Gå til innhold

Født i uke 28

har en liten spire i magen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei :)

gutten min ble født i uke 28, 3 mnd for tidlig.

han veide 1215 gr, men legene tok det med ro, og sa han var en sterk liten sak :)

Det jeg lurer på er.. Når smiler de sånn på ordentlig?

Når kan jeg starte med tynn grøt? Kan jeg forvente at han ser på meg, og smiler av noe jeg gjør?

Han smiler litt nå og da, men ikke av noe jeg gjør :)

tror rett og slett han må tenke på noe som er morsomt!

Håper på svar fra noen som vet...

Klem fra oss

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med flott og sterk gutt :o)

Gutten min ble født 28+1 (986 g, 34 cm)og han smilte sosialt ca 7 uker korrigert, men jeg syns jeg så små smil helt fra han ble født. Du vil tydelig merke forskjell på de sosiale smilene og de "fornøyde" smilene.

En hovedregel for utvikling når det gjelder premature er at du kan ta utgangspunkt i terminalder (altså hvor gammel barnet ville vært om det hadde vært født til terminen= korrigert alder).

Når det gjelder grøt så startet vi ved 4 mnd korrigert alder. Legene bl. annet på rikshospitalet sier man kan gå utifra fødselsdato, men jeg syns det virket så tidlig. Da kunne han jo egentlig ha fått grøt allerede 1 mnd etter termindato. Men det hadde sikkert gått fint, tarmene har jo tross alt vært i bruk fra fødselen av.

Om barnet legger fint på seg og er fornøyd med mm/mme så er det jo ingen grunn til å starte tidligst mulig.

Lykke til videre og kos deg med lille gullet ditt :o)

Skrevet

tusen takk for svar.

sikkert dumt spørsmål, MEN hva menes med korrigert?

også når det er 28+1?

han legger fint på seg med mme, slitsomt for mor, men det funker greit for lillegutt :)

Skrevet

28+1 betyr at han ble født etter 28 fullgåtte svangerskapsuker og en dag. Altså 28 uker og en dag :o)

Korrigert = den alderen han skulle ha vært utfra termin dato. Feks hadde min termin 5.januar, så korrigert er han nå 7.5 mnd gammel, men utfra fødselsdato er han 10.5 mnd gammel- det er ukorrigert.

Fysioterapeuter (som dere vil gå til hvertfall første året) går alltid utfra den korrigerte alder, da den fysiske utviklingen regnes fra barnet egentlig skulle ha vært født.

Det blir sjeldent mindre slitsomt når de begynner med fast føde, så kos dere med flaska så lenge dere kan dere :o) ( er min erfaring i hvertfall, men min er generelt småspist)

Skrevet

min er storspiser, men jeg gir han litt lunket vann innimellom all maten.

er ikke bra med for mye mme heller.

hadde en periode med " han er sikkert sulten " :)

takk for svar, håper det går fint med dere også :)

Skrevet

Hei, min jente er født 27+6 og hun smilte sånn rundt forventet termin :-)

Skrevet

morsomt.. gleder meg til min smiler sånn.. smiler av noe jeg gjør.

han smiler nå også, men det er når han er i sin egen verden. utrolig morsomt å se, gutten blir helt annerledes :) :)

hadde termin 22 august

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...