Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sniker meg inn her litt jeg :)

Er det noen som har to- eller trespraaklige barn?

Hvordan synes dere de er i forhold til andre barn paa sin alder naar det gjelder snakking?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakker like mye som de fleste barn på sin alder, men i en skjønn blanding av norsk og spansk!

Skrevet

Jentene mine er tospråklige, og også litt senere enn andre på sin alder.

Litt lenger ned på denne siden ligger det en annen tråd om temaet. Anbefales.

Skrevet

Jeg har et vennepar med en søt jente som nettopp har fyllt 2år. Mor er fra Latvia og far er norsk. Jenta er tospråklig og er veldig(!!) flink til å snakke. Snakker norsk best, siden hun går i barnehage, men er god på latvisk også. Lille frøkna imponerer meg stort!

Skrevet

Ok, jeg fant traaden :)

Dette blir interessant naar lillegutt begynner aa prate!

Skrevet

Gutten vår ( 29 mnd ) vokser opp med tysk og norsk. Vi synes at hans ordforråd er heller liten ( se vårt innlegg lenger nede ), men han bruker begge språkene, lager for det meste to - og treordssetninger og har begynt å skille mellom " mammaspråk " og " pappaspråk ". Ellers er vel erfaringene delte, hos enkelte barn går det nokså fort, mens andre er sent ute. En tommelfingerregel kan være at ettspråklige jenter snakker tideligere og mere enn tospråklige gutter.

Skrevet

Jeg er logoped og kan bittelitt om emnet :-)

Tospråklige barn begynner generelt å snakke litt senere enn andre, fordi de trenger litt tid på å finne ut at de blir eksponert av to språk. Men når de først finner ut av det, så har de som regel et veldig bra ordforråd på begge/alle språk. Noen velger hvilke språk de snakker i hvilke sammenhenger også, kanskje det ene språket bare hjemme og det andre ute etc, eller temabasert.

Jeg var borti en liten gutt som har norsk mor, sveitsisk far (som snakker både italiensk og tysk), de bor i Spania, mor og far snakker engelsk med hverandre, mor snakker norsk med gutten, far snakker tysk med gutten, og i barnehagen snakker de selvfølgelig spansk :-) Puh! Gjett om han var forvirret! Men da han fant ut av det, kunne han alle språk og brukte dem forskjellige steder.

Det er en stor styrke å være to-/flerspråklig!

Skrevet

hei süsse!

Er du tysk, det er jeg og gift med en nordmann. Datteren min er 2 år og 3 mnd. det tok litt tid før hun starta å prate bra, men nå er hun helt i gang. Når me sitt ved matbordet sier hun Käse Käse og når pappa ikke skjønner det så sier hun ost ost.

Det synes jeg er moro. det har vært andre tilfeller òg at når han har sagt noe, at hun oversetter det til tysk

De er smarte de små!

Skrevet

Hei!

Nei, det er samboeren min som er tysk. Jeg er norsk. Jeg snakker norsk med lillegutt, mellom oss her hjemme gaar det mest i engelsk. Og det faller faktisk naturlig for pappan aa snakke engelsk med han siden vi ikke bor i Tyskland og ikke bruker sitt spraak saa mye. Det blir mest kallenavn og noen ord paa tysk. (Haaper det ikke blir forvirrende iallefall for lillegutt). Vi tenkte paa aa gjore han helt 3-spraaklig, men er litt i tvil om det er gjennomforbart faktisk.

Paa toppen av aalt bor vi i Frankrike for tida, men alle venner er engelsktalende, saa det blir iallefall ikke noe fransk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...