og klør som bare det. Tror kanskje det er årsaken til at han nå våkner veldig mange ganger i løpet av natta og klarer bare roe ham ved hjelp av puppen. Synes så synd på ham! Han klorer seg til blods!

Smører med babyline ansiktskrem 2-3 ganger hver dag, smører med olje og morsmelk i tillegg, men han blir bare værre og værre.

Trenger sårt råd nå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen egen erfaring, men har hørt de som har supergod nytte av Udo's Choise, en omega 3-6-9-olje som får kjøpt på helsekosten.

Babyen skal ha en ts pr dag, og om du ammer kan du godt ta selv også i tillegg (ja, om du ikke ammer også, selvfølgelig, men da hjelper det ikke for gutten... ;) )

Skrevet

Nå ser jeg at du bruker morsmelk, så da ammer du vel også.

Har det vært snakk om at han kan reagere på melk i kostholdet ditt f.eks?

Eller har han begynt med fast føde, slik at det kan være noe der han reagerer på?

Skrevet

Lillebror har hatt LITT eksem og jeg fikk streng beskjed om å ikke bruke kremer fra helsekosten - men FET krem kjøpt på apoteket. Tror ikke Babyline ansiktskrem er fet nok altså.

Du bør gå på apoteket og kjøpe Mildison 1% (hydrokortison). Jeg fikk beskjed om å bruke den morgen og kveld i 10 dager, så bare morgen i 10 dager før jeg hadde pause. I pauseperioden bruker jeg Aderma Exomega (er det ikke det den heter?). Spør på apoteket om råd, eller gå innom helsestasjonen.

Vi har funnet ut at eksemet her blusser opp når jeg spiser egg, pannekaker etc som er mye egg i. Så i samråd med legen har jeg nå kuttet ut alle produkter som inneholder egg. jeg fullammer fortsatt, det gjør kanskje du også?? Tenk gjennom hva du har spist og ta en tur på helsestasjonen eller apoteket.

Lykke til.

Skrevet

Prøv A-derma krem fra apoteket, den hjalp lillegutt veldig.

Skrevet

anbefaler A-derma exomega jeg også, den hjalp utrolig her også!!!

Skrevet

Tusen takk for gode tips! Skal ta meg en tur til apoteket nå!

Skrevet

Heisann.

Jeg har selv hatt et barn med atopisk eksem, så her kommer noen tips fra meg..

Ceridal er en meget fet krem fra apoteket. Denne er veldig god å bruke. " varm " den litt i hendene dine for å gjøre den mykere før du smører på.

Ellers vil jeg bare tipse deg om at barnet mitt ble ganske ekstremt angrepet, så jeg tok tilslutt kontakt med lege og fikk henvisning til hudspesialist. Der fikk jeg en salve som het Flutivate. Denne funker!! Men obs på at behandlingen med denne bør bare brukes i perioder hvor det er veldig mye. Det den spesielt gjorde for meg var å gjøre barnet mitt nesten eksem fri i løpet av kort tid, slik at jeg på en måte fikk begynne på nytt med å smøre med vanlige kremer som f.eks Ceridal.

Lykke til :-)

Skrevet

Hei, jeg jobber på Hudavdelingen ved et sykehus. Dersom du har vært hos fastlegen og tiltak derfra ikke hjelper, har du rett til henvisning til en hudspesialist. Noen fastleger er rett og slett ganske grønne på dette området.

Skrevet

Jeg anbefaler Balneum Hermal, det er en badeolje som du får kjøpt på apoteket.

Lykke til!

Skrevet

Vår datter hadde også atopisk eksem.

Vi gikk til homøopat (anbefales veldig)!!

Hun fant ut at det var melkeallergi. Veldig ofte atopisk eksem=melkeallergi

Vi kjøpte prosobee på apoteket og etter ca. 1-2 mnd, var eksemen veldig på retur, og nå helt borte.

Ta vare på alle kvitteringer på prosobee, så kan man etter anbefaling fra lege når eksemen er på retur på det dekket på blå resept.

Ellers fikk vi resept på 2 eksemkremer fra legen en for ansikt og en for resten av kroppen, som vi smørte på i tynt lag når det var som verst.

Ellers brukte vi Locobase fet krem.

Ellers er Tyroler natursalve (kjøpes på helsekost) en vidunderkrem for å ta lett eksem (slipper da kortison hele tiden!!).

Ellers kun oljebad, og bad sjelden. Huden tørker ut av for mye vann.

Unngå at babyen blir for varm og ull rett mot huden det fremkaller eksem.

Ellers kan du lese om eksem og lign. på:

www.eksemskolen.no

www.naaf.no

MASSE LYKKE TIL!!

PS: Kløhansker fås kjøpt på cubus, h&m ol. til nattbruk.

Legen kan også skrive ut resept på allergimedisin, slik at barnet ikke klør sånn på natten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...