Gå til innhold

Dere som samsover..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt prblemer med søvnen til jenta mi som er 8 mnd. Tror egentlig hun er et "samsovingsbarn". Hun hater å ligge alene i sengen sin og det er bare gråt og gråt ved legging og i løpet av de 2 neste timene så våkner hun ofte. Hun roer seg hvis jeg legger meg med henne i vår seng, selv om hun ofte begynner å leke og tulle.. sukk.

Er det for sent med å starte samsoving nå? Hvordan gjør dere det på kvelden? Legges hun sammen med dere eller alene (har prøvd å legge henne alene i vår seng, men kun når jeg er der at hun roer seg).

Har egentlig ikke så lyst å samsove for vi har en storesøster i hus også, og hun kommer av og til inn nattestid. Da kan ikke baby ligger der også..da er det morgen kl. 0530 og jeg får neppe sove når jeg vet at de to er i samme seng (storesøster tester litt grenser for tiden).

Hjelp???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart du kan la henne ligge i sengen dere :)

Hvis du er redd for ¨å legge deg på henne, kan du gjøre som oss, brett en stor babydyne dobbelt, og legg babyen på den helt øverst i senga. Når babyen ligger der og har egen dyne eller pledd, blir den ikke for varm.

På kvelden legger jeg meg ved siden av henne, synger et par sanger, og ligger der sammen med henne til hun sovner. Oftest sovner hun etter et kvarter - tjueminutter. Så går jeg ut.

Kanskje dere kan legge baby i kanten innerst mot veggen, om dobbelt senga står i mot to vegger? Kanskje det går an å avtale med storesøster at hun legger seg ved siden av pappaen når babyen ligger ved mamma- og omvendt - om hun våkner og drømt stygt? Når babyen ligger helt ved hodene deres, er det også en liten trygghet i det.

Ellers håper jeg dere finner en løsning som fungerer for dere.

Lykke til

Skrevet

Tror ikke det er for sent!

Snuppa vår er 9,5 mnd og vi har samsovet siden hun ble født, men fra hun var tre-fire måneder har hun lagt seg i egen seng og kommet over til oss når hun våknet om natta.

Vi har opplevd at hun har sovnet alene i vår seng, men det skjer sjelden når vi legger henne i hennes egen seng.

Vi har heller ingen storesøsken å ta hensyn til, men da snuppa mi var 8 mnd var hun rimelig mobil og sa i fra hvis noe var "feil". Hun kryper litt rundt i seng om natta, og okkuperer putene våre, så det begynner å gå litt utover nattesøvnen til oss voksne.

Skrevet

Det er ikkje nokon aldersgrense for samsoving.

Her i huset har vi delvis samsoving. Dvs; vi legg guten i senga si om kvelden, og så når han våknar i 3-4-tida for å få pupp, kjem han over til oss og blir der resten av natta.

Då han var mindre sov han hos oss heile natta. Då la eg meg ned med han i senga vår og amma han. Sovna som regel under, eller like etter, amming. Viss han våkna igjen får eg skulle legge meg, gjekk eg inn og amma og gjekk ut att.

Når guten søv med oss, dyttar vi han heilt opp til hovuda vore, for å vere sikker på at han ikkje skal havne under dyna vår og bli for varm. Han har berre eit tynt ullteppe over seg i senga vår.

Ang. storesøster så har eg ikkje så mykje å bidra med, viss det er mulig er det vel best å avtale (som ho over her sa) at ho skal ligge ved sida av pappa f.eks viss ho kjem inn.

Lykke til!

Skrevet

Kan ikke tenke meg at det er for sent å begynne med samsoving.

Jeg har også to jenter - to og et halvt år og 8 mnd. Litja sover med oss hele natten, mens Storesøster kommer inn i løpet av natta.

Litja legges i storsenga i løpet av kvelden. Sovner gjerne i vogna første gangen - roer seg best der for tiden - og så legger jeg henne opp i sengen en gang hun er våken for pupp i løpet av kvelden - eller tar henne med opp når jeg legger meg om hun ikke har vært våken.

Vi har satt en 1,20 rammemadrass inntil 1,80-madrassen, så vi har tre meter seng og god plass. Vi ligger annen hver voksen og barn, slik at barna ikke ligger ved siden av hverandre.

Regner ikke med at dette er førstevalget hos dere, men hva med å sette senga til lille jenta helt inntil storsenga, og så ta av den ene siden, slik at hun likevel har lett tilgang til deg - uten at eldste jenta blir "farlig" for henne?

Har hørt at mange opplever økt uro med det samme en starter samsoving, men dette går seg som regel til når en blir vante med hverandre. Her våknet Storesøster lett opp av Litja når hun var nyfødt, men nå kan hun være temmelig urolig uten at søsteren våkner. Og motsatt.

Vet ikke om dette ble noen hjelp...? Er litt trøtt akkurat nå. Men spør videre om du vil, så skal jeg se om jeg har noen tips. Anbefaler i alle fall samsoving på det varmeste!

Jo, forresten et tips ved innsovning. Har merket at Litja her nesten kan synes at senga er for stor for henne til å finne roen. Legger meg derfor slik at hun har minimalt med tumleplass, og da finner hun roen lettere.

Og så har vi polstret med dyner på gulvet i tillegg til å ha lave ben på senga, slik at det ikke er noe høyt fall om hun skulle komme seg ut på kanten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...