Gå til innhold

Viljedemonstrasjon eller???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er 13 mnd og har plutselig begynt å slå seg helt vrang når hun skal legge seg. Hun gråter fra vi går inn på badet og til hun sovner. Hun vil ingenting, ikke ligge på stellebordet, ikke vaske seg, ikke pusse tenner, ikke.... Før gikk alt fint, og hun sovnet rolig i senga.

Noen som har opplevd dette???? Hva skjer???

Hun ligger og hylgråter akkurat nå! Jeg har så lyst til å holde henne til hun sovner, men skal jeg det???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplever hun store forandringer i livet, barnehage, f.eks. ? Kanskje jeksler på gang ? Er hun trøtt og begynner å bli forkjølet kanskje ? Vanskelig å si med disse små hva det kan være.

Mulig det hjelper om du gir henne litt varm melk (hvis du da ikke allerede har gjort det). Jeg ville holdt min datter til hun roet seg, eller tatt henne opp litt, og forsøkt og lagt henne ned igjen. Dette ville jeg holdt på med til hun sovnet. (Jeg har brukt og gjort det slik, og det har funket bra for oss.) Lykke til!

Skrevet

Forstår deg veldig godt ! Lite festlig det der..Jeg er absolutt ingen ekspert..... Så jeg sier bare det jeg føler er riktig og har erfart selv: Du bør absolutt ikke holde henne til hun sovner. Hun er 13 mnd og hun forstår en god del nå. Begynner du med å holde henne til hun sovner så lærer du henne at hun bare trenger å hyle så og så lenge før mamma kommer. Og da er løpet kjørt. Da gir hun seg ikke uten en tøff kamp. Min eldste datter var helt umulig som baby og 1 åring. I dag ser jeg at det var vår feil...Hun skrek og vi bysset. Hun var jo så liten, vår første baby og vi ville jo så gjerne trøste...Resultatet var at hun hylte mer og lengre for hver gang. For hun lærte jo at vi kom tilslutt hvis hun bare holdt ut lenge nok...Lillesøster har ikke fått og kommer aldri til å få den sevicen der ! Når hun hyler overhører jeg det stort sett. Fra hun var 6 mnd ble hun lagt i senga etter et par sanger og det var det. Har på en liten lampe slik at det ikke er helt mørtk i rommet for det liker hun iallefall ikke. Noen sverger til det å gå inn på rommet å vise seg med noen minutters mellomrom slik at barnet vet at du er der, inntil hun sovner. En lege på helsestasjonen vår sa at vi skulle si "Nå er det natta og du skal sove. Mamma /pappa er utenfor" hver gang vi viste oss. Det ble bare tull for vår del... Men barn er jo som kjent forskjellige. Lykke til iallefall ! :-)

Skrevet

Men tenk hvis det er noe som plager henne, da ? Kanskje hun brygger på en forkjølelse, f.eks ?

Skrevet

Vi har hatt noen slike perioder med uro, og det har alltid løst seg etter en stund. Ikke godt å si hva som plager dem siden de ikke kan snakke, men at de prøver å formidle noe er vel sikkert! Jeg ville fulgt hva hjertet ditt sier, hold rundt henne. Hun er bare 13 mnd og skjønner enda ikke mye av verdenen. I perioder har vi strøket på vår jente til hun har sovnet, omså bært henne i søvn. Men etter en ukes tid har hun alltid roet seg igjen og gått tilbake til den vanlige rutinen, som er sang og kos, så i seng.

Følg hjertet ditt du :) Om hun hylgråter betyr det jo ikke at hun har det så greit og da er det godt å ha mammaen eller pappaen sin.

Skrevet

Hos oss har vi også hatt sånne perioder. Gjerne når det er store forandringer; lære å krabbe, lære å gå, barnehage, tenner o.s.v.

Vi koser og holder ham til han sovner. Synes det er trivelig med litt kveldskos. Vi tror ikke på alle disse reglene fra 70-tallet om at barn blir bortskjemt hvis de får oppmerksomhet utenfor de faste rutinene.

Vår gutt sier ifra når han vil ha kos og da får han det. Andre ganger vil han legge seg selv og da peker han på senga.

Skrevet

Igjen må jeg bare signere MG66 over her: "Du sier mye fornuftig".

Kan det være at hun er litt FOR trøtt når du legger henne. Noen ganger opplever jeg at poden er overtrøtt, bare gråter og alt er galt. Da er det også vanskelig å finne roen etter at han er lagt. Har du prøvd å legge henne en halvtime før?

Jeg synes du skal holde henne og se til henne. Det er tydelig NOE hun gråter for. Det er foreldrenes oppgave å sørge for at alt står bra til. Jeg tenker at det er viktig å huske at alle dager er ikke like, ei heller alle kvelder blir det. Jeg ser bare på meg selv, noen kvelder er jeg ikke trøtt, da leser jeg gjerne litt på sengen for å finne roen - andre ganger er jeg stuptrøtt og sovner idet hodet treffer puta. Sånn er det vel for disse små også.

Skrevet

Hei alle sammen og tusen takk for gode svar!

Ja, Mia har nettopp fått sin første jeksel. Jeg trodde vondten hadde gitt seg, men kan jo hende det er noe i det fortsatt. I tillegg var hun veldig snufs i dag tidlig.

Det som skjedde i går var at jeg gikk opp til henne, tok henne opp og holdt henne på armen så hun roet seg skikkelig. Hun gråt masse da jeg la henne ned igjen, men sovnet innen et minutt.

Kanskje best å holde henne litt da, eller? Jeg fulgte i alle fall hjertet!

Skrevet

Mamma sier at mange barn finner innsovning skremmende nå som de begynner å bli smartere, og at dette med drømming blir merkelig. Så jeg synes det å kose og vise at du er der som ganske lurt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...