Gjest Skrevet 28. august 2006 #1 Skrevet 28. august 2006 Er det vanlig at det småpiper, surkler eller visler litt i pusten til de små? Har en jente på 5,5 mnd som alltid har vært sånn. Helt fra fødselen, tenkte da at det var bare litt "grums" og fikk jo høre at det var ganske vanlig med litt "lyd" eller hva jeg skal kalle det, i luftveiene på små babyer. Hun har laget "koselyder" (når hun har fått smokken og riktig koooooser seg!) som høres ut som en kaffetrakter fra hun var bitteliten... skal det være sånn?? Det er sjelden hun er "stille". Når hun sover er det tyst, men når hun er våken er det stort sett _litt_ sus, lyd eller surkling. Ble plutselig bekymret for begynnende astma eller andre luftveisplager, da tanten min i går bemerket at det surkler sånn i brystet hennes. Jeg har aldri tenkt noe over det, fordi hun alltid har vært sånn! Kan det være noe galt?
Livmor Skrevet 28. august 2006 #2 Skrevet 28. august 2006 Hei wollafruen!! Titta akkurat innom i pausen på Akutten. Tror absolutt ikke det er noe med snuppa. Legen lytta sikkert på henne på 6 ukers kontrollen? Siden hun alltid har vært sånn hadde nok han sagt noe hvis han trodde det var noe galt. Det surkler i M også innimellom, men har aldri hørt at det kan være noe. Uansett skal dere til lege på neste kontroll så du kan jo høre da:)
Vanilla Skrevet 28. august 2006 #3 Skrevet 28. august 2006 Mange babyer surkler lett i luftveiene. Det er vanlig og ikke noe å bekymre seg for så lenge babyen ellers er i fin form. Hvis babyen hadde hatt astma, så ville du nok ha merket at hun ble trettere, medtatt, strever med innpusten og kanskje også hostet endel. Hvis du er urolig kan du jo ta henne med til helsestasjonen for en sjekk. Lykke til
Gjest Skrevet 28. august 2006 #4 Skrevet 28. august 2006 Ok, ble bare litt bekymret da tanten min påpekte det sånn... Skal uansett spørre legen på 6 mnd kontrollen om 2 uker! Takk for svar begge to )
Gothminister Skrevet 28. august 2006 #5 Skrevet 28. august 2006 Hei! Sønnen min var også slik. Legen som undersøkte han på 6 mnd kontrollen sendte han til barnepoliklinikken for sjekk. Da hørstes det ingenting. Han var også slik siden han ble født. Det ga seg etterhvert. Tror melken (fikk mme) var med og gjorde den surklingen ille. 'Etterhvert som han drakk mindre melk,men mer fast føde,så ble det borte. Han er snart 2 år nå,og jeg hadde faktisk glemt att han hadde den surklingne fram til jeg leste dette innlegget nå. Er snart 1 år siden surklingen ble borte. Vi kjente det til og med bak på ryggen hans når han var på det værste mht surklingen. Så det er nok sikkert ingenting skal du se.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2006 #6 Skrevet 28. august 2006 Eller det KAN være noe. Har et barn med astma og det begynte med surkling i brystet. Nå surkler lillegullet på 9 mnd også og jeg tar henne med til barnelege i september just in case. Men altså..ikke sikkert det er noe, håper ikke! Men hvis du er bekymret så hadde jeg kontaktet lege. Det er jo RS-virus også vet du..
Gayza Skrevet 28. august 2006 #7 Skrevet 28. august 2006 Et lite tips: Neste gang det surkler eller hveser så lytt om det gjelder ut eller innpust. Er det innpust er det ikke noe å bekymre seg for. Er det utpust så bør du oberverer henne litt mer. Se på pustinga hennes. Bruker hun like lang tid på inn og utpust? Eller bruker hun lengere tid på utpusten? Hvis det er sånn at hun hveser/surkler på utpust samt bruker lengere tid så må du få en barnelege til å lytte på henne. Da kan det være astma, men jeg understreker kan. Ikke alle astmabarn er veldig plaget. Minsten min er under utredning for astma, og han er sånn som du beskriver jenta di. Men det er alltid på utpust at det er noe å høre, aldri på innpust. Det er normalt med noen lyder i luftveiene til de små uten at det behøver å være noe galt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå