Gå til innhold

Dere som helst velger navnfest framfor dåp..og dere som døper også..se her!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min familie er dåp en tradisjon..jeg ønsker å døpe babyen min å det gjør også sambo.

I hans familie er et vanlig med navnfest, alle har meldt seg ut av statskirken osv. Vi var på navnfest til 2barn som kom til her for ett par år sida. sermonien var veldig annerledes.

Er redd for at når vi skal døpe så vil hans fam ha noe "imot" det siden det virker som de syntes at kirka å alt som har med den å gjøre er noe TULL!

er ikke super kristne vi heller,men er døpt og konf.

Er litt redd for at de skal syntes dagen blir helt jævlig,sitte i kirka som kan være kjedelig for en kristen og immnari kjipt for en ikke kristen.. Er jo tross alt en guds tjeneste man må gjennom!

Hva syntes dere som er ikke tilhører kirka,tror dere de vil de ha respekt for vårt valg som vi hadde for dems valg?-for navnfest sermonien i oslo var ikke så spennende den heller. Huff..men til syvende å siste er det foreldrenes valg..men vil jo at alle skal være glade på dagen:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er av den oppfatning at det skal være barnets valg hvilken tro og religion det skal tilhøre.

Altså synes jeg det er uriktig å døpe et spebarn, men stiller gledelig opp og støtter hvis barnet vil konfirmeres når den tid kommer.

Jeg hadde ikke satt pris på om mine foreldre skulle ha meldt meg inn i et trosamfunn når jeg var baby...

Dette er min mening da...

Skrevet

Hei. greit nok at du jar dine synspunkter på dåp osv.

Har full respekt for de som ikke velger å døpe men det jeg lurte på var om dere som heller går for navnfest om dere ville respektert en dåp/kommet i en dåp uten at dere syntes det er heeelt på jordet å feil..

må jo si det at jeg har vært på navnfest å det var egentlig litt fjærnt syns jeg.akkurat som du syns dåp er fjærnt.. men skal jeg lavær å be de IKKE kristne til dåpen eller hva? er litt forvirra..virker som det er litt enveiskjøring her.. at vi som døper skal syntes en navnfest er like bra som dåp men dere som ikke døper syntes bare navnfest er verdig.

men les hva som står øverst å det jeg spør om..greit at mange kanskje har meninger om dåp/navnfest..men jeg starta ikke en diskusjon "for og "imot" då her altså!

:)

Skrevet

Det var heller ikke det jeg mente. Be alle sammen og dem som ikke vil komme kommer ikke.

Da har du iallefall bedt dem.

Personlig møter jeg ikke opp og støtter dåp, da jeg er i mot tvangsinnmeldelser i trosamfunn.

Navnfest stiller jeg opp i siden det er livssyns og politisk nøytralt

Skrevet

Huff da. At du orker å bekymre deg før de engang vet at dere tenker på dåp.... :o)

I familien til mannen min er det gjort begge deler og i min familie også. Klart man respekterer det! Om ikke må de jo være ultra sære! Og enig med deg, den ene sermonien er jaggu ikke mer festlig enn den andre.

Deres og barnet deres sin dag - dere bestemmer!

Skrevet

Forøvrig; ikke hør på titti! Det er direkte uhøffelig å takke nei til en dåpsinvitasjon med hennes argumenter!

Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg i utgangspunktet håper min bror finner seg ei norsk eller nordisk kvinne som er "lik" meg, men skulle han falle for ei muslimsk, jødisk (eller hva som helst), hadde jeg da faen i meg respektert deres valg for dem selv og deres felles barn! Hadde ikke ramla meg inn å takke nei til noen annen sermoni enn eventuell en omskjæringssermoni, men da hadde jeg jaggu sladra til politiet også!!!

Så får a titti (og alle som henne) gå alene ut der i verden og førske å få alle som seg selv, for da blir jo verden et bedre sted å bo....??!!!??

Skrevet

Synes kanskje at dere skal døpe den lille jeg. Siden både mor og far har lyst til det.

Har ei venninne som syntes det var flaut å "døpe" seg 14 dager før konfirmasjonen.

Det er deres barn som dere snakker om og da skal værken vi som svarer dere eller familien til faren bestemme det.

Innviter familien hans i den evt dåpen så får dem heller selv ta valget om å komme i kirken og vil dem ikke det så kan dem møte dere etterpå i laget..

Lykke til med valget :)

Skrevet

Jeg og samboeren har nettopp snakket om dette.... vi døpte vår førstefødte og kommer til å gjøre det med nestemann også. Grunnen til det, er at vi begge står i statskirka (ikke aktive......) bruker kirka når vi trenger den. (Dåp, konfirmasjon, bryllup, begravelse osv osv.) Synes barnet skal få velge selv når de blir bevisste på dette om de ønsker å stå i statskirka eller ikke. Det er jo bare å melde seg ut i ettertid hvis en har lyst til det selv. En trenger jo heller ikke å konfirmere seg hvis en ikke ønsker det. De fleste barn får jo 4 års boka i kirka... det er liksom mye med dette når en er ung. Derfor velger vi å døpe barna våre i kirka, så får de velge selv når de er voksne nok til det!

Hvis kirke og stat blir skilt - og det kommer til å koste penger for å stå i statskirka - melder vi oss nok ut vi også.

Bare noen synspunkter her..........

Skrevet

Kjære "Hva er i magen"

Vær snill å les innlegget mitt igjen. Jeg har da full respekt for andres tro og valg- ABSOLUTT

Vært i flere religiøse sermonier. Bla så er min søster gift med en muslim og jeg stilte gledelig opp i deres muslimske brylupp!

Det jeg ikke støtter er valg gjort av andre på din bekostning som feks dåp der det er foreldrene som tvangsinnmelder den lille i den kristene tro.

Skrevet

Jo, men hvis du hadde vært min søster feks hadde du ikke respekter mitt valg for mitt barn og det hadde gjort meg forbanna!

Det er jo ikke sånn at selv om et barn døpes i kirken finnes det ingen vei tilbake!!! Vi snakker ikke er om en sekt man aldri kommer ut av og de færreste jeg vet om har lidd noen nød av å få litt vann i huet i hvertfall.

Nei, jeg hadde aldri vist noen i min familie eller vennekrets en så liten respekt at jeg ikke ville kommet i deres fødselsfest, dåp, navndag eller hva man nå "finner på" for å feire at de har fått et barn!

Og for ordensskyld er det så langt ikke tatt noen 100% stilling til hva vi vil gjøre for vårt barn her i huset, så dette er ikke et FOR dåp innlegg fra min side, men jeg regner med at min familie og mine venner respekterer mitt og min mann sitt valg, om ikke skal det hæren fløtte meg bli månelyst her!!!

Så da kan vi konstantere at vi ikke er enige, også håper jeg ikke du er i min familie/vennegjeng, om vi skulle velge dåp!

Skrevet

enig der, d må være superflaut å måtte gå til dåp som komfirmant! nei, døp babyen deres, å inviter familien hannes, å si dette er det dere vil for barnet deres, å at dere håper at de vil respektere dette valget. men uansett hva de mener, så er det til slutt deres valg at dere vil døpe barnet.

jeg lider derimot av et annet dillemma, da vi bor i nord troms, å her krever svigerfamilien mn at ungen skal hjemmedøpes pga gammel samisk overtro, at om ikke ungen er døpt etter fødseln, så kommer den t helvete.. har forresten fått presten her å snakke med dem...

Skrevet

Veldig greit. Da er vi enig om en ting- det at vi er uenig ;)

Da sier vi vel oss ferdig om den debatten? ;)

Skrevet

Hvis dere vil døpe barnet deres så synes jeg dere skal gjøre det. Enkelt og greit. De som ikke ønsker å lide seg igjenom en gudstjeneste kan få beskjed om tid og sted for selskapet og selv velge om de vil komme i kirken. Slik gjorde min søster det da min niese ble døpt. Men du skal se hvor fort selv den klareste ateist kommer løpende til kirken når det er hans/hennes nevø/niese/barnebarn/... som skal døpes.

Skrevet

Synes det er greit at noen ikke er for dåp. Men har reagert en del når noen snakker om tvangsinnmelding. Det er jo tross alt ikke et medlemskap som barnet merker så mye til da. Det skal ikke betale medlemsavgift selv. Og det kommer ikke "skumle sekter" på døren liksom. Men man lover jo i dåpen å følge opp løftet. Så hvis begge to er helt i mot alt som heter kirke, så blir det jo kanskje litt søkt.

Skrevet

Hei Titti

Så lenge barnet er lite må foreldrene ta valg for det. Det vil bli mange fleire valg enn dåp/navnefest. Det er jo ein del av jobben å være forelder. Det einaste vi vil er å gjere det beste for våre barn. Nokon trur det er best å bli døpt, andre ikkje. Å IKKJE døpe er også et valg, så du tar like mykje eit valg for babyen din når du velger å la babyen din stå utenfor statskirka.

Eg syns det er kjempevanskelig sjølv. For eg vil at det skal være opp til jenta mi. Eg trur det blir navnefest, men vi er ikkje bestemt endå.

Skrevet

EHM *kremt* VI SKAL DØPE!! hehe..så det er sagt!

jeg begynnte denne tråden.

er ikke usikker på om vi skal døpe, ville bare høre synspunkter fra begge sider..

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei

Jeg syntes dere skal gjøre det magefølelsen forteller dere. Vi venter tvillinger i november og jeg ville ha dåp fordi det er en tradisjon i min familie. Min sambo har ingen tradisjon rundt dåp og syntes det er noe tull. Etter mye synspunkter frem og tilbake har vi i fellesskap funnet ut at vi skal ha navnefest i stedet. Dette er noe vi som foreldre har blitt enige om og har tatt den avgjørelsen for jentene våre. Vi har fortalt det og idene våre rundt navnefest til familie og venner og de syntes dette hørtes kjempekoselig ut.

Vi skal selv lage en koselig fest på norsk/nederlandsk for ungene våre. Og vi gjør det helt uavhenging av hva andre mennesker rundt oss syntes.

Lykke til med avgjørelsen...

Skrevet

Gjør det du og far til barnet ønsker og har lyst til. Det er deres valg og deres verdier dere skal se på. Våre barn er ikke døpt, men vi hadde navnefest. Hvis noen av mine søsken eller venninner ønsker å ivitere meg til dåp/bryllup i statskirken eller noen andre kirkesamfunn så ville jeg si tusen takk! Det bør jo være en ære å bli invitert til en fest for babyen uansett om den er religiøs eller ikke!

Lykke til dere.

Skrevet

Jeg synes dere skal gjøre det som er rett for dere. For oss så er det å ha navnfest og derfor gjør vi det selv om jeg vet at svigemor ikke er veldig glad kan man si.... Dagen etter vi har hatt navnfest (lørdag), så skal boren min ha dåp for si tuppe og selvsagt stiller jeg opp i det. Gleder meg faktisk *s* Det er demmes valg og det respektere jeg. Han vet hva jeg føler om dåp, og han har derfor ikke bedt meg være fadder. Det er jeg glad for...

Skrevet

Ser du har fått ein del usaklege svar..eg skal prøve å holde meg til saka. Eg har aldri vore medlem av statskyrkja og kjem heller ikkje til å døpe mine barn. Har vore i eit par navnefestar og syns det har vore fint. Poenget med begge deler er jo nettopp at familie og vener skal koma saman og feire dette nye mennesket. Det er hovudpoenget! Barnet er i sentrum. Noko anna er direkte umodent. Sjølvsagt kjem eg i dåp om eg blir bedt! Det handlar ikkje om ideologi og prinsipp på ein dag som det. Eg skjønar likevel poenget med tvangsinnmelding. Foreldra tek jo avgjerda på vegne av barnet og dei lover jo i dåpen å oppdra barnet etter kristen skikk. Fadderane skal sjå til at barnet får ein "rett", kristen oppdragelse. Difor syns eg det blir å ta for lett på det når ein seier at "det er pinlig å døpe seg som 14-åring" og difor døpe ungen. Eg kjenner fleire som har døpt seg i tenåra etter eige ønske. Dei må ta stilling og blir derfor meir bevisste i sitt valg. Dei fleste som konfirmerer seg, gjer det fordi det er tradisjon - det har inga meining for dei utanom gåvene og besteforeldra sin aksept. For å dra det heilt ut. Det eg prøver å sei er, kva enn de gjer syns eg de skal legge meining i det. Og ha ein flott fest med familie og vener!

Skrevet

Heisann

Jeg er fullstendig og total ateist, men har ingenting imot at en døper barn i kirken eller hvor som helst. Hvorfor i all verden skulle jeg ha det?

-Jeg tror ikke det har noe å si at presten skvetter litt vann på små barn. Ikke-religiøse som tror det er et problem, må jo være litt religiøse likevel?

-Dåp eller navnedag er dagen da en feirer et lite barn og samler de som gleder seg over at det er født. Om det skjer i en vakker kirke eller i nydelig natur eller i en hyggelig hage eller i et partytelt i øsende regn spiller vel ingen rolle?

Jeg bryr meg altså ikke om den religiøse delen av en dåp, men likevel syns jeg det er kjempekoselig å komme og feire at et nytt barn er født.

Håper familien din og hans er tolerante og åpne. Uansett går det fint, dere står jo sammen i dette, og da greier en det meste. Lykke til!

Skrevet

Jeg skal ikke døpe mitt kommende barn, men venninna mi døpte for ca 6 mnd siden sin sønn, og jeg var fadder for han. Jeg syns selvfølgelig det var litt kjedelie å sitte i kirka så lenge (i og med at jeg ikke er kirsten). Men dette er jo ikke noe jeg gjorde for meg selv. Jeg respekterer venninna mi sin tro, og stilte opp uten spm, når jeg ble innvitert i dåpen. Det er jo tross alt ikke bare i kirka det skjer. Jeg syns ikke du burde bekymre deg for det. Dette er deres valg, og det er jo deres barn. Gjør det du syns er riktig for deg og din lille familie.

Lykke til.

Skrevet

Mitt personlige standpunkt er at jeg ikke får barnet mitt døpt, det vil rett og slett for meg være blasfemi! Mener jo ikke noe med det, religiøst sett. Og skal man lyge til presten da? Synes ikke det er rett. Registrerer at mange har et sånt forhold til det å døpe barn, gifte seg etc. Alle bør tenke over hva de egentlig gjør, mener nå jeg..

Men jeg tror ærlig talt ikke at hvis gud finnes så nekter han å ta inn barn som ikke er døpt i himmelen, vannskvetten gjør vel neppe noen forskjell så lenge unga og foreldrene ikke er troende!??

Når så er sagt, så har jeg ikke noe imot å delta i dåp, men kommer aldri til å være fadder eller noe sånt. Hvis det blir for mye tullprat i kirka, langdrygt etc så går det fint an å vente utenfor til de er ferdige med seremonien, så den EGENTLIGE feiringen kan begynne, der det lille barnet feires av familien sin og får gaver.

Skrevet

Hei :-)

Dere må velge det som er best for dere! Familiemedlemmene BØR da respektere dette og være glade uansett hva dere velger. Dere skal ikke føle at dere må velge navnfest fordi familien vil bli glad! Tenker at alle er glade uansett jeg! Lykke til! Vi hadde det på samme måte vi også da vi valgte navnfest i stede for dåp. Alle hadde mange meninger, men dde stilte opp og var glade og synes det var fint. Jeg ville ikke døpe ungene mine, men jeg synes det er respektløst som noen sier over her at de ikke kommer i dåpen.

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...