Gå til innhold

Au! Vondt! Trenger hjelp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pleier å pumpe meg 0,5-1 dl om dagen i tillegg til amming, sånn at vi har litt i reserve hvis jeg skal bort. Nå er jeg hjemme hos mamma og pappa i en uke og tenkte at da gidder jeg ikke å pumpe meg, for får jo ikke tatt med den melken hjem uansett (men har med pumpa, altså). Nå har jeg ikke pumpet meg siden fredag og har fått kjempespreng! Skikkelig dum, men gjort er gjort... Har fått en stor kul inni den ene puppen og det gjør så vondt! Har prøvd å pumpe meg der, men det kommer ikke noe ekstra etter amming. Har massert litt også, men virker ikke som om det hjelper!

Noen som har noe forslag til hva jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håndmelke! Du vil føle deg som ei ku, men ei lykkelig ku uten melkespreng. :)

Skrevet

Søren leste feil. Trodde problemet var at du IKKE hadde med deg pumpa.

Skrevet

Er ikke noe god til det. Har du tips til god teknikk?

Skrevet

Vel. Teknikk og teknikk. Jeg har aldri lært det av noen, men jeg gjlr som følger: Prøv å etterligne babyens sugebevegelser. Hold rundt den ytterste kanten på vorta og klem like hardt som babyen suger, og slipp igjen. Klem og slipp, osv. Du må samtidig gi vorta et lite press "innover" i puppen mens du holder på. Så kan du klemme lett eller massere med den andre hånda der du har vondt. Det går veldig lett hvis du står i dusjen under godt, varmt vann.

Skrevet

Det eneste som hjelper er å pumpe masse og samtidig massere med håndbaken(VIKTIG) der kulen er.. håndmelking er ofte mer effektivt enn pumpa, for du må tømme brystet helt!!

Det gjør DRITvondt, men du får bite tenna sammen og holde ut... Håndmelking er ganske lett egentlig,

1. Rene fingre, pekefinger og tommel på innerste del av selve vorten.

2.Dytt vorten innover, klem, og dra vorten utover igjen... akkurat som ei ekte budeie..hehe

Gjør dette i dusjen med varmt vann eller legg veldig varme omslag på brystet.

Det er viktig at du får løst opp de tette melkegangene(som er grunnen til "kulen") får du feber, eller blir veldig rød i området bør du gå til legen og få antibiotika, da er det blitt brystbetennelse...

Lykke til, det ordner seg nok...

Skrevet

Kan du pumpe det eine brystet mens babyen ammar på andre sida? Då vil utdrivingsrefleksen sannsynlegvis komme i gang lettare/av seg sjølv.

I perioder er dette einaste måten eg har fått til å pumpe.

Skrevet

Jeg har hått en sånn vond kul før jeg også... og jeg masserte kulen, klemte og "skøyv" melka ut mens babyen ammet, og så gikk det over etter et par omganger med pupp.

Sjekk også om du har noen hvite "tråder" i vorta, for det kan hende du klarer å få ut det som blokkerer melken i å komme ut.

Skrevet

Sett deg i dusjen med varmt vann rennende på kulen og maser den og trkk ut litt melk..

Skrevet

Ta deg en varm dusj - masser forsiktig den ømme kulen, stryk mot brystvorten, altså slik at "kulen" etterhvert løser seg opp (melk) og hjelpes gjennom melkegangene og ut av brystet... Kan hende du må gjøre dette 5-6 ganger, eller hver dag en hel uke før det løsner skikkelig hvis kulen er veldig stor og øm!!! Evt kan du få hjelp til å stryke/massere forsiktig brystene dine når du ammer/eller pumper deg. Kjæresten kan jo gjøre det, eller hvis han ikke er tilstede kan du spørre moren din om hun kan hjelpe deg...

Lykke til =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...