Gå til innhold

Noen med erfaring: Kolikk? Trenger råd!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en fire uker gammel datter som skriker mye på kveldstid. Virker som om hun har vondt i magen og hun klarer nå og da å presse ut noen små promper. Dette etter at vi har båret rundt på denne skrikende babyen en stund. Hun våkner hver gang hun må prompe eller bæsje. Hvilket betyr veldig korte øyeblikk hvor hun sover og veldig trøtte foreldre. Hun har vanskelig for å rape etter måltidene, hun ligger lenge på skulderen min og vi både stryker og klapper for å hjelpe luften ut. En sjelden gang kommer det en rap, stort sett ender det med at jeg har gulp nedover hele ryggen (hun er veldig glupsk og jeg tror hun gulper mye fordi hun spiser for mye). Har også prøvd å legge henne på magen over knærne for å rape henne men dette liker hun ikke. Dersom det går 5-10 minutter uten rap og hun ikke klager på å bli lagt ned, prøver ikke jeg noe mer for å få ut luften, men det virker som om luften fortsatt er der og ligger lagret for å presse seg opp en halv time senere, når hun egentlig er langt inne i Lala land! Resultat: hun våkner og skriker! Jeg bruker minifom, men det virker ikke som om det har noen effekt ennå (har kun brukt det aktivt i et døgn). De to siste nettene har hun kun villet sovne igjen liggende på magen på brystet mitt etter at hun har våknet i 5-6 tiden (da er det kanskje bare en time siden siste måltid).

Det er vel normalt at babyer gråter litt, men det kan da umulig være sånn at de skal gråte intenst hver gang de slipper en liten fis eller prøver å presse ut en rap?

Høres dette ut som et kolikk barn?? Hvordan er det å gå til kiropraktor med en så liten baby (altså 4 uker gammel)? Vet at mange er veldig fornøyd etter en slik behandling, men helsestasjonen anbefaler ikke dette da det ikke er alle som får hjelp av det. Det må gjøres på foreldrenes eget ansvar.

Trenger massevis av råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestill time til kiropraktor med en gang. Du kommer til å merke bedring etter noen ganger der. Det er ikke sikkert hun blir helt bra, noen blir det andre ikke, men bedre blir det iallefall.

Når skrikinga står på som verst kan du gi henne sukkervann. Sukkervann utvider tarmen litt så det blir enklere for lufta å slippe ut.

Kok vann og sukker sammen. 1 til 2 skjeer sukker på 1 dl vann står det i boka mi.

Hvis du ammer kan du drikke ammete det får du kjøpt på apoteket.

Hvis ikke kan du bruke teen i flaska med mme. Ikke mye om gangen da. 1 teskje på hver flaske mme.

Ellers bære henne over hånda så hun får trykk på magen, legge henne over kneet og humpe forsiktig, ikke stress det merker hun, bøy føttene hennes opp mot magen, da kan det komme luft. Kiropraktor kan vise deg hvordan du skal massere magen og bøye føtter for å presse ut fisen.

Jeg vet så godt hvordan du har det, og jeg lover deg;det går over!=)

Vetle hadde fremdeles kolikk da han var 3 mnder gammel, og vi prøvde ALT. Så på 3 mndersdagen hans begynte vi med noen skjeer grøt. Etter 1 uke med grøt ble han fin...:)

Gjett om vi var glade da..;)

Stooor trøsteklem fra

Skrevet

Kolikk er skriking i tre timer per dag i tre dager per uke foer barnet er tre uker, og varer vanligvis til 3mnd.

Ta tempen-trikset, har dere forsoekt det? Fullammer du? Drikker du mye melk og har du forsoekt aa drikke mye mindre i en ukes tid?

Hadde hun en hard foedsel? Hvis hun baesjer uten bleie paa, staar det laaaangt ut i rommet? Har legen tatt avfoeringsproeve mhht laktose?

Skrevet

Har forsøkt å ta tempen, virker ikk.

Full ammer, ja!

Drikker lite melk i forhold til hva jeg ønsker. Et glass til frokost, men spiser litt ost innimellom og bruker et tynt lag margarin på brødskivene.

Hadde vel en ganske grei fødsel.

Bæsjer ofte på stellebordet, når hun ikke har bleie på, men bæsjen holder seg stort sett i nærheten av rompa! ;-P

Har ikke vært hos lege ennå... prøver jo liksom å holde ut i det lengste, tenker at det sikkert er adre som har det mye verre... kanskje vi overreagerer?!

Skrevet

Har prøvd sukkervann, men det hadde jommen meg ingen virkning. Hvilken effekt skal det ha? Skal gråten stoppe? I så fall hvordan er det med smertene hennes da? Prompene må jo ut, så hun slipper å plages.

Drikker ammete, men fy som den smaker. Har drukket en kopp noen dager, to kopper i dag. Skal bli flinkere til å tvinge den i meg.

Bærer henne over armen og det har effekt noen ganger... Klarer åholde oss rolige, antagelig fordi vi er litt trøtte begge to. ;-P Bøyer føttene opp mot magen ja, pappa tar "sitt-up" og dytter bena rytmisk opp... det virker best av alle grep v prøver, men hun har jo fortsatt veldig vondt. Fikk beskjed av hs om å massere magen i sirkler med klokken - ingen effekt.

Har så lyst til å fullamme til hun er seks mnd, men skal legge grøt-trikset ditt på minnet.

Takk for klemmen!

Skrevet

Heisann..

Det er alltids noen som har det verre :)

Vi har heller ikke det aller værste tilfelle, men det er ille nok når detstår på.

Jeg prøver det meste.

Kiropraktoren kunne ikke gjøre noe for oss (han sa det selv)

jeg har kuttet løk og all anna luft mat.

meieri produkt

nøtter

mange sorter frukt

lys gjærbakst

kullsyre

vi bruker mini form

probiotika om morningen til gutten

bruker linfrø i maten min

Noe hjelper, for nå er han bra, men jeg vet ikke hva.

Føler at jeg lever av havregrøt og knekkebrød med kaviar :(

men det er verdt det.

slurvet på søndagskveld og mandag med dietten, fikk svi for det

håper det går over når han blir tre mnd.

Amme te og sukkervann har ikke vært effektivt her.

Lykke til....

Skrevet

Glemte å si at jeg også begynte å holde gutten sittende/oppreist når jeg ammer.

da går lufta lettere ut.

Skrevet

Siden dere har en grunn til at barnet har vondt saa er det godt mulig at legen kan gjoere noe...

Skrevet

Vi begynte med MiniFom til lillen, 10 dråper før hver måltid...etter et par dager prompet han som aldri før...den var gull hvert her hjemme...stod det på som værst, fikk han litt sukkervann, og det lindret..

Skrevet

Ville bare si at det kan ta 2-3 dager før du ser effekt av Minifomen.

Hos oss så var eneste måte å få henne til å rape på når hun var så liten dette: hold den ene hånden på brystet hennes slik at hun sitter litt foroverlent mot hånden, Begge beina hennes må stå på fanget ditt, slik at hun får tyngden av sin kropp mot sine egne bein, med knærne sine inn mot magen. Også stryker og dunker du henne lett på ryggen. Var det forståelig?

Vår datter skreik også når hun prumpet eller gjorde noe mer, og det gjorde hun ofte..

Skrevet

Mener du at hun skal sitte på huk, liksom? Eller skal hun stå i fanget mitt med knærne sine mot magen min? Dette hørtes spennende ut. Skal prøve det i morgen... natten går nemlig stort sett ganske greit... hvis man ser bort i fra at hun vil ha mat annen hver time.

Skrevet

hei

dette var som å lese om min lillegutt. Han er en mnd gammel og skriker intenst hver ettermiddag. Sene kvelder har han og sover mesteparten av formiddagene. Må vekke han for å få i han mat hver 3.time. Av og til lurer jeg på om det er lurt å gå over til mme for da vet jeg iallefall at jeg ikke er skyld i at han har så vondt. Slipper å tenke på alt jeg kan og ikke kan spise og drikke.

Nå har jeg prøvd Minifom og sukkervann lenge, og synes ikke det hjelper noe særlig. Men fortsetter alikevel med det. Ammete har jeg kjøpt, men er ikke flink med å drikke det. Det smaker mye bedre med sukker i. Ikke så besk da.

Nå har jeg begynt å gå til refleksolog med lillegutt. Han sier det er mange kolikkbarn som har god hjelp av det. Og det er billigere enn kiropraktor. Han hadde noe rødt lys i ørene til han, for der var det punkter som virker på tarmene, så masserte han under beina hans. Og lillegutt som vanligvis er såååå urolig på ettermiddagen (da vi var der) sov under hele behandlingen. Vi har bare vært der en gang,så han er ikke god ennå, men skal gi det en sjanse. Kan jo nevne at mens refleksologen holdt på, så både rapet og prompet han i ett. hehe. Sikkert deilig for den lille kroppen.

Skrevet

Hun blir jo stående på huk ja, men pass på at hennes knær (holdes samlet) kommer opp mot magen og ikke bøyer seg helt ut til sidene. Poenget er at hennes knær skal legge press på magen, og magesekken slik at luften presses opp. Kan også prøve å gynge henne litt opp og ned samtidig. Med hånden som holder henne bruker du gjerne tommelen under den ene armhulen og ringfingeren under den andre. Ikke lett dette med å få de til å rape når de er så små.. Spennende å høre om du får det til!

Skrevet

Tulla vår fikk kolikk når hun var ca en uke gammel.

Tok litt tid før vi bestilte time til kiropraktor(var da 5 uker gammel), og da etter 3 behandlinger(tok ca en uke) så var vi kvitt kolikken:-)

Du kan prøve å gi 2 ml ammete og 2 ml kamille te med engangs sprøyte til barnet ditt. Det fikk vi råd om av kiropraktor og det hjalp masse!! Er smertestillende og mage regulerende det!!

Lykke til!!!

Skrevet

Huff! Jeg vet så godt hvordan du har det! Mi jente gråt hver ettermiddag i noen timer hver dag da hun var rundt 3-4uker, jeg styrte med minifom, gav henne mm på flaske, kuttet ut matvarer..snakket med hs, som sa at jeg måtte ta det med ro, å vente litt før jeg kontaktet kiropraktor .. etter noen uker ble det jammen me bedre, uten noe som helst endringer.en veninne sa det så pent"er startvansker, kjære deg!" bebi må få gang i systemet sitt..de har aldri opplevd ubehag før!" Tror vi noen ganger er litt raske til å "male fanden på veggen"som det heter!

nå kan jeg jo ikke si om det er kolikk hos ditt barn da, men kanskje at du bare skal ta tiden til hjelp, hu er veldig lita ennå!

uansett lykke til!

Skrevet

Hei,

Hørtes ikke morro ut.. Vi hadde også startvansker. Vi prøvde sukkervann, minifom, amme-te og alle hjelp-til-å kvitte-seg-med-luft triksene uten at det hjalp, Til slutt var jeg så fortvilet at jeg bare gråt.

Etter anbefaling fra noen vi kjente, tok vi henne med til osteopat og det hjalp utrolig bra! Etter første behandling følte jeg ikke lenger at hun hadde det vondt og etter andre behandling hadde vi en helt ny jente! Ta henne med til undersøkelse, da kan de fortelle deg om de tror datteren deres kan ha nytte av behandling. Ofte skyldes kolikken skjevheter i rygg og nakke som gjør at nervesignalene i ryggmargen forstyrres og forårsaker problemer. Første behandling kostet 750, andre kostet 450, men det var en vel anvendt drøy tusenlapp!

Skrevet

Det kan høres ut som kolikk, men det kan jo hende det bare er startvansker også. Tenkte bare å dele mine tanker med deg. Jeg har også hatt et kolikkbarn som nå er 14 mndr. Jeg grublet masse under og etter kolikktiden, for det er tøft å se barnet ditt ha så vondt og ikke kunne gjøre noe.

Hva er kolikk? En diagnose som sier at barnet gråter så og så lenge over så og så lang tid... Er barnegråten en sykdom? Eller er gråten en måte å rope om hjelp på. En måte å si at "jeg har det vondt, kan dere hjelpe meg?" For meg var kolikk symptomer på noe som ikke legene kunne finne utav. Eller gadd å prøve å finne ut av. Det er veldig lett å si at "det er bare kolikk, dra hjem og skaff dere avlastning, hadet bra".

Jeg synes du skal ta en tur til kiropraktor. Det kan du fint gjøre selv om barnet bare er fire uker. Kiropraktor hjalp vår gutt med å få ut litt luft og å få igang systemet, men siden han ikke tok årsaken til luften så kom det bare igjen. Noen har jo god hjelp av dette og blir helt friske, så prøv det.

Prøv og kutt ut melkeprodukter i 14 dager, det kan være kumelkallergi, det var det for vår del, men vi måtte finne utav det selv, kom ikke til spesialist før poden var 6 mndr...

Skaff deg en god bæresele å bære i, det er det eneste som VIRKELIG lindrer og innfinn deg med at barnet må være en del av deg en liten stund til. Det vil gi deg ro, ta bort stress og faktisk er det veldig viktig i en tid som er turbulent for både barn og foreldre.

Lykke til.

Skrevet

Vi har en jente på 6 uker og det akkurat som jeg skulle skrevet innlegget ditt selv. Vi har brukt minifom i ca 4 uker, og ble litt bedre med en gang, men ble værre igjen. Nå har vi vært til kiropraktor og det er tydelig forskjell. Jenten vår hadde 2 av 3 låsninger og skal til behandling 3 ganger totalt. Det er 2 netter siden vi var 1 gang og begge nettene har hun sovet 6-7 timer i strekk. Stor forskjell...verdt forsøket!

Lykke til!

Skrevet

Jeg har hatt to kolikkbarn.

Med førstemann slet vi oss gjennom de tre første månedene, så ble alt bedre.

Med jenta mi orket jeg ikke dette styret en gang til. Jeg kuttet ut alt av melkeprodukter (skikkelig overgang, ja!). Og jenta ble bedre etter allerede 1/2 døgn. Vi gikk også til kiropraktor med henne. Første time hadde vi da hun var 3 uker gammel. Hadde tilsammen 5 behandlinger. To i uka. Etter dette ble hun så rolig! Har ellers vært forsiktig med krydret mat. Holder meg fortsatt unna løk og kål.

Skrevet

Dette høres ut som datterene min. Det viste seg at hun hadde låsninger/veldig stiv i nakke, skuldre og bekken. Hun har blitt mye bedre etter at vi var hos fysioterapaut hvor vi fikk øvelser og vi har vært hos manuell terapaut en gang. Hun har KISS som diagnose. Det å oppsøke slik som kioropraktor, manuell terapaut el tror jeg er lurt. Datteren min er 1 mnd

Skrevet

Har du prøvd å amme henne liggende slik at hun ligger på sin høyre side? Da stiger luften lettere opp og går ikke så lett ned i tarmene, lettere å rape.

Skrevet

Kiropraktor fungerte for oss, hvertfall ble hun mye roligere om dagen, før måtte hun bæres rundt om dagen også. Har du forsøkt om hun roer seg ned med lyd fra støvsuger, kjøkkenvifte, vann fra springen? Vi fikk tips om dette, og vår illskrikende baby roet seg ned og sovnet til lydem fra støvsugeren. Vi tok opp lyden og brente en cd som vi sov til alle sammen. Høres sykt ut, men vi fikk et nytt liv!

Skrevet

Hei!

Sønnen min er nå 3 måneder, han har vært mye plaget med magen, og gråt nesten hver gang han slapp en propp. Vi begynte med sukkervann, og det hadde veldig god effekt på han, i tillegg syntes han det var så godt at han ville ikke slutte å drikke. Jeg har forstått det sånn at sukkervann virker smertelindrende, men at det ikke holder for lengre tid enn ca 1 time av gangen. Så at noen over her skrev at de hadde prøvd å drikke ammete, jeg trodde det var ungen som skulle ha ammeteen når den har vondt i magen, stemmer ikke det?

Han er nå helt uten magesmerter, og gjør i bleien ca annenhver dag nå, den tiden han hadde vondt i magen kunne det gå 3 til 4 dager mellom hver gang.

Det har vært slitsomt med mageondten hans, men jeg er glad for at vi var så heldig at en så enkel ting som sukkervann kunne lindre smertene hans.

Skrevet

Hei prinsessemari og Linea

Hoeres ut som om dere har blitt medlemmer av den veldig eksklusive kolikk klubben=) Jeg ser du har faatt en del raad allerede, saa her er de jeg faar du noen fra meg ogsaa=) (Jeg har vaert igjennom to kolikk barn selv, og vet hvor utrolig fortvilende dette er. Det gaar over husk aa bare ta en dag av gangen, saa kjennes det ihvertfall ikke ut som om dette aldri kommer til aa gaa over... For det gjoer det, det lover jeg deg!!!=)

- Kjoep en god sele og bruke den. Mange seler kan brukes fra de er nyfoedte, og det hjelper masse. De smaa liker naer kontakten og du faar hendene dine fri en liten stund. Kan ta med at jeg har brukt Baby Bjorn sele til begge mine, men da maatte jeg vente til de var store nok til aa bruke den, men selen var gull verdt.

- Kutt ut alle melkeprodukter ett par dager og se om det ikke blir litt bedre.

Jeg kuttet ut nesten alt i dietten min, og spiste utrolig kjedelig til vesla var tre maaneder. Her bestod maaltidene av broedskiver med litt smoer, kalkun paalegg og litt ost. Og saa spiste jeg egg og bacon + broedskiver til frokost. Eneste jeg drakk var litt kaffe om morgenen, for saa aa drikke vann resten av dagen.

Dersom du eliminerer det meste ut av dietten din saa er det lettere aa introdusere ting forsiktig igjen og se hva jenta di reagerer paa.

Vesla her reagerte paa melk, loek, sjokolade og pasta.

- Bruk minifom, drikk ammete (fenikkelen i teen faar luften ut av deg + hjelper litt paa minsten ogsaa.)

Kok opp sukker vann - naa husker jeg ikke oppskriften, eller hvor mye du kan gi, men det kan hjelpe med aa faa boblene i magen hennes nedover.

- Masser magen hennes i en sirkel med haandflaten. Etter en liten stund saa pumper du beina opp og ned forsiktig, men ganske fort (akkurat som om hun loeper)

Saa presser du begge beina forsiktig, men bestemt opp mot magen noen ganger. For saa aa repetere hele prosessen igjen. Prompene burde komme ut etter en liten stund.

Haaper dette kanskje hjelper litt, og masse lykke til videre

Store klemmer fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...