Lilleh Skrevet 28. august 2006 #1 Skrevet 28. august 2006 Var på 6 mnd kontroll i dag.. Skulle både til hs og lege. hadde jo litt spørsmål om amming, fast føde, allergier, diabetes, søvnvaner, vekt- og lengdeutvikling osv.. 2 mnd siden forrige kontroll, og myyyye har jo skjedd siden da! Hs virka sååå lite interessert i babyen, hvordan ting gikk, kunne ikke svare på noen av spørsmålene mine.. Hun hadde mer enn nok med å få målene inn på skjema sitt, men gadd knapt å vise dem til oss... mente hun var litt stor for alderen (71 cm/8390gr), men så kom hun plutselig på at Lilleh ikke var snart 6 mnd, men snart 7 mnd (snakk om å være forberedt).. Hun visste ingenting om innføring av fast føde i forhold til amming, og anbefalte oss å begynne med ett grøtmåltid til om dagen (hun har foeløbig bare ett), men at jeg kunne snakke med barnelegen om det.. (som forøvrig anbefalte oss fullamming til 8 mnd i forhold til allergi). HS anbefalte å amme etter hvert måltid med fast føde (ca 3 g pr dag) pluss de nattammingene vi har (2).. det blir 5 ganger det... gjett om jeg mister melka da !! I grunnen alt vi snakket om så lå det litt i kortene at vi stort sett kunne gjøre som vi ville, og at det knapt fantes anbefalinger... Vel, så vi gjør som vi vil, fortsetter med amming så mye som mulig (fortsetter med ett grøtmåltid til hun er 8 mnd slik situasjonen er nå..), og venter med det meste.. Flere med håpløse helsesøstere??
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 28. august 2006 #2 Skrevet 28. august 2006 Huff ja. Jeg har vært hos 3 forskjellige og alle er like spesielle her nede... Jeg får masse råd jeg da, måtte gå til fast legen min og vise fødselsmerke hans for det så ut som sopp?! Hun spurte t.o.m om jeg hadde vært der på neste kontroll :s
*Magic* Skrevet 28. august 2006 #3 Skrevet 28. august 2006 Heldigvis så har vi en veldig grei helsesøster, bortsett fra når hun er på ferie:) Hadde en annen da hun var bortreist, og det var som natt og dag. Hun snakket omtrent mot vår faste helsesøster, og hadde en helt annen holdning og innstilling til ting. Så heretter så holder vi oss til hun vi har, og styrer unna de dagene hun ikke er der.
Beama Skrevet 28. august 2006 #4 Skrevet 28. august 2006 Hadde en geri helsesøster en stund... men så kom det to håpløse etter hverandre... helt på trynet... Og nå har vi ikke helsesøster i det hele tatt.. Og snuppa er bare 6,5 mnd. Hun siste mente det var altfor tidlig med middagsglass når hun var 6 mnd.. burde vente til hun var nærmere 10 mnd.. og brødskiver.. nei det måtte vi vente med til hun var hvertfall ett år... Måtte ikke få det nå.. hun ville sette det i halsen og ikke klare å spise det.. Ikke spør meg hvem som har slått henne i hodet... Men det er litt kjipt at vi ikke har helsesøster lenger..
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 28. august 2006 #5 Skrevet 28. august 2006 Hvem går dere til kontroll hos da?
winneboo Skrevet 28. august 2006 #6 Skrevet 28. august 2006 Ja hun jeg har er helt håpløs. Orker ikke ramse opp alt det teite hun har prestert å gulpe opp løpet av de siste 10mnd. Heldigvis flytter jeg nå å da hører jeg til en annen helsestasjon å får forhåpentligvis en hyggeligere helsesøster. Men nå er vesla snart ett år så blir ikke så hyppige kontroller fremover.
Froggi-Nikolai 17.11.05 Skrevet 28. august 2006 #7 Skrevet 28. august 2006 For det første bør du bytte helsesøster silk at du får en som er litt mer opptatt av deg og barnet ditt. Ang amming og allergi ligger faktisk anbefalingene på et minimum av 4-6 mnd (da det har mest virkning)- at det viktigste er før den tid. Stresser du mister du melka, så ta det med ro. Undersøkelser fra New Zealand har forresten motsatte undersøkelser på allergi og amming enn det Norge har, så ikke stol blindt på det legene sier. Var ikke såååååå lenge siden det ble anbefalt å legge ungene på magen for å forebygge krybbedød, mens de nå har funnet ut at ryggleie er det beste. Du skal ha fått utlevert et hefte (liten bok) ang næring og mat for spedbarn. Hvis du ikke har fått dette så må du mase på hs. Det er du som skal bestemme hva ungen din skal spise og legge opp til det (om det skal være amming, grøt eller middagsglass- bare passe på at du ikke gir ananas, jordbær, sitrus, fisk (erter, løk eller annet som det er allergi i i familien), ikke gi honning (men det visste du sikkert) og bare vise litt sunn fornuft Ikke noe med melk eller egg i heller. Har arvelig allergi her i familien og lillegutt har hatt eksem til og fra siden han var liten. Har vært heldig og ikke hatt noen matreaksjoner enda, men er spent på hvordan han reagerer på de ulike mattypene som vi ikke innfører før han er 1 år. Lykke til med alt sammen!
liten og lettmett Skrevet 28. august 2006 #8 Skrevet 28. august 2006 Ingen som klarer å tenke selv her inne?
MintCondition Skrevet 29. august 2006 #9 Skrevet 29. august 2006 Trollmor: jeg tror nok folk flest tenker selv, men det er jo ok å ha noen å spørre til råds da? Jeg for min del har aldri hatt barn før, og lurer stadig vekk på tusen ting. Noe kan man finne info om på nett, andre ting ikke. Er vel ikke noe i veien med å spørre helsesøster vel, er jo det man har de for...
torch Skrevet 29. august 2006 #10 Skrevet 29. august 2006 Jeg forstår ikke helt hvilken funksjon helsesøstre i Norge skal ha i praksis, jeg. I alle brosjyrer som jeg tok med meg fra barsel står det så fint at man bør kontakte helsestasjonen dersom man har problemer med amming, kolikk, søvn etc. etc. Da vi møtte disse utfordringene var det eneste svaret vi fikk : "Neeeei, dere får nesten bare se an litt??" Eneste de konkret kunne si var at vi burde utføre Ferber på poden da han var 4 mndr???? Det var da jeg forsto hvor lite oppdatert vår helsesøster var. Hvor får de anbefalingene sine fra? De følger jo ikke med i timen?
Lilleh Skrevet 29. august 2006 Forfatter #11 Skrevet 29. august 2006 "Godt" å høre at det ikke bare er meg.. Men tragisk at det fins helsesøstere som ikke fungerer.. Alle anbefalinger er jo å høre med helsestasjonen om det er noe vi lurer på, men.. Forresten, et par uker etter at gullet var født begynte hun plutselig å få et rødt merke på magen.. jeg lurte jo veldig på hva dette var, og kontaktet helsestasjonen. de så på det men ante ikke hva det var for noe.. "Er sikkert ikke noe farlig..." Så spurte jeg her.., og fikk/fant en del informasjon om slike røde merker... som jeg gav videre til helsestasjonen. Nei, det er ikke noe farlig, men kjekt å vite hva mystiske røde flekker på magen er da..
Beama Skrevet 29. august 2006 #12 Skrevet 29. august 2006 Ingen for øyeblikket... fikk 6 mnd. kontroll hos legen... aner ikke hva som skjer fremover.. nå har det jo vært i nyhetene også at det ikke er helsesøster her..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå