Anonym bruker Skrevet 27. august 2006 #1 Skrevet 27. august 2006 1 år?? Jeg merker det at når jeg setter meg på en benk på kjøpesenteret og ammer tuppa på 8,5 mnd, så får jeg noen litt rare blikk innimellom. Ikke slike jeg fikk da hun var bittelia liksom.. Men hun er stor da, og har flere ganger gått for å være 1 år. Veldig synd da!! At det kommer reaksjoner på det allerede nå? Men vi kommer ikke til å gjemme oss bort på et toalett nei! Vi driter i de folka!!
RockMama Skrevet 27. august 2006 #2 Skrevet 27. august 2006 Drit i de folka, det gjør du rett i! Men jeg har selv tenkt på det samme - min er også 8,5 mnd, og jeg ammer offentlig - men hun er så liten at hun bruker 6 mnd-klær enda, så det blir jo ikke det samme.. Moro å se hva folk svarer - bra innlegg
Aga:-) Skrevet 27. august 2006 #3 Skrevet 27. august 2006 Jeg har ammet offentlig frem til jeg har sluttet å amme, dvs hhv 22 mnd og 14 mnd. Hvis noen føler for å komme med kommentarer eller blikk, så må de gjerne gjøre det;-)
Timothy`s moster med 2 prinser Skrevet 27. august 2006 #5 Skrevet 27. august 2006 Selv har jeg nettopp sluttet å amme, han er like gammel som babyen din. Jeg synes det burde være opp til hver enkelt. Og om du får blikk eller ikke så er jo det goså helt opp til hver enkelt! Alle er forskjellige. De her inne som ammer i 2 år er nok ikke av de som sender stygge blikk. Og de som gir det sluttet kanskje å amme tidlig? Nå skal ikke jeg dømme noen da, det var bare en tanke. Jeg sender ingen stygge blikk men ville selv ikke ammet offentlig om barnet kunne gå.
Mulle :) Skrevet 27. august 2006 #6 Skrevet 27. august 2006 Amm så lenge du selv vil.. Ser sikkert litt voldsomt ut hvis de er over 2 år, Men det er jo selvsagt ditt valg.. Missunner ofte de som kan amme... Har maten med hele tiden..
winneboo Skrevet 27. august 2006 #7 Skrevet 27. august 2006 Jeg slutta å amme offentlig når hun var 6mnd men det var fordi hun vrei seg unna å slapp puppen hele tida. Forferdelig slitsomt. Men så ammet jeg ikke dagen rundt etter hun var 7mnd da. Da ammet jeg bare morgen og kveld å kanskje en gang på dagen vis vi var hjemme.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2006 #8 Skrevet 27. august 2006 Snuppa mi er bare 6 uker så jeg har foreløpig ikke opplevd å bli utsatt for "vår tids siste tabu", amming av småbarn. Kristine Hardeberg har skrevet dette i Ammenytt, tar meg den frihet å sitere henne: Den magiske grense Det er så rart... Først er det greit, mer enn greit. Du ammer barnet ditt, og alle er glade for det her i landet i 2006. Så fint at du ammer! Så fint at du har nok melk! Fremmede mennesker smiler til deg fra nabobordet på caféen, og du får stadig høre at du er flink, og at du gjør en god jobb. Det vil si, - hvis banet ditt ikke har nådd den magiske grensen av 12 måneder. Fra den ene dag til den annen, merker du forskjellen. Plutselig er ikke blikkene vennlige lenger, men forferdede, eller i beste fall irriterte hvis de ikke bare snur seg vekk. "Han trenger da ikke morsmelk lenger nå". Det var rart, i og med at alle var enige om at han trengte det i går da han fortsatt bare var elleve måneder og 29 dager gammel. Det snakkes mye om hva som er politisk riktig. I Norge er amming politisk riktig det første året, men ikke etter det første året. Hvilken magi ligger det i tidsbegrepet "ett år" som kan få noe til å forandres så radikalt fra den ene dagen til den andre? Barnet har sannsynligvis ingen formening om at han i går offisielt sluttet å være spedbarn med behov for morsmelk og i dag er blitt bare barn med større nytte av kumelk. Ammespesialist Gro Nylander jobber for å alminneligegjøre amming av større barn, og viser til en spansk barnelege og ammeforkjemper som mener at det å amme større barn er vår tids siste tabu. Hun sier at vi lever i en tid hvor alt er lov. Ingen hever et øyenbryn hvis sidemannen i et middagsselskap forteller at han er morder og kom ut fra fengsel i går, eller at un har AIDS. Men fortell at du fortsatt ammer treåringen din, og du kan være nesten sikker på å bli møtt med avsky. Hun mener at motstanden kan ha med manglende kunnskaper om barnepsykologi å gjøre, fordi noen misforstått tror at det å amme barnet lenge gjør barnet uselvstendig. Hun sier at hjernen på langt nær er ferdig utviklet ved ettårsalderen, og at de langkjedede fettsyrene er de best egnede til å bygge hjernen. Slike fettsyrer er det veldig høyt nivå av i morsmelk, og de menneskelig produserte er etter alt å dømme de beste. I brystmelken barnet får i sitt andre leveår har større mengder infeksjonsbeskyttelse enn det første året, noe som er naturlig siden barn over året som regel er eksponert for flere infeksjonskilder. Morsmelken inneholder vekstfaktorer som hjelper til med modningen av immunforsvaret og med modningen av hjernen, tarmene og andre organer. Barnehagebarn som fortsatt får bryst, er langt sjeldnere alvorlig syke enn sine jevnaldrende. UNICEF har lenge anbefalt amming i to år eller lenger. I menneskets historie har amming opp til tre-fireårsalderen vært det vanligste i det meste av verden helt fram til i dag, og det er fortsatt normalt i mange samfunn. Ble langt dette, men dette er noe som engasjerer meg, synes det er tåpelig at folk skal reagere negativt på amming som er så positivt for både mor og barn, uten at jeg mener at man MÅ amme, eller MÅ amme til barnet er så og så stort.
Ranveig R Skrevet 27. august 2006 #9 Skrevet 27. august 2006 Fint innlegg, anonym. Eg ammar guten vår på 11mnd offentleg, men har ikkje fått stygge blikk (som eg har lagt merke til i alle fall). Problemet med offentleg amming er for meg at han er så opptatt av alt som er rundt han, at han verre har tid til "to sup" før han vrir seg vekk. Men viss han er trøtt funkar puppen uansett kor vi er...
* Zoë * Skrevet 31. august 2006 #11 Skrevet 31. august 2006 Godt innlegg, Anonym! Jeg signerer selvfølgelig.
Guttemamma x 3 Skrevet 31. august 2006 #12 Skrevet 31. august 2006 Flott innlegg, jeg har kopiert det over på Småtroll 1-2. Håper det er greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå