Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen av dere som har begynt med grøt til deres 3 mnd gamle barn???

min sønn smatter bare han ser vi spiser, å jeg har lyst til å prøve grøt...

hva mener dere???

barn begynte jo når de var 3 mnd før...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vent med grtøt til hun iallfall er 4 måneder, helst lenger (det er det de anbefaler!).

At barna fikk grøt når de var 3 mnd før (eller enda yngre), har ikke noe å si! Tidligere visste man f.eks ikke at røyking var så farlig, og mange røyket under svangerskapet. I dag VET man, og da røyker man ikke (hvis man klarer å unngå det!!!). Mener ikke at det er like skadelig å gi grøt som å røyke, altså, men vil bare poengtere at verden går framover, man får ny kunnskap. I dag mener man at man IALLFALL bør vente til barnet er 4 måneder - så min anbefaling: VENT!

Aller helst til hun er 6 måneder... du får tidsnok prøvd grøt!

:-)

Skrevet

noen trenger mere mat enn pupp/flaske før de er 4 eller 6mnd. jeg begynte da hun begynte å drikke over 1l mme pr dag. har en unge som trenger mye mat. hun er 5mnd og har 3 måltider

Skrevet

Ja, greit at noen babyer trenger mer enn mm før de er 6 måneder . Da kan man begynne med f.eks grøt fra 4 mnd, MEN man skal IKKE begynne bare fordi man har lyst til å prøve (eller bare fordi baby virker interessert). De små trenger MEGET sjelden noe annet enn mm/mme før de er iallfall 4 måneder!!!!

Vær så snill: ikke anbefal andre å begynne med grøt fra 3 måneder, når det frarådes av helsepersonell!!!!

Skrevet

så er det de som blir fortalt at når ungen viser stor interesse for maten som mamma og pappa spiser,kan de prøve å gi ungen mere enn pupp/flaske

Skrevet

ja, men ikke før ungen er iallfall 4 måneder, sier jeg jo!!! Ikke ved 3 måneder, virker jo ikke akkurat som HI mener ungen trenger det, heller, mest fordi hun har lyst (og da bør man iallfall ikke gi før minst 4 mnd!)

(du gir jo ungen din både is, pølsebrød osv, det betyr ikke at det anbefales!!)

Skrevet

unnskyld meg, men d høres jo ut som om om jeg spurte om en dødssynd.. ville bare høre andres erfaringer, ikke hysteriske innlegg..

Skrevet

hun fikk smake ja.

men de som henger seg opp i det får det til å høres ut som om hun får MYE og OFTE

Skrevet

Ja, du kjenner babyen din best. MEN du skal ikke prøve grøt bare fordi han smatter, hvis han ellers er blid og fornøyd og vokser som han skal.

Du spurte om råd, hva vi mente, og jeg mener at du IKKE må gi grøt ennå. Ikke stress med det.

Men hvis du vil, kan du jo begynne å gi små smaksprøver fra babyen er 4 måneder (men ikke før, virker ikke som babyen din trenger det).

Ville bare understreke at selv om Valdres og andre har gitt grøt fra 3 måneder, er det noe som frarådes. Og ikke for å være hysterisk, men når forskningsresultater fraråder grøt så tidlig, - bør man ikke da vente ("selv om det gikk greit med oss" og "alle jeg kjenner som har gitt grøt tidlig, har det gått fint med" - den slags argumentasjon holder ikke. Det går greit med de fleste som røyker og drikker under svangerskapet også..).

Så: gled deg over at sønnen din smatter, du, men vent noen uker til før du begynner med fast føde! :-)

Skrevet

Vi begynte denne uken, og han ble tre måneder på lørdag. Masse smatting og fornøyd baby, ingen mageknip eller noe. Jeg syns det er tragisk med alle som følger slavisk hva hs sier til dem. DU kjenner din baby best, og hvis den stakkars pjokken sitter der og smatter og glanner maten ut av munnen din så gi ham litt 4 mnd grøt og se hvordan det går!

Hysteriske kvinnfolk over her! *himler med øynene* ;)

Skrevet

mi spiser grøt på 200 ml vann 2 ganger om dagen. har hatt 2 grøtmåltid siden hun var litt under 4mnd og nå er hun 5mnd og har nettopp statet med middag

Skrevet

det sies man skal vente til 4 mnd helst,,,

Og ville ikke gitt fordi du har lyst,

Noen barn har behov for mer føde tidligere enn 4 mnd, for barn er forskjellige, men da er det noe annet...

Skrevet

De skal ikke ha grøt før TIDLIGST 4 mdr. Før det mangler de enzymer i tarmen til å takle grøten skikkelig. Og jeg har hørt at for tidlig start med fast føde kan trigge allergier seinere, så selv om de ikke får mageknip og alt ser greit ut så vet man jo aldri.

Skrevet

Nancy & Bram, ja riktig at du kjenner babyen din best, men hvor godt kjent er du med tarmsystemet/enzymene hans da? Tror legene som anbefaler grøt tidligst 4 mdr er bedre på dette området enn deg.

Skrevet

fra 4 mnd ja, ikker fra tre mnd!!! Les anbefalinger for spedbarsnernæring for helsespersonell. Har lagt ut en link som du finner på ammedebatten.

For tidlig introduksjon kan skade tarmen fordi den ikke er moden.

Fordi om noen har gitt tidliger og det ble gjort før er det nå bevist at det ikke er bra.

Trenger babyen mer enn mm før 4 mnd er det mme de skal ha. Etter fire mnd bør de ha fast føde framfor mme hvis det er indikasjon for det ( for liten vektoppgang, eller mor har for lite melk)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...