Gå til innhold

Luft i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lillegutt er veldig plaget med luft i magen. Har prøvd å gi han minifom, men dette har ikke hjulpet. Prøvd å kutte ut mye av maten jeg spiser uten hell. Har snakket med helsesøster og han har ikke kolikk. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å hjelpe lille nurket vårt? Han er 2 1/2 uke gammel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan forsøke å hjelpe ham å få ut lufta. Prøv magemassasje. Se http://www.babyverden.no/templates/Article____4058.aspx

"Knær mot mage" fungerer ofte fint for å få ut luft.

Jeg har også hjulpet gutten min med å få ut luft og avføring ved å stimulere åpningen: Løft bena i været med den ene handa di. Dra tommelen på andra handa over rompehullet gjentatte ganger, mens du presser mot åpningen. Bruk en vaselinsalve på tommelen. Dette har fungert utrolig bra hos oss!

Du kan også prøve fennikel. Enten ammete eller fennikel-kapsler som du får på apoteket.

Også er det selvsagt kjempeviktig at gutten raper etter at han har spist. Er det vanskelig å få opp rapen, så prøv å sette ham på fanget ditt med hodet hans litt fremover. En slik "knekk" i magen får ofte opp rap og litt gulp.

Skrevet

søk på luftsmerter i forumet! Masset tips!

Skrevet

Drikker du melk? Gutten vår hadde også det problemet, men minifom hjalp ganske godt. Jeg tenkte og tenkte på hva jeg spiste som ga magesmertene - og det var rett og slett at jeg drakk melk, spiste ost etc. Ble en helt annen gutt etterpå. Man tenker liksom på løk, kål, mais, paprika......

Ellers kan du kjøpe ammete med fennikel. Drikk 3 kopper om dagen selv, i tillegg kan du gi barnet 3 ts lunken te når han har vondt i magen. Det har hjulpet oss mange ganger. Jeg kjøpte en te på Sunkost som heter "Ammete" - den er kjempegod.

Skrevet

-Er han flink til å rape etter hvert måltid?

Du kan amme han liggende slik at han ligger på sin høyre side, da går ikke luften så lett ned i tarmene, kommer lettere opp i form av rap.

-Du kan drikke fennikel te, evt. gi bebien litt før måltid, lettere å rape + bra for fordøyelsen.

-Sukkervann mot smertene.

-Ligg han på magen ca 1 time etter måltid så kommer det kanskje flere rap.

-Minifom - medikament som deler opp luftboblene, lettere å prompe.

-Massasje, se babytv.no

-Kiropraktor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...