Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #1 Skrevet 30. august 2006 Vet noen om det fins noe "regel" om mor kan få litt igjen (tenker ved hussalget/oppgjøret/deling av overskudd) for å ha gått hjemme med to barn, eldste er 6år, istedenfor å skaffe seg fulltidsjobb. Dette var komplisert, men håper noen vet.
Gjest Skrevet 30. august 2006 #2 Skrevet 30. august 2006 Mamma har vært mye hjemme med to barn, mens pappa var på sjøen. Når lånet er trukket fra er verdien deres på huset ca 400 000, så hun har krav på 200 000 kr. De er samboere (enda), og hun har stått som medeier av huset.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #3 Skrevet 30. august 2006 hi.: Vet at jeg har krav på halvparten av overskuddet, men tenkte på om jeg kan kreve litt ekstra.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #4 Skrevet 31. august 2006 Unnskyld meg... Kreve litt ekstra???? Fordi du har vært hjemme med barna betyr det vel ikke at du skal ha mer penger enn ex'en din av pengene som HAN har tjent?? Javel 50/50 skal det deles om dere har vært gift, men det får da vel være grenser! Har han vært utro eller gjort noe stygt ettersom du mener at du skal ha mer? Bedre å heve seg over det isåfall. Jeg kan love deg om du prøver å suge ut så mye penger som overhodet mulig av din ex, KUN skaper problemer dere to imellom i framtiden. Det skaper ikke gode samarbeidsforhold, ...Du skriver: "istedet for å skaffe meg fulltidsjobb". Hvorfor skal du ikke jobbe som de fleste andre mennesker? Det er jo bare herlig å stå på egne ben og være økonomisk uavhengig fra din ex (bortsett fra barnebidrag selvfølgelig). Jeg holder med deg i at du skal ha halvparten av alt om dere har vært gift. Men for all del- ut og jobb! Skiller du deg fra din mann kan du ikke regne med å ikke jobbe!! Ulike stønader får du om du er alenmor og begynner å jobbe. Sjekk ut det istedet!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #5 Skrevet 31. august 2006 hi: tror ikke du skjønner hva jeg mener. Har hatt deltids jobb, med en sånn arbeidstid at jeg kan være hjemme med barna på dagtid, så de har sluppet å gå i barnehage. Altså : når han har full jobb har han ikke noe problem med å få lån, mens jeg derimot ikke får nok i lån til å kjøpe eget, siden jeg har tatt meg av unga. Klart jeg vil skvise fyren når det er han som har ødelagt for at barna ikke får vokse opp i en "hel" familie.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #6 Skrevet 31. august 2006 jeg står midt i en sånn sak å aner ikke hva jeg har krav på en gang,vi var gift i 3 år men,jeg vil hverken ha mer eller mindre enn d jeg har krav på...sånn som me hus og sånn d hadde han før jeg traff han å d har ikke jeg noe krav på men d gjør meg ingenting..
Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #8 Skrevet 31. august 2006 jeg har hørt om d men,d var ei venninne som sa at det var slutt på d nå???
*Lucky me* Skrevet 31. august 2006 #9 Skrevet 31. august 2006 Har nettopp lest om det på siden "alene med barn". det sto ingenting om at de har avsluttet det bidraget. Da må det ha blitt slutt ganske nylig, så de ikke har fått oppdatert det på siden.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #10 Skrevet 31. august 2006 skaff deg en fulltidsjobb, så får du lån. Og legg vekk bitterheten, det kler deg ikke:)
Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #11 Skrevet 31. august 2006 Enig med deg! Og ektefellebidrag kan du bare drømme om! Det skjer ikke. Ta ansvar for ditt eget liv!!!
Gjest Skrevet 31. august 2006 #12 Skrevet 31. august 2006 Dere har jo rett på like mye, han har jobbet og du har tatt deg av barna. Her i gården synes jeg ikke moren min fortjener stort siden hun aldri har betalt på hus, strøm osv. Men hun har ett på halve av husets verdi uansett. Ektefellebidrag kan du nok få, om han tjener bra og du sliter. Men du bør seff begynne og se deg etter jobb sånn at du slipper det.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2006 #13 Skrevet 1. september 2006 Ektefellebidrag Hovudregelen er at den gjensidige underhaldsplikta fell bort ved separasjon, skilsmisse eller faktisk samlivsbrot mellom ektefellar. I utgangspunktet må kvar ektefelle ta ansvar for sin eigen økonomi etter brotet. Dette er altså hovedregelen, men ektefellen KAN pålegges å betale bidrag om ekteskapet har vært langvarig og om kvinnen har redusert evne til å forsørge seg selv. Da nytter det nok ikke å si at man vil slippe å jobbe fulltidsstilling. Vet om et eksempel der et par hadde vært gift i over 23 år, og kona hadde vært hjemme det meste av tiden. Etter bruddet kunne hun ikke arbeide pga store psykiske problemer hun hadde hatt i lang tid. Han måtte betale henne en viss sum hver måned. Men det er noe ganske annet enn å ikke ville arbeide. Om mine besteforeldre skilles nå,- får min mormor ektefellebidrag fordi de har vært gift i over 40 år, hun har vært hjemme hele livet med barn og hus. Han har fet pansjon. Hun er minstepansjonist. Det ville bli veldig urettferdig om hun skulle ende opp alene som minstepensjonist fordi hun aldri jobbet når hun var yngre. Det er derfor i EKSTREME tilfeller det er snakk om ektefellebidrag... Så nei, tviler sterkt på at du kan få det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå