zadine Skrevet 30. august 2006 #1 Skrevet 30. august 2006 Tulla på 16 mnd er småspist. kan gjerne være en kvart til 1 skive til frokost, og 100ml melk. Lunsj er gjerne likt frokost. Mellommåltid frukt og kanskje litt melk. Middag er hun kresen på....det er ikke alt som går ned. kjøttpølser er favoritt, det er også spaghetti, men hun kan ikke leve på dette. Vi gir henne annen mat også, men da pirker hun i maten. Siden hun spiser så lite fra før, så blir det ofte til at vi velger den maten vi vet at hun spiser. Men har vi fisk så får hun fisk, har vi grøt så får hun det osv.... Kvelds vil hun bare ha frukt og melk Men jeg lurer litt på hvordan dere gjør hvis dere har kresen småspiste barn? Får de annen mat dersom de ikke liker/spiser det de blir servert? Eller må de ta det de får og lære å like alt? Hva serverer dere til barn på ca 16 mnd?
Gjest poda Skrevet 30. august 2006 #2 Skrevet 30. august 2006 Hei, Har slitt med samme problem selv. Datteren vår er snart 18 mndr og har alltid vært småspist. Fra hun var 7 til 14 mndr gikk hun opp under 1 kg i vekt, og vi har vært til kontroll hos barnelege fordi vekten stagnerte veldig. Det ble ikke funnet noe galt, og etterpå har hun heldigvis økt på litt igjen, så nå er vekten rimelig normal (ca. 10,5 kg - 82 cm høy). Hun ville ikke ha grøt lenger når hun var 7 mndr, så da måtte vi gå over til brød istedet. Det gikk egentlig veldig greit, men nå har hun virket å være brødlei ganske lenge. Prøver å variere med andre ting, som lomper, knekkebrød, ristet brød eller å hoppe over brød og gi noe annet istedet innimellom. Hun er heldigvis utrolig glad i frukt og grønnsaker, og middag går veldig greit - hun spiser det samme som oss. Vi har vel ofte litt gammeldags middag, med poteter/ris og kjøtt/fisk (jenta vår liker godt ovnsstekt laks) med saus og grønnsaker. Det blir også litt pastaretter og pizza etc. innimellom. Jeg fant ihvertfall tidlig ut at hvis hun skulle gidde å spise noe brød i det hele tatt, så måtte hun ha noen grønnsaker å spise ved siden av. Hun får derfor alltid noe agurk, tomat, mais, paprika el.l. som hun kan knaske på. Siden hun slet litt med å få opp vekten en stund, har vi nok vært litt greie med henne når det gjelder valg av mat. Hvis hun ikke spiser det vi setter frem, pleier jeg å prøve med annet pålegg. Ofte er det det som skal til. Hun er veldig variabel i hva hun har lyst på fra dag til dag. En dag er ost og kjøttpålegg veldig greit (prøver å variere ulike typer - prøv f.eks. ribberull - det liker jenta vår veldig godt), andre dager vil hun ha leverpostei eller kaviar osv. Hun får ellers prim til frokost/kvelds og noen ganger syltetøy. Har gjort det til vane å gi 2-3 ulike pålegg på brødet, så hun kan velge det hun har lyst på. Uansett, så spiser hun nok stort sett ikke mer enn rundt 1/2 - 3/4 skive brød per måltid, men hun får som sagt litt annet ved siden av. Hun går nå hos dagmamma 3 dager i uken og der spiser hun nesten ikke brød i det hele tatt - vil ikke. Dagmammaen er flink til å finne alternativer, men det ender allikevel ofte opp med at jenta vår er ganske så sulten når vi kommer hjem de dagene. Gir henne da litt banan før middagen, så går det rimelig greit. Jeg har ihvertfall funnet ut at det er lurt å ikke stresse med maten. Ting har gått seg til nå - særlig etter at hun har fått alle de første 4 jekslene. Hun vår har alltid slitt veldig når hun har fått tenner, så jeg tror dette har gått utover spisingen. Er ikke sikkert det var så mye nytt her, men kanskje noe kan være til hjelp og trøst?
zadine Skrevet 30. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 30. august 2006 Greit å høre at det ikke er helt unormalt. På HS sier de at jeg skal slappe av. Hun er jo 10970g og 82 cm, så hun er ikke for liten heller. Men det blir ofte til at vi er snille for å få i henne noe mat ihvertfall. poteter kan hun ikke fordra. Men hun spiser frukt og grønnsaker. Men jeg får vondt av henne jeg, når vi spiser fisk med agurksalat, og det eneste hun vil ha er agurksalat. Man blir ikke stor og sterk på det alene liksom;-) Får prøve å gi variert, fremdeles selv om hun ikke vil ha.
Gjest MMJ Skrevet 30. august 2006 #4 Skrevet 30. august 2006 Vi hadde også en periode med tulla hvor det var kul umulig å få i henne mat. Mitt beste "råd" er å bare la henne spise til hun ikke vil ha mere, vil hun ikke ha, så vent til neste måltid. Hvis du stresser mye med dette og prøver å tvinge henne til å spise blir alt bare verre. Da ser hun at dette er en måte hun kan ha kontrollen på Jajja, det ordner seg. Tulla hadde denne perioden i nesten 4 mnd, utrolig plagsomt... for man vil jo de skal spise!!! Men nå, just for 1 mnd siden begynte hun å spise som bare det igjen
zadine Skrevet 31. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 31. august 2006 Godt å høre. Vi stresser ikke, tror jeg;-) Men jeg blir bare så frustrert inni meg. Er redd hun ikke spiser nok vettu;-) Men når hun får spaghetti eller kjøttpølse, ja da spiser hun som bare det. Mistenker henne for å ha blitt noe kresen;-)
Mamma`n til en av hver :-) Skrevet 1. september 2006 #6 Skrevet 1. september 2006 Uff dette problemet har vi også. Blir skikkelig frustrert av at hun ikke spiser for hun skulle gjerne lagt på seg litt. Er 16 mnd og veier bare 8 kg. Nå har hun vært syk 1 uke og antageligvis gått ned i vekt. Hun bare spytter ut alt vi putter i munnen hennes. Banan går greit men det er stort sett det eneste også.
Gjest Skrevet 2. september 2006 #7 Skrevet 2. september 2006 Hun spiser iallefall mer enn sønnen min! Han er veldig småspist. Til frokost spiser han en halv skive normalt, noen ganger har det hendt han har spist opp, men det er veldig skjelden. Til lunsj vil han ikke ha noe, men prøver å få i han kjeks og frukt. mellommåltid vil han helst ikke ha, men da blir det det samme som lunjsen... Middagen spiser han ok på, men i det siste så vil han ikke ha mer enn kanskje 5 barneskjeer med mat... da er han mett... Kvelds spiser han enten en prosjon med grøt eller en skive med brød. Jeg ser jo han er aktiv, og i godt humør, så da stresser jeg ikke for mye. Men her får han servert samme mat som oss, hvis han ikke vil spise så mye, så er det ok bare han har smakt på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå