Hoppetussa Skrevet 28. august 2006 #1 Skrevet 28. august 2006 Jeg og samboeren min har to etternavn som ikke klinger så godt sammen. Samtidig mener jeg at så lenge vi ikke er gift, skal jenta vår ha begges etternavn, så kan det endres etterpå. Mitt etternavn har tre stavelser, pappans etternavn har to. Tradisjonelt skal jo hans stå bakerst, men det klinger bedre å ha det korte først, mener jeg. Hvordan har dere andre samboere løst dette?
snuppelure 74 Skrevet 28. august 2006 #2 Skrevet 28. august 2006 snuppa har mitt som mellom navn og hans som etternavn....
Anonym bruker Skrevet 28. august 2006 #4 Skrevet 28. august 2006 Her er det samme som snuppelure 74. Men jeg måtte prøve andre veien også, bare for å høre hvordan det hørtes ut, og det ble ikke riktig i mine ører. Så derfor endte vi opp som nevnt over.
Mammaen til E.S. Skrevet 28. august 2006 #5 Skrevet 28. august 2006 Vi har tatt begge to som etternavn, mitt står først, dette blir da hovednavnet. Og så har vi hans etter med bindestrek mellom. Kommer til å gjøre det samme med navnene våre den gang vi gifter oss. Begge to har litt lange etternavn.
RockMama Skrevet 28. august 2006 #6 Skrevet 28. august 2006 Lille har mitt mellomnavn, og pappan sitt etternavn. Passer så fint siden begge navnene er stedsnavn, hvor våre slekter opprinnelig er fra. Mitt altfor vanlige etternavn datt ut Er to stavelser i alle tre navnene hennes.
*smil* m/ snupp06 & gutt 07 Skrevet 28. august 2006 #7 Skrevet 28. august 2006 Min snuppe har hans etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Rett og slett fordi det klang best!
Anonym bruker Skrevet 28. august 2006 #8 Skrevet 28. august 2006 Hvis dere likevel skal ta hans etternavn etter hvert hadde jeg gått for det med en gang i steden for å drive å bytte etternavn. Vi er samboere og har brukt begge etternavnene på gutten vår. Mitt som mellomnavn og pappas navn som etternavn. Motsatt vei ble vanskelig å uttale. Hvis navnene hadde passet sammen hadde vi nok laget bindestreks-navn og byttet til det alle sammen. Ettersom det ikke passer beholder vi nok våre egne etternavn også hvis vi finner på å gifte oss. ***rødstrømpe***
ღ♥Mamma'n til prinsessaღ♥ Skrevet 28. august 2006 #9 Skrevet 28. august 2006 Jenta vår har både mitt og hans etternavn med bindestrek Vi skal gifte oss neste år og da kommer jeg til å ta navnet hans med bindestrek også slik som prinsessa vår har nå Jeg har et sjeldent navn som bare min familie heter og vil ikke at det skal falle bort...
katty Skrevet 28. august 2006 #10 Skrevet 28. august 2006 Ungene mine har mitt som mellomnavn og hans som slektsnavn
petiteM's Skrevet 28. august 2006 #11 Skrevet 28. august 2006 Vi har begge to "sjeldne" etternavn hver. Valgte dermed ut mellomnavnene våre, og har gitt dem til vesla med bindestrek - tvinger henne i prinsippet til å bruke begge:-) Mellomnavnene ble valgt pga historie, tilhørighet osv. Satte mitt først, da det klinger best. Hvis dere velger hans korte navn og putter på bindestrek til ditt, vil hun jo egentlig få hans etternavn... og hvorfor skal man være så helsikes tradisjonell bestandig?
mamo82 *2 jenter* Skrevet 28. august 2006 #12 Skrevet 28. august 2006 Vi har gitt jenta vår ett fornavn og farens etternavn, siden han har etternavnet sitt fra slektsgården. Ergo er det mye mer spesielt og "verd" å føre vidre enn mitt -sen navn.
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 28. august 2006 #13 Skrevet 28. august 2006 Gutten vår han farens etternavn som mellomnavn og mitt bakerst.
Gjest irismor Skrevet 28. august 2006 #14 Skrevet 28. august 2006 Vi har begge sjeldne etternavn. Så vi løste det på den måten at vi satte bindestrek i mellom.
*Magic* Skrevet 28. august 2006 #15 Skrevet 28. august 2006 Vi har begge etternavnene. Mitt som mellom navn, og farens som etternavn. Det klang best + at jeg har et sjeldent etternavn som jeg ønsket skulle føres videre.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2006 #16 Skrevet 28. august 2006 Dette er ikke ment som kritikk, jeg bare lurer: Er det ingen som synes det er lett for å bli mange navn? Jeg har selv mors etternavn som mellomnavn og fars som etternavn. Min sønn har min kjærestes etternavn fordi 1. jeg kunne ikke velge mellom mor og fars navn og 2. hvis han skal stifte familie en gang med noen med to etternavn og har to mellomnavn/etternavn selv, hva skal da evt. bli deres felles etternavn? Jeg har forresten ingen planer om å skifte etternavn. Tror nok omverdenen skal klare å få med seg at han er min sønn uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå