kaos83 Skrevet 30. august 2006 #1 Skrevet 30. august 2006 Ser ut som jeg blir alenemor... NYTT 11:05 30.08.2006 Hv gjør jeg nå? Går på rehabiliteringspenger og det utgjør 7-8000 i mnd... hvordan skal vi dele tingene? Noen som har råd om hvordan jeg skal klare meg?
mammaen til Thomas Skrevet 30. august 2006 #2 Skrevet 30. august 2006 Du tar kontakt med trygdekontoret. Du har krav på en ekstra barnetrygd, muligens overgangsstønad. Vet ikke om du er hjemme med barnet men hvis barnet er i barnehage eller hos dagmamma har du krav på stønad til barnetilsyn. Du vil bli skattelagt i skatteklasse 2. hmmm... kommer ikke på noe mer nå. Ta kontakt med trygdekontoret, og kom på en samtale der så ordner de alt for deg. Hvordan dere skal dele tingene, er i utgangspunktet opp til dere og avtale. Er dere gift eller er dere samboere? Har dere skrevet samboerkontrakt??? De tingene du hadde med deg inn i boforholdet er dine. Dersom du har arvet noe underveis er disse tingene også dine. Resten er fellesting som må deles, ved at den ene kjøper den andre ut. Du har selvfølgelig også krav på barnebidrag. Du kan gå inn på trygdeetaten sine hjemmesider. Der ligger det en bidragsveileder hvor dere kan beregne det. Ellers får du hjelp til dette på trygdekontoret. Spør også om du kan søke forskudd på bidrag hos trygdekontoret, da får du et minstebidrag av staten dersom ikke faren er en sikker betaler... Ønsker deg masse lykke til!!! Er midt oppe i det samme selv nesten, og det er forferdelig. Bare å spørre hvis det er noe mer. Har jobbet med slike saker i noen år...
Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #3 Skrevet 30. august 2006 Hei Jeg er i samme situasjon ang. rehabiliteringspenger. Du vil motta redusert overgangsstønad på ca 6500 kroner i måneden. Siden du er på rehabiliteringspenger vil du ikke kunne motta stønad til barnetilsyn dessverre. Det du bør gjøre er å: Ring trygdekontor og be om time. Søk på alt med en gang der når bruddet er et faktum. Kontakt ligningskontoret, skift skattekort til klasse 2. Dette kan du gjøre på www.skatteetaten.no I tillegg er det jo en ekstra barnetrygd og barnebidrag. Om dere klarer å ordne det privat er jo det greit, ellers søker du gjennom trygdekontoret
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå