Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #1 Skrevet 30. august 2006 Jeg er aleinemor, har vært det hele tiden, barnefar vil ikke ha noe med meg eller barnet vårt å gjøre. Jeg er redd for at han har mulighet for å endre mening og plutselig ønske full omsorg for vårt barn, om jeg skulle falle bort en gang. Jeg har hørt at jeg og han kan signere noen papirer idag, og godkjenne at omsorgen blir gitt til andre enn han, om jeg faller bort. Det vil i dette tilfellet være mine foreldre, barnets besteforeldre, som har, og også vil ha, mye å gjøre med barnet i tiden fremover. Barbefaren vil skrive under på dette, siden han ikke ønsker noe kontakt med oss likevel. Er det noen som vet om dette er noe som går an å gjøre'? Og i såfall hva jeg skal gjøre, og hvor jeg skal hendvende meg for å få en slik avtale gjort?
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 30. august 2006 #2 Skrevet 30. august 2006 Jeg tror det riktige her er å ta kontakt med en advokat... Ellers vet jeg ikke så mye om dette emne... Lykke til =)
Froggi-Nikolai 17.11.05 Skrevet 31. august 2006 #3 Skrevet 31. august 2006 Hvis du ikke har skrevet under på delt foreldreansvar så kan dine foreldre & barnefaren på lik linje søke om foreldreansvaret om du skulle falle i fra. Du kan skrive et testamente hos en advokat, men det er ikke nødvendigvis "gyldig" i den forstand- kun et ønske fra din side. Du kan eventuelt kontakte familiekontoret eller advokat for å finne ut om det faktisk eksisterer et skjema hvor barnefar kan gi fra seg foreldrerettighetene ved din død. Det kommende alenemødre (+ kjærester&samboere) bør tenke over er at de kanskje ikke bør skrive under på delt foreldreansvar. Det kan spare dem for mange problemer om de skulle bli alene & man har en ustabil barnefar som kanskje ikke egner seg på egenhånd med barnet eller rett og slett ikke ønsker å ha noe å gjøre med barnet. Skrev selv ikke under på delt foreldreansvar på det skjemaet vi fikk på sykehuset & fikk tilsendt fra trygdekontoret. Sambo & jeg har snakket sammen om at lillegutt skal til mine foreldre om jeg skulle falle i fra. Sambo ville ikke klart å holde seg psykisk stabil ved min død, så til han eventuelt hadde blitt stabil så skulle lillegutt være hos dem. Greit å ha avtaler som alle er klar over på forhånd. Lykke til med alt sammen! *klem*
Mirakel nr 3 :) Skrevet 31. august 2006 #4 Skrevet 31. august 2006 Så lenge en er samboere så blir det automatisk delt foreldreansvar ifølge de nye reglene som kom fra 01.01.06
Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #5 Skrevet 31. august 2006 Hvis dere ikke bor sammen, ikke har delt foreldreansvar og barnefaren ikke ønsker å ha noe med dere å gjøre, kan du bestemme hvem som skal få ansvaret for barnet om du skulle falle ifra (*bankibordet*). Har en venninne som "fratok" barnefaren retten til å få omsorgen for barnet om noe skulle skje henne. Det er hennes søster som vil måtte ta seg av barnet hvis så skulle skje.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #6 Skrevet 31. august 2006 Heisann! Anbefaler deg siden www.alenemedbarn.no, den er kjempefin. Står masse nyttig informasjon som vi som aleneforeldre trenger. Der fant jeg blant annet informasjon om det du spør om, nemlig at man kan skrive en "viljeserklæring". Et dokument som sier hvem som skal ha ansvaret for barnet om en selv faller bort. Her er en link til den reportasjen (det ligger også en link videre til forslag til viljeserklæring øverst på siden der). http://www.alenemedbarn.no/foreldreansvar-foreldre%20dør.htm Lykke til! )
Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #7 Skrevet 31. august 2006 Dersom dere har delt foreldrerett, vil faren automatisk få omsorgen for barnet. Da kan du eventuelt få han til å skrive under på at bare du skal ha foreldreretten. Dette må ordnes med folkeregisteret. Dersom du har foreldreretten alene, må far søke om omsorgen for barnet, på lik linje med besteforeldre eller andre som ønsker omsorgen. Dersom du skriftlig har uttrykt hva du ønsker for barnet, tillegges dette STOR vekt. Selv har jeg vert hos advokat og skrevet en erklæring om hvem jeg ønsker skal ta seg av mitt barn dersom jeg faller fra. Denne skrev vi i to eksemplarer, den ene beholdt advokaten og den andre fikk jeg med meg. Jeg leverte den jeg fikk med meg til de som jeg ønsker skal overta omsorgen. Er jo liksom ikke noe vits i at jeg beholder den, da kan jeg jo risikere at den kommer bort dersom jeg skulle falle fra. Jeg vil absolutt anbefale deg å ta kontakt med en advokat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå