Gå til innhold

Overvekt hos fireåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på fireårskontroll i forrige uke,og fikk beskjed om at jeg må begynne å passe på vekta til lillemor. Jeg ble litt satt ut, for jeg har aldri fått kommentarer på at hun er tykk. Hun er 107,5 cm og 21 kg. Jeg vet hun er stor for alderen (bruker seks år i klær), men det har hun alltid vært! Selv har jeg hypothyrose (lavt stoffskifte), og kunne nok med fordel gått ned 5-10 kg. I tillegg ligger lillebror også over kurven både på vekt og lengde, men både faren og jeg er jo både høye og ikke akkurat spedbygde. Jeg synes det er vanskelig å nekte henne mat. Hun spiser faste måltider, vi har et normalt sunt kosthold, som består av både kjøtt, fisk, grønnsaker, potet, ris, pasta osv. Det har nok vært en del is i sommer, men bortsett fra det, får hun sjelden noe utenom på lørdager (det hender jo det blir servert noe hvis vi er på besøk hos andre). Hva skal jeg gjøre? Skal jeg si: "nei, i dag får du ikke to poteter, du får bare èn"? Synes dette er vanskelig, og det er i aller høyeste grad et ømt tema for meg i og med at jeg selv har slitt med vekta i mange år pga et stoffskifte som svinger. Hvordan hadde dere taklet dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

aaaaaaaaldri i mitt liiiv!!!!!!! unger skal ikke settes på diett!!!!!!

så lenge jentungen spiser normalt og er frisk og rask så dra til h******* med den helsesøsteren!!!!

jeg selv ble satt på diett da jeg var 7år av helsesøstra....jeg var kansje ett par kilo mer da enn jentene i klassen...men så var jeg myyye høyere enn dem også....jeg glemmer aldri hvor ekkelt det var å bli nektet mat når jeg var sulten....++++

siden den gang har jeg slitt med vekta....magemusklene mine er nok kommet mest av å holde inn magen istedefor av all treningen opp gjennom årene...vekten er et evig problem for meg!!

nei la jenta være som hun er! og godta ikke at "fag-folk" sier slikt forran jenta di! de forstår så mye mer enn man tror!

huff fikk helt vont av både deg og jenta di!

Skrevet

Jeg synes det høres rart ut at hun skal bli oppfattet som tykk. Jeg har en gutt på 4 som er 110 cm. I juni var han igjennom en operasjon som gjorde at han ikke hadde noen matlyst og han veide da rundt 18 kg etter at dette var over. Han var da så tynn at jeg kunne telle ribbeina på ham på lang avstand! Ingen av buksene passet lenger (belte ble redningen) og stakkaren har hakket tenner etter 5 min bading i sjøen med 23 grader i hele sommer... Litt underhudsfett er ikke til å kimse av!

Jeg hadde gjerne sett at han veide 20 kg. Så at din er overvektig det får jeg meg ikke til å tro!

Helsesøsteren burde vel kanskje heller ha forsøkt å fiske litt på hva som var kostholdet hos dere for så å hjelp til om det trengtes (om hun mente at det var noe behov for det), men det høres slettes ikke ut som om det er behov for det heller.

Skrevet

Sånt er vanskelig, rett og slett.

Jeg vil si at jeg er enig med helsesøster. Det er lurt å PASSE på vekta. Det vil si tenke på hva hun får å spise. Tenke nøye igjennom det. Ikke bare gå i forsvar og si at "hun spiser så sunt", men tenke på det i hverdagen. Legge merke til om det er ting hun spiser som hun kunne latt være. Plutselig oppdage at "åja.... de kjeksene før middag... men det er jo så lite" eller hva det nå måtte være.

Det trenger ikke bety at det er noe galt med kostholdet, og selvsagt skal du ikke nekte henne mat. Men du bør følge med. Du ønsker vel ikke at jenta di skal slite med overvekt allerede før skolealder? Når hun er arvelig disponert for det så er det EKSTRA lurt å følge med på vekta.

Jeg har forøvrig en fireåring som er 106 cm og 18 kg, og også hennes vekt lå bittelitt over snittet. Ikke sånn at det var noe "galt", og helsesøster definerte henne som "slank, men ikke tynn". Men det er klart vi følger med! Hvis hun begynner å legge på seg og vi oppdager at vi stadig må kjøpe for store klær og brette opp på armer og bein, da vil vi ta tak i det!

Jeg tror ikke det kostholdet finnes, som ikke har rom for forbedringer. Det helsesøster ber dere om er jo ikke verken å slanke henne, eller sette henne på diett, hun ber dere bare "passe på". Og det syns jeg dere burde gjøre!

Skrevet

Hei! hun kan da ikke være spesielt tykk heller? min gutt på 4 år(som alle sier er stor) er 111cm og 20 kg.Han er helt passe,heller tynn enn tykk ihvertfall! Jeg ville aldri ha slanket mine unger! Spiser de normalt så skal de være slik de er.

Skrevet

Man skal ikke slanke 4-åringer i den forstand. Det helsesøster sannsynligvis har ment, er at dere bør passe litt på så datteren deres ikke blir overvektig allerede i barnealder. Dere skal ikke nekte barnet mat og gi det mindre poteter eller brødskiver, men dere kan være litt bevisste på HVA dere tilbyr henne. Er hun f.eks. veldig glad i syltetøy på skiva, så bør dere prøve å få henne til å spise andre typer pålegg og f.eks. spare syltetøyet til helgen. Unngå store mengder fet mat, lag sunne middager med mye grønnsaker. Bruk f.eks. kyllingfilet fremfor kjøttdeig eller pølser og kutt ut fete sauser. La godterier og kaker høre lørdagen til. Er barnet sultent mellom måltider, gi det heller frukt eller en gulrot enn f.eks. en kjeks. Det kan godt hende dere gjør det fra før, men i så fall er det bare å fortsette i samme løype. Det hele dreier seg egentlig om å gi barnet sunne kostvaner og på den måten gjøre det dere kan for at vekten skal være innenfor det normale.

For øvrig er det veldig lurt å oppmuntre til fysisk aktivitet. Vi går mye på fjellturer med barna våre som er 7, 5 og 2 år, og de elsker det! Selv hun på 2 år klarer nå å gå lange turer, og både store og små har godt av disse turene. Anbefales!

Skrevet

Vi har en 3 åring på 19 kg som er en kraftig plugg, men som helseprofesjonelle sier at er muskler og bein. Muskler veier som de fleste vet også mer enn fett......

Han har ca samme fettprosent som et normalvektig barn, ergo er han ikke for tykk og vi har heller ikke fått beskjed på helsestasjonen om å slanke ham, Vi gikk over fra H-melk til ekstra lett melk og gir maks 2 skiver per brødmåltid f.eks, uten smør hvis det er smørbart pålegg. Hvis han da ber om mer mat når han er ferdig får han frukt. Det er ikke snakk om å nekte barn å få mer mat når de er sultne, men se på om man kan gi noe som metter men som gjerne ikke har så mange kalorier.

Vi gir ikke lørdagsgodt i normal forstand, da han elsker tørket frukt som mango, aprikos etc, så dette koser han seg med. Blir nok annerledes når han finner ut at "alle de andre spiser jo *********", men det får vi se på når den tid kommer.

Det er også viktig at de holder seg i aktivitet og ikke bare sitter i ro på gulvet å leker rolig (eller sitter i sofaen og drikker saft/spiser kjeks, men det er vel slikt de fleste vet allerede!). Gå turer, leke på lekeplassen, sykle, leke sisten, "lekejage" hverandre, få opp hjertefrekvensen rett og slett.

Vi har meldt oss på turn og babysvømming for å få litt ekstra aktivitet selv om han er meget aktiv og et utpreget "ute" barn som liker å fly rundt og nesten ikke sitter i ro et sekund.

Men det viktigeste er jo hvordan de ser ut, ikke hvilken str de bruker i klær! Vi må opp 1-2 år i størrelse pga livvidde, men så er han en sterk liten bryter og ikke en kvapsete deigklump!

Skrevet

Hei

Det er forskjell på å sette barn på slankekur, og å passe litt på hva de får i seg. Du skal selvfølgelig ikke kutte ned på poteter, hun skal få spise seg mett. Men kanskje det skjuler seg unødvendig mye sukker og fett i noe av det hun får i seg i løpet av dagen, som du ikke har tenkt over før? Du sier at både du og faren er høye og litt store, og da er dattera di sikkert disponert for å bli litt stor hun også. Da har du jo en kjempemulighet til å venne henne til å spise mat som er bra for henne, slik at hun slipper å få problemer med vekten senere. Og du kan også venne henne til fysisk aktivitet hver dag, f.eks. ved at dere går til lekeplassen, tar en tur i skogen, går i svømmehall osv.

Barn skal ikke slankes, men læres opp til sunne vaner, og det har du en fin mulighet til å gjøre nå. Og hvis du er usikker på hvordan, vil sikkert en lege være villig til å komme med gode råd.

Lykke til!

Skrevet

Har ei jente som blir fire år på torsdag. Hun er 20 kg, og 108 cm. Er ikke tykk i det hele tatt. Var litt kraftigere før, men ikke nå lenger. Hun spiser ikke mye heller, er så kresen. Lillebror er også stor for alderen, men han har en litt tynnere kroppsbygning. De sier nå så mye rart disse helse-søstrene. Det er jo lurt å lære barna sunne vaner, men tviler på at jenta di er overvektig.

Skrevet

Takk for alle velmenende råd, og jeg tror jeg må slutte meg til siste innlegger; hun er slett ikke tykk. Regnet ut at jeg selv har en BMI på 27, og jeg tror ikke at jeg er så veldig overvektig da? Skrev i hovedinnlegget at jeg og mannen min er høye og "kraftige", men jeg tror det var en litt feil formulering. Vi kunne nok godt ha gått ned noen kilo, men det er vel ikke såå ille. (c: Datteren min er jo arvelig belastet med hypothyrose (det går jo gjerne i arv fra mor til datter, og jeg håper jo inderlig ikke at hun får denne sykdommen), men ellers er hun vel ikke arvelig belastet med overvekt. Vet at det er mye man kan gjøre med å spise riktig, og vi prøver å gi henne gode vaner. Hun får sjelden godteri midt i uka, selv om det har vært en del is i sommer. Ellers får hun frukt, og hvis hun ber om saft, er det alltid den typen som ikke er tilsatt sukker. Hun ber forresten like gjerne om å få vann, for det er hun jo også vant til at de får i barnehagen. Hun går altså i barnehagen, og er ei aktiv og blid jente. Èn gang i uka går hun på dans, og det er noe hun alltid ser frem til. Hensikten med denne debatten var vel kanskje å sette fokus på at dette med at kroppsfiksering kan komme så altfor tidlig. Hadde hun vært "lat" og bare sittet i sofaen og spist kjeks og drukket brus, så kunne jeg jo ha forstått at helsesøster ville slått alarm, men jeg klarer ikke helt å forstå det i vår situasjon. Riktignok var det ikke et pålegg om å slanke henne, men jeg tenkte mye på det hun sa i ettertid. Føler at vi gjør mye for å gi henne et godt grunnlag og riktige vaner, men jeg er livredd for å bli fanatisk. Det er utrolig hva barn plukker opp, og jeg vil ikke at hun, i en alder av fire år, skal gå rundt og tenke på seg selv som mindre pen/tykk e.l. Jeg synes det er rart at dette er et tema på en fireårskontroll, med mindre man virkelig har et problem da. Ei venninne av meg fortalte at eksen sin datter på tre år veide ca 40 kg. Det kan jeg forstå at man må gjøre noe med, men 21 kg...nei, hun er akkurat passe. Ikke mager, men heller ikke tykk. Får si som Karlson på taket: hun fyller seg selv akkurat passe både på tvers og på langs, så får helsesøster eller andre mene hva de vil! Så lenge jeg vet at hun har det bra, og at hun er aktiv og i god form, er det vel ikke noe å bekymre seg for. Nok en gang; takk for konstruktive innspill. Det er alltid nyttig å se en sak fra flere sider.

Mvh hovedinnlegger

Skrevet

Så lenge hun har et normalt og sunt kosthold og spiser flere små måltider til dagen så tror jeg ikke du skal gjøre noe med kostholdet hennes, men fysisk aktivitet kan du gjøre noe med. Legg opp til små fysiske utfordringer, gå eller sykle i stedet for å bruke bilen, dra i svømmehallen, løpe om kapp osv.

Ikke alle råd en får er like gjennomtenkte og tar hensyn til realitetene. Helsepersonell kan være kjappe med å gi råd uten å se helheten, men antar i stedet at hun får sjokolade og drikker saft hver dag bare fordi hun er stor. Tror du skal la dette bero. Hvis du får samme beskjed igjen ber du om begrunnelse og går gjennom familiens kosthold og levevaner. Noen barn er lubne, slik er det bare uten at det betyr at hun vil være lubben som voksen også. Men det kan kanskje være lurt å sjekke stoffskiftet hennes neste gang hun er hos legen?

Skrevet

Jenta mi (4 år) er 115 cm høy og veier 19 kilo, men hun er tynn, nesten litt for tynn alt av bukser ol sklir jo bare rett av henne, så det at jenta di veier for mye kan jeg ikke skjønne, synes det høres ut som om hun er godt innen for normalen jeg da.

Mange av di 4 åringene jeg kjenner veier mellom 20 og 22 kilo og er på høyde med jenta di, så den kommentaren du fikk synes jeg var veldig unødvendig, og sikkert veldig sårende.

Så utifra det du skriver så synes jeg hun høres helt normal ut.:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...