Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #1 Skrevet 30. august 2006 Dere sier at man skal "ta det med ro" og "hvile mye" de par første ukene etter fødselen, men hvordan får dere tid til det? Såklart er jeg sliten, faktisk dødssliten, men verden kan jo ikke stoppe opp. Sover kanskje 5 timer i døgnet. I tillegg til knøtten sine behov må jeg jo også ivareta mine egne. Mat, drikke, dusj, doturer, tannpuss, osv. Og så må klærne våre vaskes, vi må i butikken og kjøpe mat, prøve å komme oss ut og trille litt, oppvasken må tas og ryddes vekk og maten må lages i stand. Og så kommer det besøk. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal få tid til alt og i tillegg hvile. Mannen er hjemme litt men kan jo ikke vende meg til at han gjør alt, for snart skal han på jobb for fullt igjen. Og hva søren gjør jeg da?
krish Skrevet 30. august 2006 #3 Skrevet 30. august 2006 Alle har vel forskjellige behov. Selv var jeg så sliten, mørbanka og hadde bekkenløsning etter fødselen at jeg rett og slett ikke hadde noen annen mulighet til å gjøre noe annet enn å ta det med ro. Jeg lot mannen gjøre alt mens han vqr hjemme, tenkte at jeg hvertfall skulle samle de kreftene mens jeg hadde sjansen. Så fikk hverdagen med mini og meg alene komme når den gjorde det. Husk at ingen ting absolutt må gjøres av husarbeid. Det gode er at det forsvinner ikke i løpet av dagen;) Det kan bare godt vente litt! Gjør bare det mest nødvendige; Spis, ta en dusj så føler du deg bedre, sov når bebis gjør det, gå en kort tur hvis du har lysst til det. Bare la verden stoppe opp mens du faktisk har barselukene. Og ikke stress med noe mat til besøkende. Det er ikke derfor de kommer! DU kommer til hektene etterhvert!!!!
Ranveig R Skrevet 30. august 2006 #4 Skrevet 30. august 2006 Du må rett og slett prioritere. Eg var så i ulage etter fødselen (vondt i heile meg i vekesvis, bekkenløysing som enno ikkje er vekke 11,5 mnd etter) at eg ikkje hadde mulighet til å gjere alt det som du ramsar opp. Eg måtte prioritere. så for meg var lista omtrentsom følger: 1. prioritet: Babyen. Amme, stelle, kose, bære 2. prioritet: Meg. Sove, ete, dusje 3. prioritet: Resten. Husarbeid, besøk, trilletur Eg gjorde minimalt med husarbeid dei første månadene. Var stolt over meg sjølv om eg klarte å få satt på ein klesvask (og av og til hengt den opp) mens mannen min var på jobb. Det å passe på ein nyfødd baby er ei 100% stilling, og når ein i tillegg er mørbanka etter fødselen, synest eg det berre er rett og rimelig at mannen tar i eit tak med husarbeid og matlaging/handling. Når det gjeld besøk så sa eg stort sett nei til besøk på dagtid, tok det heller når gubben var heime så han kunne hjelpe til. Ellers synest eg det var bedre å gå på besøk, då slapp eg å tenke på å rydde og varte opp. Trilleturar var det minimalt med, for det første hadde eg så vondt i heile meg og klarte knapt å gå pga bekkenet, for det andre så likte ikkje småen seg i vogna, han hylte og hylte heile vegen. Når du er i permisjon er det for å passe på babyen. Ikkje for å vere hushjelp eller vertinne. Ta vare på deg sjølv og babyen, blås i resten. Babyen bryr seg katten om det er hybelkaninar (ev. hybelkamelar etter kvart) under sofaen, den treng ein mamma som er utkvilt nok til å klare å ta seg av den og seg sjølv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå