jubajuba2 Skrevet 29. august 2006 #2 Skrevet 29. august 2006 Ja,jeg bodde i fosterhjem da jeg var mindre.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2006 #4 Skrevet 29. august 2006 Ja, har bodd på barnehjem og i fosterhjem
Anonym bruker Skrevet 29. august 2006 #5 Skrevet 29. august 2006 du som jobber i det.. en vennine av meg er helt knust nå..hun går på sosialkontoret fordi hun ikke rakk å få seg jobb innen hun ble gravid,og slet med å få det da hun var gravid,hadde veldig mye svangerskaps kvalme og så klarte ikke ta ordentlig tak i det. så nå har hun ikke hatt noe annet valg enn å gå der. hun har kommet inn i en ond sirkel ved å spørre om forskudd ver måned. forskyvd det at hun må gå et par dager på minimum..om du skjønner. nå vurderer de på sosialkontoret å sende beskymringsmelding til barnevernet.. synes så synd på henne for hun er en utrolig god mor og vil alt det beste for barnet sitt,som aldrig har manglet noe. hva gjør barnevernet om de får en slik meldig?går jo på økonomi det her,ikke omsorgen..
Anonym bruker Skrevet 29. august 2006 #6 Skrevet 29. august 2006 her er jeg som jobber i barnevernet, jeg jobber på en barnevernsinstitusjon.. men det som skjer når det blir sendt en bekymringsmelding er at bvtj er pliktig til å følge den opp, de kommer på hjemmebesøk. fokuset ligger på om barnet har det bra der det bor.. det skal mye til før de tar barnet ut av hjemmet, de er til for å hjelpe. noen ganger avslutter de saken etter besøket hvis alt er vel. mens andre ganger så kommer de med hjelpetiltak eller oppfølging på annen måte. f.eks avlastning, flere møter, veiledning o.l. altså hvis alt fungerer hjemme, så skjer det nok ikke noe mer enn at de avlegger hjemmebesøk, skriver raport og avslutter saken, hvis det ikke settes igang hjelpetiltak. jeg skjønner jo at sosialkontoret blir bekymret hvis moren kommer hver mnd å ber om forskudd, de kan jo ikke vite om moren har nok penger til bleier, barnemat o.l. og hvilke forhold de bor under. men hvis hun spør om forskudd hver mnd, er det vel mulig å få et lån fra sosialkontoret som hun kan betale tilbake når hun begynner å jobbe igjen, så kommer hun seg ut av den onde sirkelen..
Anonym bruker Skrevet 29. august 2006 #7 Skrevet 29. august 2006 takk for svar:) så om de ser at alt er bra noe jeg vet det er.hun har alt hun trenger ,masse kjærlighet.osv. men sosialkontoret er bekymret fordi de fått intrykk av at hun er blakk i slutten av vær måned. skjekker dere økonomien og?
mamsemumsen Skrevet 29. august 2006 #8 Skrevet 29. august 2006 Hei! Jeg jobber i barnevernet. Det anonym skriver over er riktig. For å svare på ditt siste spørsmål.... her er bekymringen mors økonomi så det er klart dette blir et tema. Økonomistyring er en liten del av det store begrepet "omsorg". Det er helt klart viktig at man har en viss styring på økonomien slik at man har råd til å kjøpe det barnet trenger, at man har tak over hodet, strøm osv. Det høres ut som om moren du kjenner klarer å gi barnet det det trenger - det er flott. Dersom noen har store problemer med økonomistyring vil barnevernet som regel anbefale at sosialkontoret hjelper til med dette (f.eks. at sosialkontoret trekker et fast beløp til betaling av faste utgifter hver måned). I andre tilfeller kan man få råd og veiledning fra barnevernet - f.eks. ved at en miljøarbeider bistår med å lage et budsjett. Usikker på om dette er relevante tiltak for moren du forteller om.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #9 Skrevet 30. august 2006 ja situasjonen er slik... hun har altid mat,bleier alt babyen trenger,men hun har vært dum og ring om forskudd forde..på en måte utsatt det at hun har lite penger.spurt om det går bra liksom..men dette vet jo ikke sosialkontoret så de tror hun ikke har noe til babyen i slutten av måneden.noe hun har. dette vil barnevernet få vite fra henne. men hun har og mye gjeld fra før hun ble gravid. har dette noe å si? hva tror du vil skje her? om barneværnet kommer på hjemmebesøk mener jeg...
mamsemumsen Skrevet 30. august 2006 #11 Skrevet 30. august 2006 Hei igjen! Det er alltid vanskelig å sitte utenfor å gjette på hva som vil skje. Ut fra det du forteller mener jeg det ikke er spesielt god grunn til bekymring. Det er imidlertid mulig at det også er andre grunner til at sosialkontoret vil melde saken til barnevernet. Sosialkontoret melder i hvert fall svært sjelden saker til barnevernet i min kommune. Kanskje det er noe du ikke vet????? Men la oss anta at deres eneste bekymring er dette med pengene. Da tipper jeg følgende: Barnevernet tar sosialkontorets bekymring på alvor ("Det er svært sjelden de melder, så da må det jo være grunn til bekymring" tenker barnevernet) og oppretter en undersøkelsessak. Moren blir da innkallt (skriftlig) til et møte. Der jeg jobber har vi alltid møte på kontoret først, og så drar vi på hjemmebesøk senere - mulig det er annerledes andre steder. Barnevernet vil ta opp bekymringen med moren og hun forklarer seg. Man snakker også om barnet og andre forhold (nettverk, barnets utvikling, spesielle behov hos barnet, mors situasjon - jobb, fritid - mors tanker om hva hun kan gjøre annerledes for å endre sin økonomiske situasjon o.l.). Dersom barnevernet vurderer at det økonomiske er den eneste bekymringen vil de kanskje gjøre som jeg nevnte i innlegget overfor, eller henlegge saken. Hvis det er andre bekymringer vil de kanskje vurdere sammen med mor om det er behov for annen type hjelp (tiltak). Disse tiltakene vil være frivillige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå