Gå til innhold

Spise selv...16 mnd. Når begynte dere å la...

Anbefalte innlegg

Skrevet

barna spise (prøve iallefall) grøten selv? Og middag, etc.?

Jenta mi har spist brød lenge selv, og lar henne jobbe med barne/babygaffel eller skje til middag og kveldsgrøten. Men ho foretrekker å kjøre venstrehånda nedi og grapse i seg grøten med den...mao. mye søl og gris. Det må jeg vel regne med...men nårt begynte dere å la de 'styre' måltidet selv?

Foreløbig har ho ei skje i si høyre hånd og jeg supplerer med å mate med annen skje.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte når gutten min ble 1år. Nå er han 1,5år og søler mye fortsatt:) Men nå får iallefall vi foreldre tid til å spise også.

Selv om det er mye søl er gutten min riktig så flink også. Skikkelig superkonsentrert:)

Skrevet

Snuppen forlangte å spise selv fra han var 9 mnd. Etter det har han bare latt seg mate med spesielt gode ting som kaker eller is. Mye søl, men han har blitt veldig flink etterhvert.

Høres lurt ut at frøkna har egen skje og du hjelper til med en annen. Men jeg tror de fleste barne vil undersøke maten med hendene, og det er nok bare naturlig forskertrang.

lykke til!

Skrevet

Gutten vår på 16 mnd nekter nesten alltid å bli matet... han skal selv. Har prøvd selv noen uker nå og er ganske flink til å spise grøt og middag med skje (selvom skjeen skal snus ofte rett før munnen og dermed kommer ikke maten inn i munn...) Men han er så sta og finner på mye rart med maten, drikke og skje! Det blir ofte litt dårlig stemning rundt bordet, for når han er slik blir det lite spising og masse søl. Men satser på at det går over og han får hvertfall øvet seg masse! Men det er litt tungt for oss foreldre nå...

Skrevet

Jeg har nettopp begynt å la jenta mi på 15 mdr prøve å spise litt selv med skje (grøt og middag f.eks.) , hun blir jo så stolt når hun får det til. Blir jo en del grapsing og en god del mer klesvask da. Men slik er det vel i begynnelsen uansett når det måtte være.

Skive og slike ting har hun spist lenge selv. Det gjør det litt lettere å få i seg litt mat selv også ja:)

Skrevet

Min sønn er snart 17 mnd og har spist alt selv siden han var 1 år. Fra 9 mnd spiste han brød og middag selv. Nå spiser han med skje og gaffel. Det har blitt mye søl hele tiden, men det går mye bedre nå. Det er bare å hoppe i det og la dem prøve.

Skrevet

Han begynte å spise selv da han var 10 mnd.

Han er snart 22 mnd nå og kan spise pent når han er sulten, er han ikke særlig suølten blir det brått litt mer klin.

Skrevet

Min jente har spist selv fra hun begynte i barnehagen da hun var ett. Et bra tips er babybjørn spisesmekke (heldekkende) og avispapir på gulvet. Det blir mye gris, men hun må jo få øve :) Hun er faktisk blitt ganske flink på kort tid, hun er 14 mnd i dag.

Skrevet

snuppa mi er 17 mnd,skulle vel spise middag selv fra hun var 15 mnd tror jeg.grøt spiser hun ikke lengre.. myyyye gris og søl,men det hører hjemme..de må få prøve om de skal lære:) brødskiver har hun spist selv leeenge.

Skrevet

Akkurat sånn! Og nå er hun snart 17mnd og gaffel (helst mammas) er best. Spise fint er definert som nesten ingenting på gulvet (iallefall ingenting med vilje). Godt nok for oss!

Skrevet

For mange mnd siden - 10 mnd kanskje... husker ikke helt. men du som har en på 17 mnd - på høy tid å la henne prøve selv! Hvordan tror du hun ellers kommer til å lære seg det?

Skrevet

Husker ikke når vi startet jeg, Har en sønn på 19 mnd og han har nok spist selv fra han var rundt året ca. Nå er han nok litt merkelig siden han aldri søler, det er skjeldent. Han er så fin på det at til og med brødskiva skal spises med gaffel. Liker ikke å få noe på hendene, blir nok for mye søl gitt.

Heldig for meg så slipper jeg å vaske rundt kjøkkenet vær gang.

Men tror du nok bare må la henne starte en gang. Og regne med litt søl.

Lykke til. Det kommer nok til å gå seg til raskt tenker jeg.

Skrevet

snuppa mi nekter å spise med mindre hun har ei ega skje å spise med, så hun er med å hjelper til med matingen (og litt søl blir det ) , men jeg synes hun må få lov. det er jo tross alt snakk om utvikling.. hun er 13 mnd

Skrevet

Begynnte når han var ett, nå spiser han alt selv.Heller ikke mye søling.

Så kan alle kan sitte sammen å spise feks middag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...