Kjerringhelvetet <3 Skrevet 29. august 2006 #1 Skrevet 29. august 2006 Vi har vært hjemme fra sykehuset i 5 dager nå og har hatt seriøst mye besøk. Folk har kommet land og strand fra for å hilse på tulla vår, hvilket selvsagt er smigrende, men nå er vi forferdelig slitne. Enkelte besøkende blir i 2-3 timer om gangen, noe som ganske effektivt forhindrer at vi får den hvilen vi trenger på dagtid for å kompensere for manglende nattesøvn. Siden vi kom hjem, har vi hatt ca 3 besøk hver eneste dag. Er ikke dette litt drøyt? Vi har faktisk sagt fra også, men alle "skal bare" og tror de selv er litt særstilt. Dette er vanskelig. Hvordan gjorde dere dette? Og når begynte det å roe seg?
Expat Skrevet 29. august 2006 #2 Skrevet 29. august 2006 Vi hadde alle på besøk på en gang, og så ba vi om pause. Tre besøk hver dag er for mye. Steng døra, sett på telefonsvareren, ikke åpne... Dere trenger pause nå!!!
Gjest Skrevet 29. august 2006 #3 Skrevet 29. august 2006 Vi fikk litt besøk vi også, men vi sa nei til veldig mange.Noen reiste vi til sånn at vi bare ble 1 time og gikk igjen.
Lilla`83 *snuppa & snuppen* Skrevet 29. august 2006 #4 Skrevet 29. august 2006 oiiii!! dere har virkelig htt myye besøk ja..... skjølnner veldig godt at dere er slitne! tok ikke imot besøk før etter ett par dager hjemme vi... ville slappe av, kose og sove de første dagene.. noe som var veldig godt! ) vi "planla" besøket sammen med de som ville komme å se snuppa vi... slik at det ikke ble sa mange på en gang liksom... noen kom på formiddagen og noen på sent på ettermiddagen... steng døren og si at de skal få se tulla ders,men akkurat nå trenger dere hvile og tid for dere selv! det er noe alle burde forstå! ;o) lykke til og kose dere myyye! ;o))
Gjest Skrevet 29. august 2006 #5 Skrevet 29. august 2006 Det er veldig viktig at dere ikke sliter dere ut på å ha besøk - det er jo jenta deres dere skal bruke kreftene på. Og da trenger dere å hvile på dagen. Dere må bare være litt strengere med de som ønsker å komme på besøk. Det blir jo nok av anledninger til å se prinsessa deres, så prøv å ikke ha mer enn ett besøk hver dag. Og aller helst burde dere hatt noen dager innimellom med "fri". Denne første barseltida er veldig viktig for dere foreldre og barnet - dere skal bli kjent med hverandre, og da trenger dere tida mest mulig for dere selv. Lykke til videre!
3tettesmå Skrevet 29. august 2006 #6 Skrevet 29. august 2006 Høres kjempe slitsomt ut! Syns rett og slett du skal være ærlig å si at du ikke orker mer besøk for en stund. Det er utrolig viktig å få den hvilen man kan få! Jeg hadde også for mye besøk i starten og etter noen dager sa jeg i fra at jeg ikke orket mer. Vi sørget for å ha noen dager helt uten besøk og når vi endelig orker mer besøk igjen, ville vi bare ha ett besøk om gangen og max en time. Sa fra om dette på forhånd før gjestene kom - og hvis de ikke tok hintet selv etter en time så "kastet" jeg de på dør:-) Det var ingen som tok det ille opp. Tror folk skjønner at det er slitsomt med babyer - ellers får du bare fortelle dem det! lykke til - og kos deg med din nyfødte:-)
Kuredu Skrevet 29. august 2006 #7 Skrevet 29. august 2006 På sykehuset hadde vi kun nærmeste famile, og etter at vi kom hjem gikk det merkelig rolig for seg. Kun et besøk om ettermiddagen ca annenhver dag. På den måten klarte vi å "hente oss inn igjen". Jeg tror mye av grunnen til at dette gikk så fint er fordi nesten alle vi kjenner selv har fått barn i løpet av de siste årene, så de vet selv hvordan det er! Gudskjelov - for jeg var veldig spent på akkurat dette med besøk, var redd for å bli utslitt. Men - husk - det er dere selv som må sette grensen - det er lov til å si NEI - det passer ikke! Det må folk faktisk akseptere - og de fleste forstår det jo............
Lilleh Skrevet 29. august 2006 #8 Skrevet 29. august 2006 Vi var så utrolig slitne etter fødsel, barsel, ammeproblemer at jeg sendte ut melding om at vi ikke ønsket besøk enda, og det respekterte folk. Når vi så var klare begynte vi å invitere Dette fungerte fint. Første besøk kom uanmeldt samme dag vi km fra sykehus, men de skjønte fort at de trampet i salaten. De så hvor slitne vi var.. Men de ble invitert inn og blei en halvtimes tid.. Ellers har vi holdt oss til ett besøk pr dag, og maks to ganger i uka. Forøvrig roet det seg ganske kjapt her hos oss - vi er mer en "gå på kafe" gjeng, for å si det sånn Dessuten er ikke alle vennene våre superinteressert i babyer... hehe
petiteM's Skrevet 29. august 2006 #9 Skrevet 29. august 2006 Vi sa ifra i forkant at vi ikke ville ha besøk! Tok heller kontakt med de nærmeste når det passet oss, og ikke dem. Hadde blitt helt utslitt om folk skulle rent ned dørene her.... Med venner (bor sentralt) ga vi beskjed når vi skulle ut på trilletur, og så fikk de heller treffe oss da. Hjemme var det nok å konsentrere seg om å tilpasse seg den nye tilværelsen. Begynte så smått å ta imot litt besøk når pappa'en var ferdig med sine 2 uker. Men begrenset det, samt sa ifra om at det ikke var aktuelt å ha andre der når vi skulle amme. Alle skjønte vi trengte ro, så det gikk fint, og ingen sure miner:-)
Pøbelfrøet Skrevet 29. august 2006 #10 Skrevet 29. august 2006 Jeg synes dette høres veldig slitsomt ut og ja, det er litt drøyt!!! Vi hadde det nærmest motsatt vi. Hadde noe besøk på sykehuset og når vi kom hjem var noen av de nærmeste på besøk den første uka, men vi hadde ikke besøk hver dag, kanske 2-3 ggr i uka. Tilslutt den 2 uka vi var hjemme så hadde vi bare sett til noen og da ba vi faktisk besøk til oss. For alle hadde tenkt at de skulle vente et par uker med å komme og vi tenkte at vi skulle være litt førevar (som uttrykket heter) slik at ikke alle kom den 3. uka. For alle hadde planlagt å komme etter et par uker. Så vi hadde det helt fint vi. Men dere MÅ bare si i fra. Og det å sitte i 2-3 timer hos en som nettopp har født og kommet hjem, er nærmest respektløst mener nå jeg.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2006 #11 Skrevet 29. august 2006 Vi hadde ALTFOR mye besøk de første ukene!!! Fødselen min endte også i hastekeisersnitt, pluss at jeg mistet 2 liter blod under fødselen. Var nok ekstra sliten etter dette. Klarte heller ikke å si nei til alle som ville komme på besøk.... Angrer stort på dette i dag!! Skulle klart å si nei og heller prøve å komme meg og nyte tiden med ny baby i hus... Så neste gang tror jeg jammen meg jeg skal mure meg inne de første 2 ukene og be folk komme etter noen uker. Bortsett fra besteforeldre og sånt da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå