Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Titter etter bæreløsning til knøttet på 4,5 mnd og blir oppgitt over det store utvalget (luksusproblem egentlig)... Har en baby bjørn, men gutten er blitt litt lang for den og henger desuten som en pølse på magen min. siden sjal og me taier osv. er så dyre har jeg ikke lyst til å kjøpe, for så å finne ut at det ikke funker for oss... Derfor; har dere noen gode anbefalninger å komme med? Får litt vondt i ryggen av babybjørn, men hvordan er belastningen med feks. med sjal?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi brukte Babybjørn i begynnelsen, men jeg fikk utrolig vondt i ryggen av den og ble anbefalt sjal. Bestilte det på nettet og er superfornøyd!!! Kommer IKKE til å bruke Babybjørnen igjen.

Når jeg bruker sjalet, merker jeg ikke at jeg bærer gutten min en gang. Han blir på en måte en del av meg. Som om jeg veier 7 kilo mer bare... ;-)

Han liker seg også i sjalet. Det eneste negative er at jeg ikke har funnet noen måte å knyte det på slik at han kan titte fremover. Jeg har nemlig en liten nysgjerrig krabat...

Så samboeren min bruker fortsatt Babybjørnen da, slik at lillegutt får titte litt utover.

Men sjal er virkelig å anbefale!

Skrevet

Du kunne jo prøvd Patapumen som de selger på Alveslottet.no. Det er en bæresele som Babybjørn bare mer ergometrisk riktig for barnet (og for ryggen din).

Skrevet

Ergo bæresele. www.babyslynga.no

Skrevet

jeg har ringslynge - utrolig behagelig å baære - får ikke vondt i det hele tatt slik som med babybjørn. Sjal som er lange og knyters enten foran eller bak har jg bare prøvd engan , men kunne fint bare en 4 åring på 17 kg på magen uten å kjenne tyngden. ble impnert å ønsker meg altså et sjal og... et hoppediz oslo...

se tettinntil.com

Skrevet

På tettinntil.com ligger det en del brukt bæreutstyr som er litt billigere. Hvis du kan sy selv finner du mønster på slynger, lommeslynger og Mei Tai osv.

Jeg bruker sjal til kosebæring og lengre turer, hjemmesydd Mei Tai til ryggbæring og en hjemmesydd lommeslynge til små shopping-turer.

Hvis du ar mulighet til å bli med på et treff med tettinntil kan du få prøvd forskjellige varianter og finne det som passer for dere før du kjøper. De har også "bærehjelpen" som du kan kontakte for å få prøvd forskjellig utstyr før du kjøper.

Skrevet

Jeg har sjal, veldig fornøyd. Hadde mei tai og, men den fikk jeg vondt i skuldrene av, sikkert jeg som ikke knøt riktig. Slyna får jeg ikke til :(

Slynge er vel også for litt kortere bæring enn sjal, siden den belaster litt mer på ene skulderen.

Veldig greit å bruke litt tid på tettinntil først så du finner ut hva som passer ditt behov og kanskje du er heldig og får kjøpt det rimeligere brukt(det er som regel ikke så veldig brukt..)

Skrevet

Hei! Jeg må bare anbefale ergo bæresele som kan kjøpes på babyslynga.no! Den er utrolig god for både din og babyens rygg. Jeg har skjev rygg og blir ganske fort trøtt, men ergoen har fungert supert! Tror den er bedre enn babybjørn altså, den virker så ekkel å ha på seg jo.. Ser ut som at babyen bare henger i lufta. På ergoen har babyen støtte på hele ryggen. Blir ingen belastning i det hele tatt. Babyen sitter riktignok vendt mot deg, men det har ikke vært noe problem. Hun er veldig nyskjerrig, og hodet går fra side til side. Ellers sover hun veldig bra i den også. Den kan også brukes til ungen er 2-3 år, så det blir jo en investering (da den er litt dyr). Jeg synes ihvertfall den er verdt pengene. Jeg orker gå lange turer med henne i den;-)

Babyen her er forresten 4,5 mnd. også;-)

Skrevet

Jeg er en av mange som er hakta på bæring. Jeg har både ringslynge(www.Bära Barn.se), "pouch"(www.lucky-baby.com) og sjal (www.mobywwrap.com) + en babybjørn som jeg ikke har brukt. I begynnelsen brukte jeg mest ringslynga, den er grei å amme i også, kan amme uten at noen vet hva du holder på med, gående, stående eller sittende. Sjalet er nok det jeg liker aller best! Lillebror liker i grunn alle bæreremediene, men jeg synset han trives best i sjalet. Det er mange måter å bære i sjal på, med barnet fremovervendt, bakovervendt , liggende eller bak på ryggen( må ha hjelp av annen voksen da). Se instruksjon http://www.mobywrap.com/instructions.php. Også til deg; "~jeg har en liten prins~", som ikke visste hvordan du kunne bære babyen fremovervendt!!

( Billig å kjøpe på nett der i og med at kronen er så sterk.)

Babyen ligger tett inntil kroppen min og føles ikke belastende fordi vekten blir så godt fordelt. Viktig at sjalet er langt nok til deg! Første gang jeg bar han i sjalet sov han i tre timer, hadde aldri sovet så lenge før, gikk i byen vi da =0), han var 8 uker gammel.

Slyngen er fin når det er veldig varmt for da ligger babyen ikke så tett inntil deg, liggende "horisontalt" i slyngen.

Lykke til uansett hva du velger!!

Skrevet

Det skulle selvfølgelig stå "hekta på bæring" der oppe...=0)

Skrevet

Takk for gode råd og erfaringer! Tror jeg skal forsøke meg på sjalet i første omgang, så lenge jeg forstår "knytte og surre" instruksjonene som kommer med... Trodde det bare gikk an å bære de på hofta med sjalet, men forstår at det finnes flere muligheter. Lurer på en ting til; hvordan er det med belastning for ryggen til bebisen i et slikt sjal? Er det noe begrensninger for hvor lenge de kan ligge i det?

Skrevet

quinny har bæreseler som man kan få støtte av når for eksempel skal ha ungen på hoften

kostet 399,-

Skrevet

Når barnet er knytt riktig på kan du bære i timesvis. Det sitter så ergometrisk riktig i sjal, belastingen på rygg og bekken blir minimal, når barnet er nyfødt og veier lite, er det så og si ikke belastning i det hele tatt. Og det er så enkelt at barnet sier jo i fra (som med alt annet ;o)) når det ikke har det behagelig (da må man ordne litt på sjalet og prøve på nytt) eller ikke ønsker å være i sjalet mer.

Sjal fikser de fleste etter litt egeninnsats og riktig veiledning. Vil bare gjøre deg obs på at du vil plundre noe i begynnelsen og kanskje miste motet, men dette er nærmest obligatorisk. :o) Ikke gi opp, i dette tilfellet stemmer frasen "øvelse gjør mester" veldig godt. Gevinsten opphver plundringa mange ganger! Vevd sjal har en større læringskurve enn f.eks. elastisk, men hopp gjerne på vevd med en gang, like greit å lære seg det først som sist, for vevd sjal gir bedre komfort og støtte når barnet begynner å bli noen kg.

Lykke til og spør om råd når du står fast. :o)

Skrevet

Hmm... så mange valg.... Hvor mange kilo er max for elastisk? Er litt fristende å begynne med den enkleste varianten... hehe... Knotten min er nok snart oppe i 9 kg vil jeg tro.

Skrevet

Jeg har ingen erfaring, men som deg, hverken jeg eller mini (snart 4mnd) er helt fornøyd med BabyBjørm. Jeg har lest mye på tettinntil.com og hatt innlegg her tidligere for å finne ut hva jeg skal velge. Har nå bestilt meg Moby D som er et elastisk sjal, men frontdelen er ikke elastisk. Med dette sjalet kan man bære barn på opptil 18kg, har jeg lest. Det er ingen tidsbegrensning for hvor lenge man kan bære i et sjal.

Jeg har bestilt sjalet på krusedull.net. Er veldig spent på om det blir en suksess - Har virkelig trua på at vi skal fikse et slikt elastisk sjal, jeg og lillegutt!! Håper han vil sove i det på bytur..... :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...