K&K2 Skrevet 28. august 2006 #1 Skrevet 28. august 2006 Hei, har en datter på 1 1/2 år som frem til nå har vært fantastisk i matveien. Hun har spist alt vi har servert henne, med god apetitt. Nå derimot er noe i ferd med å skje for plutselig griner hun på nesen av mye av det jeg lager til middag. Jeg vet man ikke skal tvinge dem til å spise, men jeg har alltid ønsket å få henne til å smake - liker hun det så ikke er det helt ok, og jeg har laget noe annet. Nå i disse dager derimot blir hun rasende når jeg forsøker smakebiten og jeg er litt frustrert. Har noen av dere noen gode råd på hva jeg kan gjøre i denne situasjonen? Takk for svar:)
Gjest Skrevet 28. august 2006 #2 Skrevet 28. august 2006 de kommer ofte i en sånn periode. Vi prøver å overse det først, men av og til faller vi for fristelsen å lure i dem nye smaker. Men av og til har matnekten vært vonde tenner også.. Triks 1. Legg det foran barna tilfeldig når de er sultne. Ikke gjørt noe utav det, ikke fortell hva det er, og ikke snakk om det. Overse!! Triks 2. Pappan og jeg snakker om det nye og nyyyyyyyter det litt overdrevent, og "mater" hverandre litt. Da blir det ofte ramaskrik, og maten går i munnen. Triks 3. Fra den alderen fikk gutta vere med/observere matlaging. Da spiser de oftere maten, og ofte masse.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2006 #3 Skrevet 28. august 2006 forstår veldig godt at du vil ha i jenta mat, men en dyrkjøpt erfaring har vært dette med å lage noe annet om barn ikke spiser. Når de oppdager at det går an å nekte middag og bli belønnet med en annen bedre middag, så kan du ende opp i en vond sirkel. I know:) Gi barna heller en brødskive.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 28. august 2006 #4 Skrevet 28. august 2006 Det høres kanskje verre ut enn det det er, men her har vi "tvunget" i datteren vår på 16mnd en smakebit. Ofte fordi når hun først får smaken så er det kjempegodt og resten går ned på høykant. Dermed så stoler jeg ikke alltid på hennes "jeg-har-ikke-lyst-på"-miner. Spytter hun det ut eller nekter å spise mer, så trenger hun ikke spise mer (jeg finner noe annet), men smake må hun alltid (i alle fall når det er noe jeg vet hun liker). Utover det har jeg ingen gode tips dessverre ( Eneste ejg har erfart er at sånt går litt opp og ned i perioder...
nove Skrevet 29. august 2006 #5 Skrevet 29. august 2006 Har selv et barn som til tider kan være litt småsåpist og når jeg leste innlegget ditt så surret helsesøster sine ord i bakhodet " norske barn sulter ikke ihjæl! ". Det er nok mye sannhet i dette.... :-) Ikke glem at i den alderen som barnet ditt er i nå så vil de ønske å kontrollere mer og mer av hverdagen sin selv og en av de tingene de faktisk kan ta kontroll over er spisingen og de oppdager fort dette hvis vi voksne stresser med å få de til å spise. Måltidet bør kanskje foregå slik at de får hjelpe til å lage maten, hjelpe til å forskyne seg selv og at alt fokuset blir tatt bort fra den handlingen at det skal spises ved f.eks. prating alle i mellom. Min mening i dette er at man lar de spise det de vil av den maten de får servert og det lages ikke noen annen mat i tillegg ( hvis ikke det er noe sånn supersært som man kanskje ikke kan vente at barn spiser ). Håper dette kanskje kan være til hjelp i en ellers stresset hverdag:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå