Anonym bruker Skrevet 29. august 2006 #1 Skrevet 29. august 2006 Gutten vår er snart 6 mnd. Skal begynne med grøtmåltid nr 2 i morgen. Har laget nye matrutiner som dere ser under her. Dette fordi gutten spiser fort mye mme og legger for mye på seg. Må prøve å øke fast føde og redusere mme. Til nå har han spist mme hver 3. time på dagen, totalt 1000-1100 ml i døgnet + grøt til kvelds. Ser dette fornuftig ut, eller er dette også for mye? Gutten har passert 10 kg. 06.00-07.00 Frokost 60 ml vann + mme (max 200 ml) 10.00-11 Lunch Grøt (60/40 vann/sviskesaft) + Vann m/ eplesaft (1/5) 14.00-15.00 Middag. Smaksprøve middag + 60 ml vann + mme (max 150 ml) 17.00 Kvelds Grøt + 60 ml vann + mme max 100 ml 18.30-19.00 Mme (max 230 ml) I mellom 19.00 og 07.00 foreløpig. Nattavvenning om 1 uke.
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 29. august 2006 #2 Skrevet 29. august 2006 Hei =) Det virker som om han spiser/drikker mye mme fordi han ikke får nok fast føde. Han er i en alder hvor han krever mye mer energi enn mme alene kan gi. 1-2 grøtmåltider er altfor lite i den alderen. Noen babyer er klare for mer fast føde tidligere enn 6 mnd alder selv om det anbefales å fullamme til da. Hvis jeg var deg ville jeg begynne å gi grøt til alle måltider, f.eks 10-15 tesjeer grøt til frokost + 150 ml mme. Til lunsj det samme som frokost! Til middag et halvt middagsglass (6 mnd) eller et helt glass 4 mnd + 150 ml mme. Til kvelds grøt + 150 ml mme. Da får han mer fast føde og ikke mer enn 6 dl mme om dagen. Gi grøten først og deretter mme. Hvis han skriker etter mer mme/flaske, gi ham smokken med en gang etter måltidet for å tilfredsstille sugebehovet hans! Vann er det ingen næring i, og med mindre han ikke er veldig tørst behøver han ikke drikke vann til måltidene i tillegg til mme. Mme skal egentlig inneholde all den væsken han trenger i løpet av et døgn. Husk at det er væske i grøten også. Etterhvert kan du bytte ut mme med vann, men da er det viktig at han får fast føde til alle måltider (og at måltidene er variert med tanke på at han får i seg alle næringsstoffer som trengs)... Min lille jente gjorde som gutten din og hun drakk også over 1 liter mme i døgnet fra hun var 3 mnd gammel... Jeg fikk beskjed fra Helsestasjonen at jeg kunne begynne å gi litt grøt til hvert måltid og redusere mme - og det har virket kjempefint. Nå ligger hun stabilt på vektkurven sin... En annen ting er at når man begynner med fast føde/litt grøt til hvert måltid kan det gå opptil 4 timer mellom hvert måltid, kanskje gutten din kommer til å sove gjennom natten også(?!). Lykke til da =) Klem fra
Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #3 Skrevet 30. august 2006 Tusen hjertelig takk for flott og grundig svar!! Dette høres jo veldig fornuftig ut. Men tror du ikke at det vil ha samme effekt om jeg gir to fulle grøtmåltider og så starter opp med middag, i stedet for små mngder grøt til hvert måltid? Tenker at det blir litt "styr" med så mye grøt, feks når vi er på farten? Er også redd at han da skal bli lei grøt, tro meg det var en kamp å komme opp i full porsjon. Det skjedde for 2 uker siden, og da har vi drevet på så smått fra 4 mnd alder. Middagsglass er han foreløpig ingen fan av, har prøvd 6 forskjellige glass og ulike konsistenser, men må vel bare prøve videre? Han skriker faktisk ikke når vi tar bort flasken, er lett å avlede og har de siste dagene klart å drøye til 4 timer mellom flere måltider. Har også tatte en skje mindre med mme i flaska hans de siste dagene. Våkner han mer enn en gang på natt, tynner vi denne flaska med 50% vann, slik at han likevel ikke får mer enn en flaske på 12 timer. Tror at jeg har gitt han mer enn han skal ha fordi jeg har forventet at han skulle slutte å drikke, vise når han var fornøyd, men ser ut som han ikke selv klarer å begrense seg. Derfor har han nok over lang tid fått litt for mye. Ja her kom enda flere tanker fra meg.... Blir glad om også andre har en kommentar eller to?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #4 Skrevet 30. august 2006 Dytter til topps i håp om at flere vil svare. Er så usikker på om jeg skal innføre måltid nr 2 og 3 eller gi litt grøt til hvert måltid??? Trenger råd!!!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #5 Skrevet 30. august 2006 Dytter atter en gang! Hadde blitt SÅ glad om noen tok seg tid til å svare :-)
Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #6 Skrevet 30. august 2006 Hvor store grøtporsjoner får han? Min på 6mnd spiser grøt om kvelden, laget av minst 125ml vann, pluss mye frukt oppi. Til middag spiser han et middagsglass (et lite). Han får en halv banan, og evt litt grøt om formiddagen. Begynn å gi grøten/middagen, så han ikke drikker seg mett først. Jeg hadde ikke giddet å gi grøt til alle måltider før jeg hadde prøvd noe annet først.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #7 Skrevet 30. august 2006 Tusen takk for svar anonym!! Til nå har han fått Holle hirsegrøt blandet i 60 ml vann og 40 ml sviskesaft (for magen) klokka 17.00. Dette har han fått i 14 dager. I dag ga jeg grøt klokka 12.00 også, lik mengde og bare 50 ml mme etterpå. Har også latt det gå 4 timer mellom måltidene. Kan jeg også få spørre hvilken frukt du har oppi?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #8 Skrevet 30. august 2006 Hei igjen! Av frukt bruker jeg hva som helst av fruktmos på glass, eller banan som jeg har skrapt med skje.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #9 Skrevet 31. august 2006 Trenger flere synspunkter jeg! Noen som føler seg kallet?
Anonym bruker Skrevet 2. september 2006 #10 Skrevet 2. september 2006 Hei på deg, har ikke lest alt før her, det var litt mye og det er litt sent... Min baby er 5 mnd og en uke, og jeg gir han mme, frukt og 2 måltider grøt. Det høres ut som du kanskje gir litt lite grøt? Jeg blander grøten som anvist på pakken, ca 1 dl vann. På de to måltidene med grøt drikker han mindre mme etterpå. Rutinen vår ser ca slik ut: 07:00: 130 ml mme 10:00: 1 dl grøt m/most frukt + ca 100 ml mme 13:00: 150 ml mme + evt litt frukt 16:00: 130 ml mme 19:00: 1 dl grøt m/most frukt + ca 130 ml mme I tillegg gir jg litt pupp før en del måltider og en gang på natten. Har kanskje 2-300 ml mm i løpet av et døgn tenker jeg. Han er 5 mnd, er 8 kg akkurat og er 66 cm lang. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2006 #11 Skrevet 2. september 2006 Takk for svar anonym! Han får nå 2 grøtmåltid. Hver blandes med 120 ml væske, men får bare vann til å drikke da han er ganske så rund og god )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå